Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var inne på novemberklubben å titta, barna der er jo ca 6-7 mnd nå..

Der var det flere som reiste seg, sa mamma, hei og hade, vinka, krabber osv.. Er det bare mi som er utrooolig treig da eller? som bare kan rulle, sitte på fanget, spise med skje, babble babyspråk, le og skråle, flytte seg i ring og bakover i mageleie?

Kjenner jeg blir stressa av at alle andre kan så utrolig mye mer enn mi, siden det ikke er noooen som kan mindre..hmm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har all grunn til å stresse- hvis ikke barnet ditt kan gå og snakke spise helt selv uten å søle og kunne eget og foreldrenes navn og adresse før fylte 1år -så vil han aldri klare seg i livet- TULLA!!!!

så lenge ikke helsestasjon er bekymret når dere er på kontroll- så er det ingen grunn til bekymring-

Barn er forskjellige -like mye som voksne- Min datter på snart 3 var veldig tidlig ute med det meste- og smilte feks - som respons da hun var 10 dager gammel- lillebroren hennes som nå er 6uker smilte første gang da han var 4uker- Det siste barnet til en av mine venner er mye tregere enn de o første på språk- men fysisk så er hun mye flinkere og tidligere ute med det- kopierer storesøsken..-

men snakk emd helsestasjon- hvis du er bekymret....

Skrevet

Jenta mi klara ikkje snu seg skikkelig, ho kjem seg over på magen, men armen henge igjen på en måte. Ellers går det i babyspråk osv.

Er ikkje noke å tenke på, alle utvikla seg veldig ulikt. Gutten min satt når han var på henna alder, så ingen er like:) Bare å nyte tida når dei er så små, dei kjem seg tidsnok fram, hehe

Skrevet

Det er de med tidlig-ute barn som roper høyest om alt de kan. Resten av oss bare holder kjeft og er kjempestolte av våre egne barn uansett :)

Skrevet

Jeg tror det samme som Yrha.

Tror det er viktig å kke sammenligne for mye, alle barn har sitt tempo. Lillebroren min lærte kjempeseint å snakke skikkelig, alle vennene mine lurte på hva som var galt med han etc. Selv merket jeg ingenting om at han var så treig fordi jeg ikke visste bedre. All (halv) kunnskap er ikke nødvendigvis god kunnskap. Broren min lærte etterhvert og jammen ble det mann av han også! ;) (dårlig eksempel kanskje men kom ikke på noe bedre)

Skrevet

jeg føler d akkuratt sånn jeg oxo.. sønnen min er 8 mnd å han kan bare snakke baby spåk. han kan ikke sitte alene enda eller stå hvis han støtter seg til noe.. kan han heller ikke krabbe, bare "åler" seg bortover..

man burde egenlig ikke stesse m dette.. de gjør d når de er klare for d:)

Skrevet

Jeg syens det høres ut som barnet ditt er helt normalt og kan alt det (og mere til) som er normalt for en på 6-7 måneder. Eldstemann hos oss kunne i alle fall ikek mere enn det du beskriver på den alder. Hun var 9 måneder før hun kunen sitte selv, 10 måneder før hun krabbet og mamma sa hun ikke før hun var 1 1/2 år. Hun er i dag 4 år og meget velfungerende og absolutt ikke treigere enn andre.

Når det gjelde rminstemann på 5 måneder, så er jeg fornøyd så lenge babyen hun er frisk, rask og tilpass - hun skal nok lære det hun trenger til den tiden hun er klar for det.

(Desuten skal man nok heller ikke altid ta alt for go fisk som folk )forteller.

Skrevet

Takk for alle svar.. føler liksom at "alle" er flinkere, men sikkert sant at det er de med barn som kan mest som roper høyest.. Syns liksom det tar helt av til tider, men flott at folk har så mange utrolig flinke barn da.

Skrevet

Hehe er nå litt omvendt jeg da. Er livredd for å få et "tidlig ute" barn. Har sett hvor slitsomt det kan være!

Skrevet

Hei!

Føler meg litt truffet her nå da, for det var jeg som skrev inn innlegget om at lillemor sa "mamma".

Men husk, som jeg også skrev i innlegget; Hu skjønner ikke betydningen av ordet, men lyden "mamma" har hu lært seg.

Og som de andre sier;barn lærer i forskjellig tempo. Sønnen til ei jeg kjenner er født på samme dag som jenta mi. Han var litt etter henne da de ble kjent. Nå er han før henne, og farter rundt omkring som en jojo. - og dette er noe som kom seg over natta!

Skrevet

nei kjære deg, du skal ikke føle deg truffet, jeg bare føler at alle de som har normalt "trege" barn blir litt tilsidesatt.. men hadde nok ropt ut jeg også, og kommer nok til å gjøre det den dagen mi sier mamma.. tror man blir litt hårsår når det kommer ti ens eget barn=)

Skrevet

Kanskje vi skulle dra til landets universiteter og til mensa klubben og sporre forskere og de med spesielt hoy iq om naar de begynte aa rulle rundt, og naar de sa mamma for forste gang??? For aa se om det virkelig er en sammenheng?

Skrevet

Alle foreldre blir jo stolte viss barnet gjør noe nytt og syns det er hyggelig å nevne det uansett om det er tidlig eller ikke. Virker som det er så mange som syns at det blir skryting ++ fra foreldrene sin side viss barnet er tidlig ute.

Skrevet

Æsj,tror mange hører det de vil høre når det gelder ord hos babyer. Om jeg legger godviljen til,så kan min datter også si mamma,pappa,hei,ja osv. Ett sted må de jo starte,"mamma" o.l kommer ikke sånn helt ut av det blå før de lærer seg betydningen og rette ordlyden. De lærer seg ulike vokallyder o.l hele tiden,og mange av de ligner/låter som mamma pappa osv osv. Det er grunn til at det nettopp er "mamma" og "pappa" som vi kaller oss!(fordi det er lett å lære å si,og ligne ordlydene de små lærer seg tidlig...)

Forøvrig er det som de over her sier,barn er ulike og følger sitt eget tempo. Alle intellektuelle personer snakket ikke flytende som ett-åringer,idrettstalenter gikk ikke ved åtte måneder,etc etc...

Skrevet

Det er ikkje påvist nokon samanheng mellom kor tidleg ute småbarna er med saker og ting, og kva evner dei har seinare. Og uansett, det er stort slingringsmonn innanfor det ein kan kalle normal utvikling. Å rulle når ein er 3 mnd er tidleg, men det er likevel ikkje seint å rulle når ein er 6-7 mnd.

Når det er sagt, eg har sjølv ei jente som er relativt tidleg ute når det gjeld grovmotorikk (type: rulling, åling, krabbing), og synst då eg må få lov til å skryte litt av det. :) Eg ropar det ikkje ut til alle og ein kvar, men herlighet, viss nokon spør så svarar eg. Vi må vel få lov til å vere stolte av barna våre, om dei er litt tidlege, heilt på gjennomsnittet eller litt seine.

Skrevet

Sønnen min er tidlig ute med noen ting og seint ute med andre. Det sies vel at når de utvikler en ferdighet, så stopper andre litt opp i mellomtiden. Vet ikke om det stemmer, men det tok lang tid før han f.eks bablet som mange andre babyer på hans alder - mens på det fysiske var han litt tidlig ute med f.eks rulling. Men jeg kjenner to babyer som krabbet når de var 6 måneder gamle, supertidlig altså - men det er bare morsomt. Jeg synes det er gøy å se utviklingen gå sin gang, men tar ikke på vei/bekymrer meg ikke fordi andre er tidligere ute, og jeg er faktisk ikke spesielt stolt over at han rullet tidlig, eller at han åler seg fremover nå (hvis det nå kan kalles det). Ok - bortsett fra på helsestasjonen, da er jeg stolt som en hane når helsesøster/lege skryter av han, som de sikkert gjør til alle foreldre;)

Jeg gikk tidlig, og snakket tidlig - mens søsteren min var mye seinere ute. Foreldrene mine var sikker på at alt var normalt selv om til og med helsestasjonen påpekte at hun var veldig sein. Og etterhvert kom det av seg selv, og i dag er hun både mer verbal og sterkere fysisk enn meg;)

Det er ikke så mange "kunster" de skal kunne når de er 6 måneder, babling, rulling, latter og skrål er vel nok i massevis;)

Skrevet

Jeg syns din baby kan mange "triks" jeg ;-)

Ikke noe å stresse etter å ha en som fysisk er tidlig ute , for det er ganske slitsomt .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...