Gå til innhold

Permisjon, hvor mye skal dere ha?


Svale-79

Anbefalte innlegg

Hvor mye skal dere ha, og hvor mye får far av permisjonstiden? Kanskje litt tidlig å tenke på, men vi har ihvertfall begynt å diskutere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde 80% og 54 uker sist. Nå skal vi ha 100% og 44 uker. Mest fordi det er størst sjans for å få barnehageplass fra august. Far skal ikke ha mer enn hans 6 uker. Hadde nok delt mer på det hvis vi valgte 80%. Ifht amming synes vi det er absolutt greiest at jeg har de første 38 ukene... Førstemann var iallefall veldig avhengig av puppen ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 54 uker med 80 % lønn. Tenker at denne tiden får vi aldri tilbake sammen med barnet. Far skal ha sin kvote på 6 uker. Vi skal også prøve å spare opp penger underveis slik at far kan være hjemme uten lønn når permisjonstiden er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 54 uker m 80%lønn...

Pappaen tar antageligvis ut sine 6 uker... jeg har sagt han kan få av "min" perm også, men har ikke gitt meg nogen svar..

 

Skal levere inn mine søknads papier om sv.perm på onsdag, sidne jobben trenger dem allerede..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken av å ta 44 veker m/100% lønn. Dette pga økonomien... Men vi er så heldige at vi får 5 veker ekstra pga at vi får tvillinger, så blir jo litt meir :) Far har lyst å vere mest mulig heime, men der kan vi kanskje greie å få litt ekstra pappa-tid med hjelp av tvillingforeldreforeninga... Time will show! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med andre ord er det ikke så mange som overlater så mye til far... Jeg tenker å ta 80% lønn, 9 måneder, og overlate 3 måneder til far, men han vil gjerne ha så mye han kan få. Synes jo det er supert at han har lyst, men siden vi er oktobermødre blir det jo vel mye vinterpermisjon (trilling i snø og søle), så det hadde vært hyggelig å få et par vårmåneder også... Litt egoistisk tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikkje det er egoistisk! Hehe... :)

Men forstår godt dei fedrene som vil vere mest mulig heime også! Las en artikkel om en far som hadde fått ganske lang permisjon. Og far og sønn fekk naturleg vis eit tettare og nærare forhold enn dei ville fått viss han berre hadde fått 6 veker permisjon...

 

Eg veit at min samboer vil ha mest mulig, og eg vil at han skal få mest mulig også. En må sjølvsagt tenke på det med amming og den slags, men no har en vel faktisk rett på så og så mange timer ammetid kvar dag viss mor er i jobb og far heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far skal ha 39 uker (som er kvoten for selvstendig næringsdrivende) som han tar via tidskonto (over 3 år) - mens jeg skal være hjemme iallefall de første 3-6 mnd. Har ikke rett til permisjon pga langvarig sykdom, derfor bør/må jeg ut i jobb igjen så snart som mulig etter fødselen :-( sånn er det bare. Litt trist, for planen var å ta ut 80% og 54 uker - men når sykdom gjør til at man ikke lenger har de rettighetene, (har vært syk mer enn et år) så har man ikke lenger noe valg. Kommer nok til å jobbe deltid bare da, slik at far kanskje tar ut to dager i uke og jeg jobber 3 dager eller noe slikt - vi får se hva tiden vil bringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga økonomien blir jeg hjemme i 44 uker med 100% lønn. Far skal hvertfall ha sine 6 uker, men jeg har ikke satt meg helt inn i hva far har krav på osv, så mulig det blir mer enn de 6. er det noen som gidder forklare litt kanskje?? Jeg syns godt han kan være hjemme med den lille litt, det tjener vi nok på alle 3:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengst mulig så barnet er rett under ett år når det begynner i barnehagen. ;) Skal bare ha h*n 2-3 dager i uka der, resten hjemme siden jeg jobber mest kvelder. Så det blir 80% lønn, 54 uker.. Pappan skal ha fedrekvota og jeg resten med muligens mulighet for å ta ut de 2 ferieukene jeg ikke bruker opp innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far får selvfølgelig ta så mye perm. han vil, men han syntes det var greiest med 6-8 uker pga. økonimien vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling hele veien her i huset....

 

Vi har planlagt å dele det slik at jeg er hjemme seks måneder etter barnet er født, mens far er hjemme de resterende ukene (tar ut totalt 54 uker med 80 % lønn). Økonomisk er det selvsagt ikke noe smart, men vi anser delingen som en investeringen i jenta som kommer. Synes det er like viktig at jeg er alene hjemme som at far er alene hjemme med barnet. Tar selvsagt noen forbehold her ift. min egen form etter fødselen.

 

Overfører to uker ferie til neste sommer også slik at både jeg og far har syv ukers ferie i tillegg til permisjonen.

 

Synes også det er viktig at far får være alene hjemme med barnet de måneden han har permisjon - mao. at vi tar ut ferien samtidig og er sammen om omsorgen da. Men at hans permisjon er forbeholdt han alene.

 

Far tar også ut to ukers ferie etter fødsel i tillegg til en ukes lønnet fødselspermisjon han får fra jobben sin.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det litt sjonglering med ukene. Både pga økonomien og at det er lettere å få bhgplass fra høsten av, velger vi 100% i 44 uker.

Jeg tar ca 30 uker først, deretter ca 8 uker på faren, mens jeg avslutter med de siste.

I tillegg har han 2 uker permisjon med lønn fra jobb selv om han er ansatt i privat bedrift i forbindelse med fødsel.

 

Grunnen for at vi gjør det slik er at jeg har ikke fast arbeid, er utdannet lærer og har i 1 1/2 år jobbet på en skole 2 km fra der vi bor. Planen er at jeg skal tilbake slik at jeg jobber fra mai og ut skoleåret (tar timer), og at jeg tar resten av permisjonen i sommerferien til skolen da jeg ikke regner med å ha flaks nok til å få et vikariat som går over sommerferien. (gjør jeg det, får faren disse ukene også)

 

Siden vi bor så nært, har vi mulighet til å fortsette med amminga selv om jeg går tilbake i arbeidet:)

 

Dette er nr tre for oss, men faktisk den første gangen vi skal dele permisjonen, siden jeg har vært student de andre to gangene....

Vi gleder oss alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Absolutt ikke tidlig å snakke om perm. er heller kanskje litt sent ute om du ike har ordnet det nå!!;)

 

Jeg er og har vært sykmeldt hele sv. pga mye blødning... så jeg har overført 2 uker ferie til neste år og får utbetalt for resterende..

Har da 7 uker ferie neste år:)

 

Vi har valgt 80% lønn og 54 uker. Far tar sine 6 uker og jeg tar ferie når han skal ha perm slik at vi får vært hjemme sammen med nurket... Blir nok av" ikke tid" sammen når livet begynner for normalt og begge jobber og ungen skal i b.hage og..... Så vi skal nyte den "fri"tiden vi får sammen med barnet vårt:)gleder oss stort;)

 

Lyke til alle sammen, va dere nå en velger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...