christinajentå "høygravid" Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Der er tilbud på bilstoler på barnas hus denne uka, og eg er ikkje overbevist over hvilket sete eg skal kjøpe? enten hts, maxicosi eller britax? Noen som har noen forslag, postive og negative inntrykk? hva har dere tenkt å kjøpe? :-)
Lykkelig 2 barnsmor Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Hei. Har ingen spesielle erfaringer, men en venninne kjøpte nettopp Maxicosi med base, og det var et fantastisk sete. Babyen lå kjempe fint i sete og det var lett og ta setet ut og inn av bilen. Så jeg Ser du har termin 22 des. Jeg har 29, men håper på å gå over tiden Ønsker meg nyttårs barn hehe. Lykke til med alle innkjøp.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Vi sal kjøpe maxi cosi med base...har hatt maxi cosi uten base til mine to første, men velger med base denne gang for enkelhetens skyld (blir mye belter av og på med tre barneseter baki;))Synes setet er supert. Når du velger, husk å tenke vekt på setet og...ei venninne av meg hadde et veldig tungt et og det ble slitsomt i lengden...
Lillemarit Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 Vi har en graco med base. Jeg tror det er det samme hvordan stil den første er, MEN KJØP MED BASE!!!!!! Vi har en gutt på 8mnd og han sitter enda i den stolen. Og det er så legg og ta han med i bassenget, handling eller lignende. Når vi går i butikken har rvi hele setet i en vogn. Har prøvd å ha han i setet i vognen men det er så stort at da må jeg holde han hele tiden. Lettere å bære han inn og ut av butikken i setet, får flere poser med meg ut av butikken. Det kommer jo litt ann på om du kjører mye bil også. Om babyen skal sitte mye i bilstol ville jeg valgt en der babyen ligger. Vår gutt er "oppvokst" i n bilstol pga laaaange avstander. Men grackoen er super den!!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 Jeg har maxi cosi og er stor fornøyd med det. Kan absolutt anbefales på det sterkeste:) Bebisen sitter godt og enkel å få inn å ut av bil. Skal gå å sjekke om jeg kan kjøpe isofix base til dette sete vi har. For det har jeg veldig lyst på. Det virker veldig godt:)
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 Vi har Britax og er veldig fornøyde med det. 5 punkts sele - mens maxi kosi har vel kun 3 punkts. Har itillegg isofixbase som gjør det veldig enkelt å ta setet ut og inn pluss ev flytte også basen over i annen bil:) Det er gjerne litt brattere i ryggen - men vi har spesielt når jenta vår var veldig lita kun hatt henne i setet mens vi har kjørt - brukt vogn eller bæresele når vi skulle rundt i butikker ol. En annen fordel med det setet fremfor en del av de andre er at de ikke vokser så fort ut av det - pga lengden. Dattera vår er nå over 14 mnd men kun drøye 9 kg - har nå gått over til annet sete men har Britaxsetet som reserve om f.eks. hun og pappan skal sitte på med andre mens jeg er på jobb:)Fortsatt en del å gå på både i lengde og vekt:) Har et vennepar som har hatt maxi Cosi til førstemann men til nr to velger å heller kjøpe et med 5 punkts sele og base.
Mamma til en engel<3 Skrevet 12. juni 2008 #7 Skrevet 12. juni 2008 Vi har bestilt emmaljunga first class0+ bilstolen:D Kjempe fornøyd med det valget da vi også har bestilt emmaljunga edge duo combi vognen! kjempe fint bilsete som finnes i maaange farger, med høyeste sikkerhet på alle områder og så er det såå kjekt at viss babyen sovner iløpet av bilturen så slipper vi å vekke han for å flytte han i vogna, trenger bare å sette bilsetet rett på vogna istedet;) Kjempe greier for våres del hvertfall:D
babyfrøken *mamma* Skrevet 12. juni 2008 #8 Skrevet 12. juni 2008 Maxi Cosi er best i test mange ganger, så det blir helt klart den på oss. (",)
AO3 Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Hvordan er maxi cosi i forhold til hvordan barnet ligger? Vi kommer antagelig til å kjøre relativt langt i bil mens babyen er veldig liten, og da bør vi vel ha et sete hvor babyen ikke sitter noe mer opp i stolen enn det den strengt tatt må? Dvs ganske flatt. Hva er det beste setet for det?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 12. juni 2008 #10 Skrevet 12. juni 2008 Jeg har ikke sjekket dette på andre seter. Har bare erfaring fra maxi cosi, og da sitter barnet veldig godt syntes jeg. Sitter jo litt opp, men det sete som heter easy sleep eller noe sånn som barnet kan ligge veldig ned i var veldig tungt. Gå rundt og se på de forskjellige før du bestemmer deg. Vi har kjørt mye med våre barn da de var små. Og det har gått greit med maxi cosi.. Noen jeg kjenner har bare latt barnet sove i bagen til vogna i baksete og festet det med slik nett eller hva det er/heter for noe. Men jeg har hørt at dette ikke er så så sikkert?? Men jeg vet ikke jeg. De sier det er sikkert.. Men jeg har ikke sett det i bruk. Men barnet har det nok helt klart best oppi den bagen sin på lange kjøreturer, kan jeg tenke meg? Men slik jeg ser det for meg ligger barnet løst oppi der og blir slengt litt ved bremsinger, og ved brå bremsing blir det slengt opp i nettet før det lander igjen i bagen. Men jeg vetjo som sagt ikke. Kanskje det er andre som kan svare deg på dette..
AO3 Skrevet 12. juni 2008 #11 Skrevet 12. juni 2008 Trygg Trafikk er veldig klare på at de IKKE anbefaler å bruke bagnett, så vi skal ha bilsete. Man må jo uansett ta hyppige pauser pga babyens rygg, men mener å huske at ett (eller noen få?) bilseter er bedre enn andre mtp ryggen...
Mrs. Bouquet Skrevet 12. juni 2008 #12 Skrevet 12. juni 2008 Det gamle akta graco bilsetet var veldig bratt i ryggen, jenta mi satt altid med hodet dinglene i det. Her er mine personlig vurderinger, jeg er ingen ekspert men har sjekket litt (priser er ordinære og ca-priser): - hts easy sleep, veldig pent sete, men det er tungt og uhamselig å bære, får nå kjøpt base i tillegg og da kommer det på i overkant av 3000 kr. Godt å sitte i for barnet, og ryggen kan legges ned når det ikke er i bilen. - akta graco, basen følger med og koster ca. 2000 kr. Den nye typen kan man stille basen slik at det blir mer helling på setet og barnet sitter derfor godt i det også den første tiden. Solskjerm er inkludert. Minuset er at setet er stort, og er derfor ikke det beste å bære. - maxi cosi, setet har god helling, man får med både isofixbase og vanlig base. Basen må kjøpes utenom og tilsammen blir det i overkant av 3000 kr. Setet er lett og nett, men er alikevel ikke et sete barnet vokser fortere ut av. Solskjerm må kjøpes utenom. - britax er litt tyngre enn maxi cosi, omtrent samme veklt som akta graco. Sete er ikke fullt så plasskrevende som akta graco. Setet har 5-punksele, og det er god plass også når barnet blir større. Basen til dette sete kjøpes også i tillegg, og dette setet er nok det som blir dyrest ca. 3500 kr med base. Fordelen er at basen kan brukes når man går over fra babysete og over til bilstol i neste vektklasse. Selv kommer jeg til å velge maxi cosi med base denne gangen, mest pga. at det er lett og nett. Hadde jeg vært opptatt av pris hadde jeg valgt akta graco. Bag med sikkerhetsnett kommer jeg ikke til å bruke så lenge jeg får et friskt barn født født til termin. Sikkerheten er mye viktigere enn komfort. Lengre turer må man enten utelate eller man kan ta hyppige pauser og overnattinger om det er veldig langt å kjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå