Gjest Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Typen "Lanoungen 2008" eller forsidebildet på leverposteiboksen til Gilde. Det kan kanskje ikke stilles i samme rekke som skjønnhetskonkurranser nede i USA "The most beautiful toddler" eller noe sånt, men jeg synes det fortsatt er helt avskyelig. Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker har noe behov for å vise frem ungen sin på den måten, gjøre dem til et ufrivillig konkurranse objekt slik at de kan få en viss grad av anerkjennelse. Ikke skjønner jeg hvordan mennesker ønsker å sette en første, andre eller tredjeplass rang på barnet sitt. Det er latterlig. Morsomt at ungen din er søt og pen og alle andre synes det, men jeg synes folk kan beholde sjarmtrollet for seg selv fremfor å gjøre ungen til en vandre reklameplakat.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Kunne ikke være mer enig. Hadde vært artig med en sosiologisk studie på foreldrene (særlig mødrene) til deltakerungene.
Süsse Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Jeg er sjokkert! At dere ikke vil sette ansiktet til barnet deres på en gul blikkboks. Hehehe
Cat.68 Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 Du kan begynne studien med meg da Rabarbra, Jeg sendte inn i fjor og har planer om å sende inn i år. Hvorfor? Tja fordi hun er helt vanvittig sjarmerende, og jeg har ingen problemer med å vise det til hele verlden om så skulle være. Trur dessuten det vil vær gøy for dem o se tilbake på når de blir store.
ragna Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 vel, jeg bør kanskje ligge lavt, men gjør jeg det? nei! det er her barnet som symbol og status igjen kommer inn vil jeg tro. utseendet er visst enormt viktig i samfunnet vårt. man måler hverandre fra topp til tå uansett situasjon. jeg kom over en samtale i vår hvor en gruppe satt og diskuterte hvem som gråt penest i en begravelse de nettopp hadde vært i. mhm. begravelse ja. da går det rimelig langt i mine øyne. det å reklamere for mennesker som ikke har sjangs til å forsvare seg eller i det hele tatt har valget om en vil delta eller ei er for meg ingenting annet enn døllete.
cherry coke Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 ? Gråt penest? Hehehe...jeg vil lære! Hvordan gråter man pent?=)
ragna Skrevet 12. juni 2008 #7 Skrevet 12. juni 2008 jeg aner ikke! jeg tror jeg kommer inn i kategorien -gråter styggest i så fall. jeg får et lite sjarmernde rødt forvridd ansikt. men det duger til formålet. jeg tror hvis man klarer å beherske seg mens man gråter, at det kanskje bare kommer et par tårer og ingenting snørr - at da anses det for å være veldig vakkert. og sårbart. og uskyldig. og status kanskje? har du ikke sett film?
Cat.68 Skrevet 12. juni 2008 #8 Skrevet 12. juni 2008 Når det gjelder lanoungen og feks, så trur jeg det mest handler om at vi mødre synes barnen våre er noen sjarmerende vesener og vi viser de stolt opp om det er være seg i fotoalbum, hjemmesider, din baby eller slike konkurranser. Jeg trur ikke det handler om mer en at det er gøy.,"døllete som du sier", og også da en smule patetisk. Men vi foreldre er gjerne litt patetiske når det kommer til stoltheten over våre barn, og det synes jeg de må få lov å være. Vi skal være blinde i vår forelskelse i våre barn. Når det er snakk om voksne som er opptatt av utseende og lignede, så trur jeg det ligger litt i vår natur å villa tilstrebe oss det vakre, pene og sensuelle. Vi liker det estetiske fordet behager og vekker våre sanser. Det er naturlig. Det unaturlige er å dømme mennesker etter utseende da utseende er noe veldig individuelt og det ligger i øyet som ser hva som er vakkert. Et nydelig ansikte utklasser uansett aldrig en slående personlighet.
xxxJulianexxx Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Faktisk helt enig med deg Siklerotte. Jeg synes jo selvfølgelig at mine barn er verdens peneste, men det holder at JEG vet det.
Dunder Skrevet 12. juni 2008 #10 Skrevet 12. juni 2008 Jeg har heller aldri forstått dette. Ser for meg at man da har en oppdragelse hvor man skryter veldig av barnets prestajoner på ulike områder, slik at barnet opplever at foreldrene blir ekstra glade dersom h*n presterer ett eller annet. Da blir gjerne selvbildet knyttet opp mot prestasjoner, og man kan få en svak selvFØLELSE. Tror mange foreldre i god tro oppdrar barna slik. Man tenker ofte at barnet får så god selvtillitt når man oppmuntrer dem til å presetere noe hele tiden, og skryter masse av dem når de oppnår noe, men det er lett å havne i feil spor med en slik oppdragelse.
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Ja, et slikt studie hadde vært morsomt, og jeg tviler ikke på hva resultatet hadde vist. Og jeg synes at et behov til å vise frem, skryte opp i skyene ikke er særskilt bra, da spesielt ikke når det gjelder barn som ikke velger å gjøre det selv. Greit hvis datteren min har lyst til å bli forsidepike i ViMenn om 16 år, men da velger hun det selv. Synes faktisk det er forkastelig at folk har et behov for å gjøre ungen til noe den ikke nødvendigvis vil, eller er skapt til å være.
oui-oui Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 Det var da svært, da! Nå er vel disse Lano-ungene stort sett babyer, og om mødrene synes de er verdens nydeligste og ønsker å dele dette med omverden, så tviler jeg på at det gir barnet prestasjonsangst senere i livet..? Jeg har aldri tenkt på å sende inn bilder til slike konkurranser selv, kanskje fordi det er langt mellom blinkskuddene her i familien, men jeg har ingen problemer med å utbasunere at ungene mine er vakrere, mer intelligente og sjarmerende enn de fleste andre! Synes ikke alle mødre (og fedre) det? Synes det er koselig, jeg, at Cat68 faktisk tar seg bryet med å sende inn bilde av go'ungen sin! Dette havner jo milevis unna de groteske missekonkurransene man har sett dokumentarer om fra USA. Cat: heia barnet ditt! :-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå