Gå til innhold

Jeg blir snart GAL av skriking!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som går av henne for tiden! Ingenting hjelper jo!

Hun står opp i 5-6 tiden og legger seg ikke før klokka 21-22... nå har vi styrt på med legging i 1,5 timer og hun skriker enda. Går inn og ut og putter inn smokk, men hun bare reiser seg opp i senga og hylskriker. Hun har ikke vondt, det der er oppmerksomhetsskriking... Vi ser snart ingen andre løsninger enn Ferber, men det er jo ikke bra det heller... Noen med gode råd? Hun er 9 mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøver forresten å legge henne tidligere men hun nekter. samme greien da. Sover en dupp om dagen (noen ganger 2), ca 1-2 timer klokka 12...

Skrevet

Kan dere sitte hos henne til hun er helt rolig eller sovner? Mener ikke at man skal lage en vane av det, men om dette er noe hun nettopp har begynt med, så trenger hun kanskje litt ekstra nå en liten periode?

Skrevet

har samme problemet,nøyaktig samme problemet. Og når hun endelig sovner våkner hun gjerne 5-6 ganger før det er morgen.

Jeg er så sliten at jeg gråter for det minste.

9mnd min også... tenker på ferber men jeg vet ikke om jeg klarer

Skrevet

JA jeg har tenkt på det, men vi er redd hun skal bli avhengig av det...

Skrevet

Har hatt skriking her også i en times tid. Lillebror på snart 1 er sluttet med kveldspupp, da ble han straks vanskeligere å legge. Nå sover han, men så kom storebror på 4 opp. Blir gal. Jeg har unger sammen med meg 24-7. Av og til blir jeg helt utslitt, sånn som nå!

Skrevet

Ikke noe vondt ment, altså, men du legger henne rimelig seint?!? Faren er jo stor at hun faktisk er helt superovertrøtt da (siden hun bare har hatt en eller to lurer til dagen) Få inn en rutine med å legge henne rundt 19 og så ta runden med litt skriking.. Så lenge hn er mett og ellers har tørr bleie osv, så har hun det ikke vondt.

Anbefaler og å lese boken til Karin Naphaug (sov søtt) og sjekk siden sovekarin.no.

Trøsten er at det går over (stort sett i allefall)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Snulla fikk jo seperasjonsangst da hun var 9 mnd...er vanlig at de får det på den alderen. Så kan godt være det. Jeg har alltid vært hos snulla eller vesla hvis de ikke finner søvnen selv, og de har jo ikke blitt avhengige av meg for å sovne, og ikke behøvde de noen avvenningsperiode fra det heller.

Skrevet

Vi prøver det også =(

Begynner legging klokka 19, skriker til 20, gir opp og tar henne opp... (Ja, det er nok feil..) prøver igjen 21, sovner tidligst 22...

Så det tar oss gjerne 2-3 timer med skriking hver eneste kveld... Med en gang vi kommer inn smiler hun og er fornøyd...

Skal lese den boka!

Gjest det spirer og gror
Skrevet

jeg tror kanskje også det kan være lurt å legge henne tidligere.... prøv med en dupp midt på dagen og legg henne i sju tida... funker det ikke så har du i alle fall prøvd... =)

Skrevet

Sidan eg slit med mykje det same med min gutt på 9 mnd er eg vel ikkje rette til å gi råd. Men er enig med ho som skreiv jenta di kan vere overtrøtt. Kanskje ho kan sove meir på dagen? Ellers er det berre å sei: Du er ikkje aleine!

Skrevet

Naa faar jeg sikkert mye pepper, men jeg var saa desperat etter 2mnd med ca4t soevn om natten at jeg kjoerte paa med ferber. Var helt desperat. Jeg var et vrak selv, graat mye, orket ingenting, hadde liten tolmodighet med gutten min paa dagen og alt var bare styr..

Kjoerte ferber i 3 dager og naa er det INGEN problemer lenger.. Sover som bare det. Kan hende han vaakner om natten men da gaar jeg bare inn og gir smokken saa sovner han igjen med en gang. Jeg er mer uthvilt og orker aa finne paa mer med han og han er ogsaa mye gladere og ikke saa sutrete paa dagtid. Saa for oss funket det fint.

Skrevet

Hun vil ikke sove mer på dagen og hun vil heller ikke legge seg tidligere. Liker tydeligvis ikke å sove =(

hvis dette ikke gir seg tror jeg vi må prøve ferber (selvfølgelig etter at alt annet er prøvd). For hun kan jo ikke ha det godt når hun holder på sånn...

Nå har hun endelig sovnet da...

Skrevet

Har du lest om Ferber, slik at du vet hva den går ut på?

Jeg har den metoden å takke for at vi har overlevd - holdt på å bli gal av lite søvn og gjentatte våkenperioder om natta... Nå er vi glade og fornøyde alle mann:)

Ferbermetoden er IKKE den såkalte gråtekuren. Ja - det innbefatter som oftest gråt, men med Ferber er alt kontrollert, og den går rett og slett ut på at ungen forstår at du kommer inn til den, men at det går en stund (10 min max etter gradvis opptrapping - aldri mer) - og gidder derfor ikke å gråte så mye... Og så finner de ut at de liksågodt kan legge seg ned og hvile litt (er jo trett, må skjønne;)), og så plutselig har ungen lært at det gåt an å sovne uten mamma/pappa/puppen eller hjelp av andre.

Les og føl deg trygg før du begynner - avbryter du en slik "kur" blir det utrolig vanskelig å starte igjen... Du må vite hva du gjør, og hvordan du skal gjøre det. Jeg prøvde med eldstemann, men avbrøyt - og dermed var det bare å glemme å prøve på igjen... Med yngste var jeg skikkelig motivert (orket ikke 4 år der jeg måtte bruke ca. 1 time på legging, og ofte sovne...) - så jeg klarte meg godt gjennom første kvelden (den desidert verste - noen har kun 1. kvelden før alt ordner seg.

Lykke til:)

Skrevet

Men om ungen er våken, klatrer i senga og holder på for seg sjølv i 10-15 min. før så å begynne å skrike er vel ikkje ferber noko egna løsning? Noko råd for dette? Spør for min egen del her...

Skrevet

Hei....

Vi har alltid sliti med søvn vi også, prøvde ferber i den aldren å da funka det fint. og han begynte å sove. nå er han snart 2 år å det har sklidd ut, sta som pokker å får ikke ferber til å funke. han sto opp om natta og ville ikke sove, han sto opp igjen kl 5 og vi var uslitte så vi begynte å ta han inn til oss. noe som er dumt ja.

MEn dette orka ikke jeg, så vi lånte reise senga til mamma og de og satte inn på vårt rom for 3 uker siden, og på den tiden har han ligge inne hos oss kun 3 netter. før så var det hver natt. å nå sover han lengre enn før=) til kl 7.

Det som er greier her er det at nå er vi så avslappa i forhold til hans søvn, han føler seg trygg og dermed sover hele natta i sin egen seng.

Skrevet

Takk for svar=)

Ja det blir jo ikke den skrikekuren som foreldrene våre brukte på oss - der de bare lot oss skrike til vi sovnet...

Men helsesøster sier jo også at vi ikke skal ta henne opp hvis hun ikke er syk nå når hun er så stor, men la henne skjønne at hun kan sovne selv...

Så sååå galt kan det vel ikke være når det gjøres ordentlig?

Hun er vel stor nok til å forstå at vi kommer tilbake igjen vil jeg tro. Og vi går jo i begynnelsen inn hvert tredje minutt...

Skrevet

Anbefaler deg å lese på www.sovlillebaby.com

Der får du gode råd angående barn og søvn,og hva som skjer når et barn forlates gråtende, om skrikekur osv...

Skrevet

Tips som har hjulpet oss og venner i kampen mot sovenekt;

-bestem dere for når det skal være natt for henne (eks 20-06). Når det er natt, skal hun ikke utav senga.

- Ha gode rutiner for kveldsstell, gjør det samme hver kveld. La henne være med å trekke for gardinene.

-Når du legger henne, og når du er inne hos henne om natten, sier du samme setning hver gang (f.eks "Nå må du sove NAVN, det er natt nå "), ikke mer enn det. Gi henne smokken, og stryk på henne, men ikke ta henne opp med mindre hun HYLskriker. Vår lille har et temerament uten like, og kan finne på å SKRIIIIKE i det hun blir lagt ned, og jeg går ut. Hvis jeg gir henne 1 min uten å gå inn, så finner hun som regel ut at det er ganske greit å sove. Ellers hender det hun sutrer og småsnakker med seg selv, men da får hun ligge i fred.

- Gi henne litt vann innimellom om hun skriker lenge, de blir tørste av å styre sånn.

- Lag god rutine om morgen også, la henne være med å trekke fra gardinene o.l, for å få henne til å forstå at det betyr morgen, at det er ok å være våken.

Det tar noen (grusomme) netter å lære de små gode vaner, men det er SÅ verdt det! =) Bestem deg for hvordan du vil gjøre det, og GJENNOMFØR =)) Lykke til :)

Skrevet

Har du prøvd sånn pose?

Min var også sånn i den alderen, men da jeg la han i sånn pose (uten å binde han fast), sovnet han på 5 min.

Det som var problemet her var at han snudde seg rundt og rundt i senga og fant ikke roen

Skrevet

Her er et utdrag fra www.sovlillebaby.com som sier mye om hvorfor Ferber kanskje ikke er så veldig lurt sånn i lengden:

"En baby gråter alltid av en grunn. Babyens språk er gråt, og de gråter for å varsle foreldrene sine om at de trenger dem. Og i motsetning til hva mange tror, har hun ikke evne til å være manipulerende. Denne evnen oppstår tidligst i 5-årsalderen.

Årsaker til gråt, kan være tannvondt, sykdom (for eksempel øreverk), sult, avføring i bleia, bleielekkasje, magevondt, separasjonsangst, overstimuli (etter litt for travle dager), mareritt. Ofte ser vi ikke årsaken til gråten der og da, men oppdager den først dagen etterpå.

Ikke minst gråter spedbarnet dersom hun ønsket å være sammen med omsorgspersonene sine. En baby er ikke skapt for å være alene. Løsningen er opplagt: Ta babyen din med deg der du er, og la henne alltid føle seg trygg på at du er tilgjengelig."

Vi hadde også perioder med begge våre rundt 9-mnd alder hvor de var hysteriske ved legging. Vi løste det slik:

- Veldig faste leggerutiner mht mat, pysj, tannpuss osv. Alt ble gjort i samme rekkefølge hver kveld.

- Når de gråt/hylte så satt vi der hos dem, men snakket ikke med dem. De første dagene bare satt vi parat til å legge dem ned hver gang de reiste seg i senga - og ja, det ble noen titalls ganger noen kvelder.

- Etter hvert holdt det at vi bare satt der. De fant roen selv.

- Til slutt (kanskje etter et par uker) kunne vi lukke døren og gå ut.

I dag er de 2 og 4 år, og de sovner på et blunk. De sover hele natten og våkner uthvilte kl. 6.30. Vi legger dem ca. 19.30. Minste sover ca. 1 time på dagen i bhg.

Mitt mammahjerte kunne aldri latt dem ligge og hyle lungene av seg - og jeg har vært mye trøtt! Mange netter i strekk med 4-5 timers søvn da de var små. Likevel, jeg ble bare mer stresset av å høre dem hyle enn å sitte der til de hadde roet seg.

Håper du klarer det uten Ferber..lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...