Gå til innhold

Føde i vann?? noen som kan svare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 år og førstegangsfødende, og vurderer sterkt og føde i vann. Har pratet med jordmor om dette, og hun sa at jeg kunne benytte meg av tilbudet så lenge svangerskapet foreløp som normalt og jeg var godt i gang med rier osv. Meeen, jeg vet jo ikke om jeg tør. Forstått det sånn at det ikke er snakk om noen form for smertestillende, annet enn akupuntur.

Jeg er egentlig litt i tvil om jeg i det hele tatt vil ha epidural, er litt skeptisk. Har snakket med flere som har prøvd både med og uten, og ikke ha hatt noe negativt å si om noen av delene.Var med da søsteren min fødte i mars, da fikk hun bare lystgass fordi de ikke rakk sette epidural. Hun sa at denne fødselen ikke nødvendigvis var verre enn første gang hvor hun fikk epidural.

Det er jo forskjell fra person til person hvordan de takler smerte, men jeg aner jo ikke hvilke smerter jeg går til, så hvordan jeg takler det vet jeg jo ikke. Er det noen som har født i vann og på land om jeg skal si det sånn?? Har jo lest at vannet skal virke smertedempende og beroligende, men hva om jeg angrer underveis og vil ha f.eks lystgass? Må jeg gjennomføre en vannfødsel da?? Jeg er så usikker.

Har termin i oktober, så har jo tid til å tenke på det, men kunne godt trengt andres erfaring eller om noen kjenner til hvordan det foregår. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei du!

jeg har ikke født i vann selv, er førstegangsfødende. jeg skal også ha i oktober :) jeg har også lyst til å føde i badekar, i hvertfall bruke det som smertelindrende. har du sjekket at fødestuene på ditt sykehus har badekar? ikke alle har det. noen steder kan du bare bruke det som smertelindrende, men ikke til fødsel. dette fordi jordmødrene der ikke har kompetanse på vannfødsler. på st. olavs i trondheim, der jeg skal føde har de heldigvis både badekar og kompetanse til dette. :)

min svigerinne fødte i badekar, og var veldig fornøyd med det. hun mente det lindret. du er ikke nødt til å fullføre fødselen i badekaret hvis du ikke vil. du kan gå ut og inn av badekaret som du selv vil. å få smertestillende som lystgass og epidural er heller ingen hindring. de setter ikke epidural hvis du har kommet langt i fødselen, så det har ingenting med vannfødsel å gjøre. jeg kommer til å be om epidural hvis jeg føler at smertene blir uutholdelige, men vil klare meg lengst mulig uten. men jeg vil ikke planlegge fødselen for mye heller da, det går sjelden som en har tenkt :) husk at epidural har ulik effekt hos folk. noen bli numne av det, og synes de føler for lite. andre igjen synes ikke det virker. det er tilsynelatende veldig individuelt.

Skrevet

jeg har født i badekar, og skrevet om det før, skal sjekke om jeg finner link dit.

er veldig fornøyd med vannfødsel ihvertfall :0)

Skrevet

Åjada, på sykehuset i telemark at de jammen fått vannfødsel:) Jeg heller tør ikke planlegge, er jo ikke sikkert jeg kan føde i vann når det først står på, men jeg er inne på tanken hvertfall:) Så man kan faktisk få smertestillende annet enn akupuntur?? Jeg mener så bestemt at jordmoren min sa at vannfødsel var for de som ønsket en naturlig fødsel fordi de ikke gir smertestillende som f.eks epidural?? Hmm, må høre med henne igjen da.. Om jeg ikke får vannfødsel så er det hvertfall badekar på alle fødestuene, og da kan jeg jo evt bruke det som smertelindring, for som sagt har jeg ikke så lyst på epidural. Er jo så forskjellig fra person til person, men jeg er litt skeptisk og vil la det gå så langt som mulig uten noe, og se om det blir helt uutholdelig.

Jeg har jo ikke gjort det før, så kan jo hende jeg ender opp med å trygle og be dem om å hive på med alt de har av smertestillende:)

Skrevet

det er jo mulig det er annerledes på sykehuset i telemark, men det hørtes utrolig rart ut at man bare skal få akkupunktur under vannfødsel hos dere. du kan jo ta direkte kontakt med sykehuset og høre :)

Skrevet

Nå leste jeg det, andregangsgravid:0) Tusen rakk for svar:)

Du sprakk ikke eller noe altså?? Håper jo virkelig jeg slipper det, men det som skjer det skjer. Ut kommer hun eller han uansett;)

8 timer til ungen var ute? og da satt du der og plasket for det meste??:) Tenker liksom hvis det drøyer ut i hauger av timer, men man blir vel ikke plassert i vann før man er godt igang?? Leste at et bad gjerne kan stoppe opp fødselen?? Spør sikkert om mye rart, men jordmoren min har jo ikke prøvd det selv, så hun rådet meg til å spørre andre også.. Syns hvertfall det virker som et godt tilbud, og hvis du klarte deg uten noe annen form for smertestillende er jo det bare fint. Jeg håper jeg takler det, og isåfall blir lystgass det jeg vil ty til først( om det er det på fødestuen)

Skrevet

Hei

trudde akupunktur var eneste smertelindring da?

eller så må man stå opp å legge seg i senga ell noe for å få noe annet?

men hvordan blir huden etter 8 timer i vann?

har tenkt på dette å føde i vann selv:)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det var det hun sa, at det var en naturlig fødsel med kun akupuntur som smertelindring.. Men hvis det er annerledes i trondheim, så burde de jo kunne gi smertestillinde i kombinasjon med vannfødel her også?? Skal til henne i slutten av mnd, da skal jeg høre igjen, eller kontakte sykehuset.. For hvis jeg ender opp med å føde i vann, og synes det er greit, så vil jeg nødig avbryte fordi jeg ikke kan få smertestillende i tillegg (om jeg skulle trenge det)

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle si ifra at på NRK.no ligger det klipp fra Jordmødrene som gikk i høst. Er endel som ikke ble sendt på tv, blant annet klipp fra en vannfødsel... Har ikke linken, men bare gå inn på nrk.no, finn igjen jordmødrene også er det en lang serie om et par der, Helene og Atle. Så ser du hverfall litt hvordan det foregår...

Skrevet

Tusen takk for tipset:) da klikker jeg meg inn der nå:)

Skrevet

ja jeg tittet på det se.. og der sa ho jm at det bare var en smertelindring...men er kanskje forskjellig..

og at man ikke røyket? hva har det å si?

gikk det greit å ligge så lenge i vann?

Skrevet

Jeg har født tre barn i vann og kan ikke tenke meg noe annet..... håper på å få til det samme med fjerdemann. Det er smertelindrende, og jeg innbiller meg også at overgangen til den store verden blir mykere for barnet:-)

Lykke til.

Skrevet

Jeg gikk ut av badekaret innimellom, for å prøve lustgass og sjekke åpning osv, så lå ikke hele tiden, hehe.

da hadde jeg nok vært skrukkete ;0)

får jo først sånn klyster eller hva det heter så du får tømt tarmen ordentlig da, så det ikke skal komme noe i vannet, men du får lov å ombestemme deg, og heller gjøre noe annet.

men med meg så fant jeg roen mest i badekar, tror jeg sovnet sånn 30 sek tid innimellom riene noen ganger også,

og nei jeg sprakk ihvertfall ikke. er nok forskjellig for hver fødsel, men de jordmødrene som hjelper deg under vannfødsel har tatt noe mere kurser osv, og er der for deg nesten hele tiden, hvis man vil ha en mest mulig naturlig førsel, og det satte jeg så pris på.

men vet ikke hva slags tilbud de forskjellige stedene har.

jeg fødte i Fr.stad.

Men uansett lykke til, jeg håper som sagt på å få til en vvannfødsel til, så det var ihvertfall positivt for meg da :0)

Skrevet

så fint, skal til fredrikstad jeg:)

det er godt å vite at noen anbefaler det og har hatt en bra opplevelse med det...

Skrevet

fant en fødselshistorie fra vannfødsel her: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/min_historie/min_flotte_vannf_dsel

var visst ikke noe smertestillende der heller.

jeg har gjort litt research på nettet da, og funnet ut at på abc-klinikken i oslo får du bare akkupuntur som smertelindrende. det er jo en klinikk der fødselen skal være så naturlig som mulig. jeg har ikke fått noen faglig uttalelse på at en ikke får epidural på st. olavs, så jeg begynte å tvile selv nå. noen som vet?

Skrevet

Søk om B7, om du vil ha mest mulig naturlig fødsel, med badekar og flotte jordmødre :0)

(de er nok hyggelige nede og da)

Skrevet

ja har blitt anbefalt det:)

b3 , med epidural var visst ikke like koselig , har jeg hørt da..

Skrevet

Da jeg skulle føde min sønn for 1 år siden, skulle jeg prøve å ligge i badekaret på sykehuset for å prøve å dempe smerten litt og få slappet av. Jeg syntes det var helt forferdelig å ligge/sitte oppi der. Var ikke komfortabel i det hele tatt og jeg som elsket å ligge i badekaret hjemme under hele svangerskapet. Ble kjempe skuffet. Satt der vel i 10-15 min, men dette var ikke noe for meg nei.

Skrevet

Hei, jeg tror du bør være litt forsiktig med å planlegge altfor mye.

Gå heller gjennom det du kan få av hjelp på sykehuset du skal føde på, vurder dette, og så når du kommer på sykehuset og fødsel er i gang kan du ta avgjørelsen på hvordan du ønsker det.

Jeg ville gjerne ha akupunktur som smertelindring, men klarte ikke å ha nålene på meg...

Det blir en litt ut av deg sjæl opplevelse, og det du planlegger i forkant er det ikke sikkert du orker tanken på når du endelig er i gang.

Masse lykke til!! Og ta ting som de kommer, jordmødrene er jo der for å hjelpe deg og støtte deg. De kommer nok til å komme med forslag på det de kan tilby!

Skrevet

Hei, jeg planlegger også vannfødsel. Dette er min tredje, har født 2 stk før uten smertelindring men har brukt badekar i åpningsfasen med begge. Har født på Skien begge gangene, men ikke før nå de har tilbud om føde i vann også. Jeg skal har tenkt å føde på tønsberg denne gang da, og har hørt at man kan ombestemme seg om det ikke føles bra, man vet jo aldri;) Snakk med jordmora på omvisningen så får du vite det du trenger;)

Jeg lurer på om jeg går under et normalt svangerskap selv om jeg har hyperemesis...alt er jo bra med barnet, hvertfall enn så lenge, så håper det skal gå bra.

Det med at man ikke skal være røyker ble en av de på omvisning sist jeg var gravid forklart med at det er en større risiko ved fødsel for barn med røykende mødre, større risk for komplikasjoner dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...