Gå til innhold

Er mye ultralyd farlig for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på en del ultralyder tidligere, pga at jeg har vært redd for at noe har vært galt. Er nå i uke 16.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke du skal bekymre deg. Ultralyd har vært brukt siden ca. 1984, og det hadde neppe vært brukt så mye som idag om det var bare en liten sjanse for at det var skadelig for fosteret. Min gynekolog sier ihvertfall at det er helt ufarlig.

Skrevet

Det er ingen bevis for verken det eine eller det andre, så er opp til kvar enkelt å velge kva dei meinar.

Trur ikkje barnet tar store skader av det uansett, men pga lite forsking på det, så er eg personleg litt skeptisk til "unødige" ultralydar.

Men, er ein usikker på om ungen har det bra, så ville eg ikkje nølt med å ta ein ultralyd for å skjekke:)

Skrevet

I land som Belgia tar de ultralyd ved hver svangerskapstkontroll - dvs omtrent hver 4. uke. Så jeg ville ikke uroet meg over det i tillegg.

Skrevet

Ultralyd er ikke "strålinger" som de bruker i røntgen. Det er lydbølger. Og det er IKKE farlig :) Har snakket med en lege om dette.

Skrevet

Jeg er på UL hos en spesialist hver eneste uke, pga komplikasjoner i svangerskapet. Jeg tror nok han ikke ville tatt UL hver uke hvis det var farlig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...