Gå til innhold

NOK et feriepengespørsmål!- Har arbeidsgiver lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fem uker ferie, og får da 12% i feriepenger.

Siden vi har fem uker og ikke fire blir vi trukket for tre arbeidsdager. Disse blir trukket fra feriepengene.

Er dette lov? er ikke feriepengene VÅRE penger?

Vi trekker jo ekstra skatt for å få feriepengene skattefritt, og når de da trekker disse pengene så vil jo de gå rett til arbeidsgiver slik at de tjener på det?

Håper noen skjønte meg, men vi var mange som reagerte på det her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå skjønte jeg ikke helt å du mente, men de har IKKE lov til å trekke fra deres feriepenger, da må de heller trekke dager for det.

Ring regnskapsføreren.....

eller gå inn å se på regnskapsloven.

Skrevet

Når en har 5 uker ferie blir en jo selvfølgelig trukket 5 uker i lønn og får feriepenger istedenfor. En mnd er mindre enn 5 uker derfor trekkes 3 eller 4 dager av feriepengene.

Det er jo det samme om den siste uken med ferie blir trukket av feriepengene eller av neste måneds lønn.

Skrevet

Dette blir høyttenking, men jeg tror ikke det så galt det de har gjort.

Sånn gjør de hos oss:

På lønnsslippen står:

lønn juli: beløp

Trekk for ferie: -beløp

Feriepenger: beløp

Og da trekket for ferie gjerne er litt større enn junilønnen, ser det jo ut som de her trukket fra feriepengene... Men jeg tror likevel ikke de tjener / du taper på det. Uten at jeg har tenkt nøye igjennom det likevel.

Skrevet

Jepp... det har de full rett til. Det er helt riktig som "Husmor i jobb...." sier. Det er fordi ferietiden er lengre enn en mnd lønn.

Skrevet

Ja, dette er helt vanlig. Alternativet er jo at de trekker det neste måned, men ettersom folk vanligvis får mye feriepenger trekkes de resterende dagene av feriepengene. Joda det er dine penger, men du skal jo trekkes for 5 ukers lønn.

Feriepenger er uansett skattefritt året etter opptjening, men hvordan skal arb. giver tjene på dette? Skjønner ikke hvordan du får til det? Skattetrekk er kun noe som arbeidsgiver administrerer, ikke værre enn det...

Dere kan nok ikke si så mye på dette.

Skrevet

Aha! Takk for svar. Da ble jeg litt klokere :)

Det stod så kronglete forklart på forklaringslappen hennes, og nå er hun på ferie. Hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...