Gå til innhold

Rhesus minus... hva skjer?

Anbefalte innlegg

Gjest yrild
Skrevet

Hei

Fikk i dag svaret på noen av blodprøvene fra første sjekk og jeg er 0 Rhesus minus!!

Både Pappa og Mamma mener at de er pluss. Er det noen som vet hvordan det kan skje?

Er det noen som har født før og har en mann som er + imens du selv er minus? Og hva innebærer det videre i svangerskapet??

Takker for alle svar!

Klem

yrild

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er vanligvis ikke noe farlig og ha minus, du må ta noen fler blodprøver bare og får en sprøyte etter fødselen om jeg ikke tar feil.. fikk forklart det av jordmor.. men er selv pluss da.. men det er ikke noe og være redd for hvertfall..er bare de vanlige prøvene også noen blodprøver litt lenger uti svangerskapet.. er ett eler annet med om ungen er pluss og du minus så må dere begge ha en sprøyte etter fødsel. så vær nøye med og hvis svangerskaps papirene dine på sykhuset bare.. går veldig greit det tror jeg.. Lykke til med svangerskapet.. er jo en utrolig glede:) klem

Skrevet

Hei,

Jeg er rhesus minus, og mannen min er +. Ved førstefødte er det normalt ikke noe problem. Du testes igjen i uke 32 for å sjekke om du har utviklet antistoffer mot barnets rhesus-faktor. Hvis barnet er minus er det ikke noe problem. Hvis du har dannet disse antistoffene er har det ikke noe betydning i første svangerskap, men du får en sprøyte etter fødselen. I senere svangerskap kan man danne antistoffer mot fosterets rhesus-faktor (hvis det er +) og da kan fosteret bli syk ved fødselen. Tror det er noe med at disse antistoffene kan angripe fosterets blodlegemer. Men i dag får man så mye oppfølging og det finnes veldig bra metoder for å unngå slike komplikasjoner.

Rhesus minus er et såkalt recessivt gen - det vil si at begge dine foreldre kan være bærere av det uten at de selv er minus. Du (som jeg) har da arvet disse recessive genene fra begge foreldrene dine og blitt minus.

Det er ikke noe å uroe seg for - du får nødvendig oppfølging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...