Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på første kontroll hos legen da jeg var 8+2.

Så når jeg var 13+1 var jeg hos legen og samme dag på UL pga blødninger. Var bare kjapt inn og ut for å sjekke at alt var ok :) Så var ikke noe samtale eller noe.

Idag fikk jeg innkallingen til ordinær UL, den 9.juli.

Føler egentlig ikke behov for time hos lege/jordmor før den tid, men har inntrykk av at det er ganske vanlig...?

"Burde" jeg bestille en time før UL?

Er forresten 14+3 idag og førstegangs-gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hadde min forste legetime 8 veke paa veg..

Jordmor 13 veke paa veg og skal til UL no paa mandag,19 veke paa veg...Saa er da jordmor.ca 24 veke paa veg igjen(faatt time daa),

Virka lenge mellom kortollene til og begynne med,men tida har gaat fort og har ikkje hatt behov for fleire heller...

Skrevet

Takk for svar :)

Vi har jo vært til kontroller ca samme tid vi da.

Hadde jeg ikke hatt den haste-ultralyden tror jeg kanskje jeg ville bestillt time hos jm før den ordinøre ul'n.

Skrevet

Det er helt normalt å ha en kontroll i uke 8-12, ul i uke 17-20 og kontroll igjen i uke 22-24. Så en gang i mnd fra da av. Er ikke noe vits i å gå på kontroller bare for å gjøre det heller. Sjelden man får særlige komplikasjoner før man er over halvveis. Og får man smerter el. er det jo bare å ta kontakt. Er jo ikke så stas med kontrollene heller da. Levere en urinprøve å ta blodtrykket:)

Skrevet

jeg snakket med min jordmor og hun sa hun ville ha meg inn til en time før den ordinære ul....

Skrevet

Jeg fikk faktisk hele to jordmortimer før ordinær UL, i tillegg til legetimen i uke 6. Det er ikke vanlig, men så har jordmødrene her ikke så mye å gjøre. ;) Jeg synes det er kjempefint med god oppfølging, men det er jo ikke noe jeg har krav på, eller strengt tatt behov for. Ingen komplikasjoner av noe slag så langt.

Skrevet

Har vært på en, i uke 10.. det var 1 kontrollen. Så skal jeg på ul om 2 uker. Og har bestilt time hos jordmor i august siden jeg har ferie i hele juli.. Så det er ikke mye. Men går nok bra, føler meg i fin form så!

Skrevet

Jeg hadde første kontroll i uke 12, så UL i uke 18, så time hos legen igjen i uke 22. Syns i grunnen 10 uker uten å få sjekket urinen er for lenge, men det er visst helt normalt. Har selv kjøpt strimler på apoteket for å utlukke urinveisinfeksjon denne perioden. Viktig å få behandling så snart som mulig når en gravid, og sist hadde jeg UVI 2 ganger uten å ha symptomer på det. Senere i svangerskapet blir jo kontrollene hyppigere, så da er det ikke samme problemet.

Skrevet

Jeg går til kontroll ca. en gang i mnd. Tror det er det som er vanlig;) Men var et opphold mellom kontroll hos lege til jeg skulle til jordmor pga. jeg måtte avlyse time og da tok de litt tid før hun hadde tid. Men hadde ordinær UL mellom der igjen så det gikk bra. ;)

Skrevet

Jeg har bare hatt en ordinær kontroll før jeg skal til UL i 19.uke. For litt over ett år siden, da jeg gikk med nr 1, var det askillig flere kontroller. Nå har de fått nye runtiner på hvor ofte det er kontroll (som er færre enn for ett år siden).

Skrevet

Da jeg fikk time til JM fikk jeg med et skjema over de ukene det var vanlig å ha kontroller:

Uke:

8-12

24

28

32

36

38

40 (termin er uke 40+2 dager)

evt. uke 41

I tilegg tilbys ca 18 uke; UL

Uke 42+2: Overtidskontroll.

Skrevet

Legen min bruker også dette skjemaet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...