Mamma til to tette Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Noen ganger skulle man tro det gjorde vondt å bli vasket og naboer må tro at vi jevnlig torturerer sønnen vår. Inntil nylig kunne vi leke og tulle på stellebordet og gjøre det til en koselig stund. Nå gruer jeg meg til de to daglige storvaskene (morgen og kveld) og han begynner å hyle bare han ser stellebordet. Vask, på og avkledning foregår som på en liten makk som i tillegg hyler ned huset. Jeg har prøvd myke forskjellige kluter, forskjellig grad på vannet, at han får sitte så snart bleien er på osv osv for en stund begynte jeg rett og slett å lure på om det var noe som var galt. Bekymrer meg rett og slett nå om han blir rein nok for når det blir slik så får man ikke akkurat vasket alle steder. Legen har anbefalt oss å bade ham max 2 ganger i uken gr. eksemhud og etter vi gikk over til det så er huden langsomt blit bedre men samtidig mer enn nok tørr hud så vi vil ikke øke badingen. Men han går jo i barnehage og blir skitten fra topp til tå så liker ikke tanken på at han ikke blir ordentlig vasket. Tips, råd, vanlig, uvanlig, bare en fase?
Lene4021 Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 jeg har to som hater alt som har med bleieskift, stell. paa- og avkledning og vasking aa gjoere. det er hyling og kranglig ut av en annen verden flere ganger daglig. Vi har kommet til det skritt at vi bader dem skikkelig 1-2 ganger i uka og vasker dem i ansiktet og hendene i loepet av dagen. For aa skifte bleie maa vi av og til vaere 2 for at den ene kan holde mens den andre skifter. vi har resignert litt og tenker vel at det de eventuelt faar i seg av skitt ville de faatt i seg uansett hvor mye vi vasker og skrubber, saa har velger vi heller aa ha litt husro og fornoeyde gutter og tar opp kampen med dem kun naar det er noedvendig...
21.april Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver:) Foreløpig er vi inne i en fase der det hjelper om hun får stå oppå toalettet og skylle ned og plukke på dopapiret. Da kan jeg ta av henne bleien og vaske ved å løfte opp en fot. Funker greit. Bader 4-5 ganger i uka, men noen ganger blir det bare en kjapp runde i vannet. Fyller ca 10 cm med vann og lar henne plaske litt. Det er bedre enn ingenting.
LongTallSally Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 Gi han noe å leke med mens dere holder på, så blir det noe positivt, i hvert fall for ei stund.
mamma til fire små Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 ja har hatt en laaang slik periode . mye bedre nå da, men kan fortsatt finne på å virkelig skape seg på stellebordet. begynte vel i samme alder som din, og nå blir han 2 år i august. hjelper å få hode voksenting i hendene. f.eks neglefil, eller nye leker. hejlper å stå, og gi de lov å hjelpe til å kle på seg selv. ( men det er kanskje litt travelt på morgenen om du skal på jobb..). når jeg bare tar han med på badet uten å si noe går det mye bedre. han reagerer liksom ikke på situasjonen før vi nesten er ferdig. snakker om helt andre ting eller synger ol. da han var på din sin alder, pleide jeg å ta han med i sofaen for å ta på klær om morgenen eller skifte til nattdrakt på kvelden, for var verst på stellebordet ja. det verste her er likevel tannpuss. gruer meg hver gang, for må som regel tvinge han. ikke noe god følelse, men må jo nesten få pusset de også. pleier å funke fint å kile han samtidig da, slik at han virkelig gapskratter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå