Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Noen sykepleiere på sykehus som vet om vi får 10.2% eller 12% i feriepenger? Finner det jo ut når de kommer, men vil gjerne sjekke at det stemmer. Mye tull med våre lønninger.
Reka Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Kommer an på om du er organisert eller ikke:) Regner med du er det siden du er sykepleier. Organsisert=12% ikke=12,2%
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2008 Å, flott:) Utgjør jo faktisk noen lapper det. Takk for svar.
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 Hva har man krav på i feriepenger? De utbetalinger som inngår, utgjør feriepengegrunnlaget. Ditt feriepengegrunnlag skal fremgå av lønns- og trekksoppgaven for opptjeningsåret. Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%. Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12% og for arbeidstakere over 60 år: 14,3%. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven. Man har ikke krav på vanlig lønn i ferien istedenfor prosentberegnede feriepenger "Fra nettsidene til arbeidstilsynet." Du får altså 12% feriepenger. siden spl jobber på tariff:-)
Mixon *m/ baby i magen* Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 hvordan er det egentlig når man har jobbet i et år? som vikar på sykehus... får man lønn+ feriepenger eller bare feriepenger? de opptjente feriepengene mine tilsvarer ikke vanlig månedslønn for meg så da blir det vel feil?? har fast mnd lønn på 16000, men får bare 12000 i feriepenger... (ca. tall) da får jeg jo midre den mnd her enn det jeg gjør til vanlig da??
AO3 Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Jeg hadde samme problemstilling - jeg begynte i ny jobb i fjor. Jeg hadde rett på full ferie (24 dager), men hadde ikke tjent opp feriepenger til mer enn 17 dager. Jeg ville da blitt trukket ganske heftig i lønn pga de sju arbeidsdagene hvor jeg ikke hadde tjent opp feriepenger. Jeg løste dette ved å kontakte hun som var ansvarlig for lønn og arbeidstid i min virksomhet, som satte ned antallet feriedager til 17. Du har RETT til å ta ut disse 24 dagene, men du har ikke PLIKT til å ta ut noe mer enn det du har tjent opp feriepenger til. Jeg jobber fleksitid, og avspaserer resten av sommerferien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå