Santi og gjengen Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Har bare født på ryggen, og lurer på om det hjelper å f.eks knele i senga mens man lener seg over sengehodet? Og er det noen som har sittet på en sånn pilatesball og vugget under riene - hjalp det? Og går det an å gjøre det med bekkenløsning? Prekestol under rier - hjelper tyngdekraften på å få babyen lenger ned mot bekkenet i den stillingen? (Har nemlig begynt å tenke mye på fødselen og lurer på om det finnes noen med gode råd og erfaringer til ei som har gjort omtrent det samme ved hver eneste fødsel og har lyst å prøve noe nytt.)
M by M Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Jeg fødte på ryggen. Prøvde først å lene meg over senga på kne, men fikk så dårlig "kontakt" med musklene og følte ikke at jeg hadde noe kontroll over underlivet. Så snudde meg over på ryggen og holdt i knærne mine. Jeg trener hos fysio to ganger i uka og da sitter jeg alltid på pilatesball for å holde balansen. Gjør det hjemme også. Det går fint med bekkenløsning, men du må jo da bruke magemusklene og om det er godt med rier...hmmm...kan jo hende da. Prekestol er fint å holde seg i for å komme litt opp og få nedpress da. Da jeg fikk dattra mi, satte jeg meg bare opp i senga og vugget litt frem og tilbake da åpningen var på 8 cm. Hadde da hadde pressrier og 8 cm i nesten 2 timer uten å få presse. Vuggingen hjalp og 5 min senere hadde jeg 10 cm og kunne presse.
cabe- fått gutt nr fire :) Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Er nok veldig individuelt hvordan vi fødende foretrekker det, og som deg er jeg et "vanedyr" når det gjelder fødsel : ) For meg er det viktigste at fødselen blir så "effektiv" som mulig, min største skrekk er at det skal stoppe opp og man må til med drypp o.l. Så jeg går rundt så lenge bena kan holde meg, under riene støtter jeg meg til prekestol/mann/høy seng. Har ikke sjans å holde meg i ro når jeg har smerter! Vugger også med hoftene mellom riene for å få babyen ned i bekkenet. Når det nærmer seg tid for pressrier så sitter jeg på kne i sengen med saccosekk, ryggen oppslått med gode håndtak er et ett must ; ) har født alle mine slik, føler jeg får max press på denne måten. Sistemann satt skeivt i bekkenet så han var litt "seig", men har hatt raske og greie fødseler og knapt sydd ett sting. Leser så ofte om at jentene føder liggende på siden eller rygg og er full av beundring, hadde aldri klart det! Masse lykke til med fødselen din!!
Svensk Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 Hej ! Vældigt individuellt tror jag. Ett tips ær att begynne sitte en god del på huk uker føre fødsel.I yoga blir det sett på som en viktig fødselsførberedende stilling. Men ingen god stilling før de med bekkenløsning. Første man låg jag store deler av fødseln og fødte liggende på rygg. Sån måtte det vare. Gick fint og presse liggende på rygg. Stod på alle fire med saccosæck en del av pressrierne syns egentligt det var bedre. Med nummer två vaggade jag under åpningsfasen , samtidigt som jag visualiserte hur barnet kom ned i bekkenet. Lagde åttetal med hofterne (litt vanskeligt å beskrive) Nær jag da hade kommit till 5 cm åpning hade jag lite smærter og følte kontroll. La mig i sængen , pustet mig genom tre fire rier og hade så full åpning. La meg på siden for og presse (pga bekkenet ). Syns det var litt vanskeligt å presse i den stillingen men det gick greit. Tror nok att jag hade stellt mig på alle fire vis pressrierne hade vart længe.Kanske det ær en fordel med hensyn till revning att ikke pressingen går allt før fort. Jag klarte meg uten revning gång nummer två. Tror att trygghet og att ha kontroll på pustingen ær det viktigaste. Lycke till !
Santi og gjengen Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2008 Hmm, dette med vugging og sitting på huk må visst prøves. Så da tøyer det bekkenet litt i forberedelse til fødsel, kanskje? Håper jeg føder på dagtid slik at jeg orker å prøve litt forskjellig, det hørtes jo ut som om vugging hjelper veldig til å åpne. Takk for gode råd allesammen!
nove Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 Et tips når man står og vugger under riene er å få mannen / den som er med under fødsel til å "støtte" bekkenet ditt samtidig ved å holde godt med hendene rundt hoftene, mye av smertene forsvinner faktisk da. Viktig å puste samtidig som man vugger og visualiserer at babyen blir vugget nedover i bekkenet. Det var en jordmor som visste oss dette grepet som mannen kunne holde. Du får sikkert din jm til å vise deg dette også.
MaybeAgain Skrevet 12. juni 2008 #7 Skrevet 12. juni 2008 For meg var det def å gå/stå gjennom alle riene - det var pyton å ligge!! Vugget frem og tilbake hengende over en stol når de ble riktig ille til slutt. Og pressrier def på alle fire i fødesengen. Ryggen på sengen var helt hevet, så jeg fikk max ut av gravitasjonskraften. For meg virker det helt ulogisk å føde liggende på rygg, ettersom man da ligger på halebeinet og delvis blokerer åpningen... Men det er jo bare min mening. Min forrige fødsel skjedde på 6 timer fra første ri + hele babisen kom på 5 eller 6 pressrien. Drømmefødsel! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå