Gå til innhold

Avvenning fra nattammingen...


HeBergen

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er svært sent ute...:) Men i allefall. Det er ikka mange ukene siden lille jenta vår begynte å få grøt hver kveld, og først siste halvannen uke har det virkelig gått seg til. Hun får i tillegg frukt på formiddagen og eller mm.

Om natter får hun mm når hun legger seg ca kl 1900, mellom 23-00 når vi legger oss, og en eller to ganger til før vi står opp.

Men det nærmer seg vel tid for å venne av ammingen rundt kl 23-00 i allefall, og jeg lurer derfor på hvordan dere har gått frem for å venne av?

Nattammer de fleste fortsatt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

inne på samme tanke jeg også! Her får snuppa grøt ca kl 9,12 og 18 og frukt/grønnsaker ca kl 15, og MM før hvert måltid. Men likevel våkner hun ca 23 og to ganger til før det er morgen! Så her nattammes det enda. Hun er ikke så ivrig på puppen på dagtid, så jeg lurer litt på om hun er tørst på natta og våkner av det. Tenker litt på å tilby vann på flaske i 23- tiden. Får se hvordan det går ut uka, før vi prøver med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inne på samme tanke jeg også! Her får snuppa grøt ca kl 9,12 og 18 og frukt/grønnsaker ca kl 15, og MM før hvert måltid. Men likevel våkner hun ca 23 og to ganger til før det er morgen! Så her nattammes det enda. Hun er ikke så ivrig på puppen på dagtid, så jeg lurer litt på om hun er tørst på natta og våkner av det. Tenker litt på å tilby vann på flaske i 23- tiden. Får se hvordan det går ut uka, før vi prøver med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har avvent helt nå, og det gikk veldig greit! Over all forventning faktisk, jeg grudde meg som en gal og utsatte og utsatte.. Men veldig deilig nå som det er ny natterutiner!

Det som fungerte for oss var at far tok seg av å gå inn til han på natta da han våknet.

Rytmen vår var grøt og melk i 19 tiden, så la vi han ca 1930, da våknet han stortsett en plass mellom 2 og 4 på natta, og gjerne igjen i 5-6tida, alt avhengig av første oppvåkning.

Jeg konfererte med helsesøster først, for å høre hvordan hun anbefalte det. Og hun sa faktisk at det vi skulle kutte helt ut mat på natta med en gang, for de har ikke behov for det, handler mer om vane osv.

Så jeg gikk hjem og synes det hele virket skummelt, men hadde bestemt meg for å engasjere far som gjerne er litt mer tålmodig, og tåler litt syt og gråt på en annen måte.

Vi ga smokk, gikk ut og da ble det 20 min med sutring og turning i senga. Han gråt ikke hjerteskjærende i det hele tatt (heldigvis). Neste runde på samme viset. Da gikk det nok litt lengre tid, men roet seg fint igjen og sovnet.

Kl 7 våknet han igjen, og da var det selvsagt morgen. Da fikk han grøt og melk og masse masse kos og ros. Synes han var veldig flink.

Vi gjentok dette en 3-4 netter, og for hver gang ble det greiere! Nå legger han seg mellom 19-1930, og sover til mellom 0630 og 07 hver dag.

Har selvsagt oppvåkninger innimellom, men da er det bare å gi smokk og et lite stryk over kinnet, så sover han som en baby igjen:o)

Veldig deilig å få igjen natta altså, greit etter 7 mnd med nattevåk!

Det er hardt, men få det overstått og da blir det hele veldig verdt det!:o)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med sånne som meg da.. Hvor ungen ikke tar smokk eller flaske.. og ennå våkner to ganger per natt for å spise og så sovne med en gang igjen.. jeg kan jo ikke bare pakke inn smokken for å trøste.. og mannen min er værre enn meg med en skrikende unge..

Nattavvenner man for si egen del eller for ungens del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, anonym, da blir det nok verre, vil tro smokken forenkler veldig mye, da har de hvertfall noe å sutte på.

Men det spørsmålet du stilte om man nattavvenner for barnets eller ens egen del var egentlig et veldig godt spørsmål. Jeg vet nesten ikke.

Jeg tror egentlig det er for ens egen del jeg, for barnet har jo ikke noe i mot næringen og kosen fra mor. Handler kanskje mye om å få tilbake natten på en måte, var hvertfall det jeg tenkte mest på. Sove en hel natt igjen uten avbrudd. Samtidig så er det vel noe med at barnet ikke har bruk for mat på natta, at det bare blir en uvane hvis man holder på når barnet begynner å kanskje bli 8-9 og 10 mnd. Er jo greit å ta den kampen så tidlig det er ok på en måte. Og når man skal tilbake på jobb igjen, så er det jo veldig verdifult at barnet sover uavbrutt.

Men ikke enkelt det der. Har fortsatt oppvåkninger vi også, men han vet han ikke får mat lengre, og det er ikke skriking lengre.

 

Det må uansett være opp til hver enkelt hva man velger å gjøre, og hvordan. Det er bare du og ditt barn som finner ut hva som er mest behagelig for dere:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sara våkner fremdeles minst en gang om natta for en matbit, gjerne mer hvis vi sover borte.

 

de sier jo at dersom barnet får to måltider om dagen, er det ikke lenger behov for nattmat..men snuppa mi spiser veldig lite, er langt unna fulle posjoner med både grøt og middag, så jeg vil ikke avvenne riktig ennå..

 

kanskje det går av seg selv når måltidene blir større..?

synes også at det går greit med den ene ammerunden om natta..foreløpig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snuppa mi nermer seg nå 8 mnd.hun får mat på natta enda.Jeg prøvde å avvenne me det en periode men hadde ikke hjerta til d hun drikker kjempe mye om natta å når hun ikke fikk var d sjikkelig vond gråt jeg ville ikke presse henne me å la hun ligge solten.Noen netter sover hun rundt mens andre netter kan hun våkne en til to ganger å da drikker hun fra begge bryst.Regner med d kan gå av seg selv....ser d jo ann av og til hjelper d å bare gi henne tutten.men nå jeg merker at hun er solten noe jeg regner med hun er i og med hun drikker såpass mye kan jeg umuligt la henne ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps jenta mi å ammer utrolig mye om natta. Opptill 5-6 ganger, men det virker ikke akurat som om hun er så spesielt sulten. For hun sovner ved puppen med engang, så det har sikkert blitt en vane. Men hun er ganske små spist om dagen, og veier bare rundt 6500g (lett prematur). Derfor er jeg litt redd for at hun skal gå ned i vekt, om jeg slutter med natt-ammingen. Hun spiser grøt, middag og grøt til kvelds igjen, samt litt mellom måltid med frukt og yoghurt. Men langt fra fulle porsjoner. Hun ammer også mye om dagen. Så dette er et vanskelig valg ja. Men har veldig lyst til å få sovet en hel natt igjen, iallefall en halv natt :) Jenta mi totter så her funker det heller ikke med smokk. Har tenkt å prøve med vann noen av gangene hun vokner til å begynne med nå. Så får vi se hvordan det går.

Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...