Gå til innhold

Sykepleier og feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sykepleiere på sykehus som vet om vi får 10.2% eller 12% i feriepenger? Finner det jo ut når de kommer, men vil gjerne sjekke at det stemmer. Mye tull med våre lønninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på om du er organisert eller ikke:) Regner med du er det siden du er sykepleier.

Organsisert=12%

ikke=12,2%

Skrevet

Å, flott:) Utgjør jo faktisk noen lapper det. Takk for svar.

Skrevet

Hva har man krav på i feriepenger?

De utbetalinger som inngår, utgjør feriepengegrunnlaget. Ditt feriepengegrunnlag skal fremgå av lønns- og trekksoppgaven for opptjeningsåret.

Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%.

Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12% og for arbeidstakere over 60 år: 14,3%. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven.

Man har ikke krav på vanlig lønn i ferien istedenfor prosentberegnede feriepenger

"Fra nettsidene til arbeidstilsynet."

Du får altså 12% feriepenger. siden spl jobber på tariff:-)

Skrevet

hvordan er det egentlig når man har jobbet i et år? som vikar på sykehus... får man lønn+ feriepenger eller bare feriepenger? de opptjente feriepengene mine tilsvarer ikke vanlig månedslønn for meg så da blir det vel feil?? har fast mnd lønn på 16000, men får bare 12000 i feriepenger... (ca. tall) da får jeg jo midre den mnd her enn det jeg gjør til vanlig da??

Skrevet

Jeg hadde samme problemstilling - jeg begynte i ny jobb i fjor. Jeg hadde rett på full ferie (24 dager), men hadde ikke tjent opp feriepenger til mer enn 17 dager. Jeg ville da blitt trukket ganske heftig i lønn pga de sju arbeidsdagene hvor jeg ikke hadde tjent opp feriepenger.

Jeg løste dette ved å kontakte hun som var ansvarlig for lønn og arbeidstid i min virksomhet, som satte ned antallet feriedager til 17. Du har RETT til å ta ut disse 24 dagene, men du har ikke PLIKT til å ta ut noe mer enn det du har tjent opp feriepenger til. Jeg jobber fleksitid, og avspaserer resten av sommerferien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...