Gå til innhold

dere som har katt...

CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

tar dere noen spesielle forholdsregler med tanke på katter og toxoplasmose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får mannen til å tømme sandkassa og gi henne mat, men ellers, nei...

Skrevet

Her er det mannen som tømmer dassen, men fortsatt jeg som mater. Toxmopl har jeg fått bekreftet ved blodprøve at det har jeg hatt, og mest sannsynlig før graviditeten.Har tross alt hatt katt fra jeg var liten.

Så koser vi begge masse med di to vi har, det er viktig å ikke plutselig stenge dem ute fra den daglige verden vi har levd i.

Siden vi har hatt katter i snart 8 år så er det en del omstilling gradvis vi har gjordt. Kattene vet at det er noe på gang i magen til matmor.

Her i huset så begynte vi ganske tidlig å lukke dører å gi forbud mot å gå inn på soverom/barnerom. Di var vandt til å få ligge i våre seng, og litt overalt.

Nå er det nye regler før barnet kommer, så ikke kattene skal føle seg helt nedprioritert. Dette har vi brukt mange mnd på, å det ser ganske lovende ut. Vel oppdratte katter vil jeg si. Ellers så har vi snakket om at når barnet kommer, er det viktig å gi oppmerksomhet til dyra når barnet er tilstede i samme rom. F.eks mating og lek med barn så kan jo samboer leke og kose med dyra.

Håper det hjelper så ikke kattene blir veldig sjalu.

Lykke til!

Skrevet

Nei i grunn ikke. Har alltid vert nøye med håndvask før mat, etter å ha balt på med katten, så det forandrer ingenting. Har ikke kasse, da hun går ut på do, og å mate henne gjør jeg enda :) Så ingen forandringer her.

Skrevet

ok:) vi skal på ferie til svigers som har to katter og da vil jeg være ca 6-7 uker på vei. så bare lurte på om det er noe spesielt jeg må tenke på, siden 1 trimester er da det er "farligst" med toxoplasmose. men jeg hverken tømmer kattesand eller gir kattene mat så da går det nok bra:) takk for svar:)

Skrevet

Jeg vasker meg på hendene etter å ha koset med henne og gitt henne mat, tisse gjør hun ute. Har hatt pus siden jeg var liten men aldri hatt toxoplasmose.....

Skrevet

Samboeren min tømmer kattekassen, ellers gjør vi ikke noe spesielt. Jeg er ganske så fornøyd med den ordningen! *hehe* Jeg vasker uansett hendene før jeg lager mat etc.

Ta det med ro, ikke noe å bekymre seg for. :) Det er VELDIG liten sjanse for å bli smittet for første gang i svangerskapet, så lenge man tar enkle forholdsregler når det gjelder katter, mat (mest) og hagearbeid. Ikke ligg våken om natta og tenk på dette. :)

Skrevet

Prata med jm denne uka, og hun sa det var størst fare for å bli smitta av toxo i første trimester, men at det var farligest i tredje...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...