Gå til innhold

Redd for barn som har vannkopper,,,, Er det flere som er det???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele tiden vært obs, på barn med rødre flekker..

I går var jeg på sangkoravslutning for datteren min, og der var det en jente på ca 3-4 år som var så hardt angrepet av vannkopper,,

Hun hadde "kun" røde flekker og arr.. Så hun var vel ikke lenger smittefarlig.

Det står at det tar 2-3 uker før man får vannkopper fra man er blitt smittet, og etter da 11-12 er man smittefri,

Jeg har to barn som har hatt vannkopper og jeg fikk det ikke, og jeg går da utfra at jeg har hatt vannkopper..

Men, man kan som voksen få elveblest..

Jeg er i uke 29, og redd for alt mulig, så er det jo denne uken og neste uken det er skoleavslutninger i fleng... Jeg har nesten ikke lyst til å gå jeg...

Men, jeg får jo dårlig samvittighet hvis jeg lar vær å gå..

Er det noen som vet hva som skjer med både mor og barn hvis mor får vannkopper eller elveblest..??

Ha en fortsatt fin dag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke være farlig med vankopper så lenge du har hatt det før;-)

Og så skal det heller ikke være farlig annet enn helt i begynnelsen av graviditeten, og så er det vist ikke så helig om du har det når babyen kommer, siden den vil være smitta og ikke nyte godt av antistoffene dine når den kommer ut.

Husker ikke helt detaljer, men når snupp fikk det ble jeg ikke så veldig bekymra etter å ha lest litt rundt ;-)

Skrevet

Ikke vær redd for det. Vannkopper er et virus og elveblest er en allergireaksjon, så de kan ikke sammenlignes.

Hvis mor ikke har hatt vannkopper kan hun få immunglobulin. Får du det sies det at det er 2% sjans for avvik på fosteret før 20 uke og da er du over risikoen. Elveblest er ikke farlig i det hele tatt, det kan alle få uavhengig av hvem de har vært i kontakt med. Tror heller du tenker på helvetesild. Det kommer fra samme virus som vannkopper, og kan blusse opp i voksen alder. Men du kan ikke få helvetesild av en som har vannkopper, men en som ikke har hatt vannkopper kan bli smittet av helvetesild.

Skrevet

Hvis du er veldig bekymret for vannkoppene går det an å få tatt en blodprøve for å se om du har antistoffer (dvs du har hatt det tidligere). Har du hatt det før er det ikke farlig for deg eller barnet, men har du ikke hatt det bør du holde deg unna.

Skrevet

Hei

Jeg vet hvordan du har det. I forrige uke hadde ungene mine vannkopper og jeg har termin førstkommende tirsdag. Fikk tatt en blodprøve for å være helt sikker på at jeg hadde antistoffer (mamma trodde ganske sikkert at jeg hadde hatt det). Som grunnregel er vannkopper kun farlig om barnet i magen blir smittet 4-5 dager før fødselen eller helt i begynnelsen av nyfødtperioden, (og jeg håper da du har tenkt å vente litt til med fødsel? :-)

Og man kan ikke få helvetesild (tror nok det er det du mener, og ikke elveblest som er en allergisk reaksjon) av noen med vannkopper, men man kan få vannkopper av noen med helvetesild.

Skrevet

Hei,,

Tusen takk for svar,,

Jeg mener at jeg har hatt vannkopper og når begge barnene mine hadde vannkopper fikk jeg ikke det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...