Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har litt over middels peiling på alvorlig svangerskapskløe her? Kunne tenke meg å diskutere det med noen som kan litt... Synes ikke legene sier så mye jeg.

Jeg har forhøya leververdier og gallesyre. Gallesyre er på 50 nå fikk jeg vite i dag. Jeg har gått på Ursofalk i 3 uker, men verdiene er fortsatt i økning. Jeg er nå 29 uker på vei.

Jeg lurer på hva som egentlig kan skje... Altså hva skjer dersom verdiene fortsetter å øke? hvilke risikoer er fosteret utsatt for? er jeg utsatt for noe risiko?

Jeg går ukentlig til kontroll på AHUS, de virker veldig flinke. Har forstått det som at de ikke har noe annet alternativ enn Ursofalk, og at de helst vil unngå å sette i gang fødsel før uke 37. Men jeg tenker fortsatt mye på ungen, og om han kan ta noe skade av dette. Ikke noe koselig situasjon å være i :(

Noen som har greie på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du kan titte litt på denne amerikanske nettsiden, Den er informativ, men unngå å gå inn på memorial-delen av nettsidene dersom du ikke vil uroe deg unødig...

http://www.itchymoms.com/overview.html

Jeg hadde svangerskapskløe sist svangerskap og kjenner nå at det er i ferd med å komme igjen (er i uke 30 med nr 2). Har ikke tatt blodprøver enda, men skal til uka.

Det er flere i familien min som også har hatt denne "alvorlige" formen for svangerskapskløe. Alle har født normalt friske barn. For kun 10-15 år siden ikke var ikke svangerskapskløe med leverpåvirkning regnet som farlig, kun plagsomt, det er i de siste år man har sett at det ikke er gunstig for babyen. Det er litt økt risiko for tidlig fødsel og at barnet dør i mors liv sent i svangerskapet. Derfor er det vanlig å forløse barnet i uke 37(senest). Det er liten fare for mor, leveren kommer tilbake til normalen etter fødsel (selvom det kan ta noen mnd). Det er viktig at du er OBS på å kontakte føden ved hver minste mistanke om lite liv (bedre med en sjekk for mye enn en sjekk for lite).

Prøv å ikke stresse deg for mye, når man er klar over kløen og følges regelmessig er ikke risikoen for at barnet dør høyere enn dersom du ikke hadde hatt kløe. Jeg synes ihvertfall det er en trøst.

Skrevet

jeg er litt uenig med gruffalo som sier at leverproblemene utgjør lite fare for mor. man kan utvikle AFLP (akutt fettlever). veldig sjeldent, men dog svært alvorlig. Man kan blande sammen HELLP og AFLP fordi endel av symptomene og affeksjoner av organer er det samme.

du kan søke på akutt fettlever på norske legeforeningen sine sider eller søke på engelsk: acute fatty liver of pregnancy (AFLP)

sammtidig så er det jo slikt i ditt tilfelle at det virker som om du får god oppfølging med regelmessige blodprøver og legen din er nok svært obs på dine symptomer.

Men opplever du å bli feks å bli gul i "hvitøyet", dvs det hvite på øyeeplet eller hudfargen din blir gul (gulsott) så er det bare å dra rett til legen.

Men AHUS har faktisk god kompetanse, det er ett universitets sykehus, så tror nok du er i veldig gode hender;)

Skrevet

Takk for svar begge 2 :) Føler meg litt mer opplyst nå.

Men dere fokuserer mye på lever og leververdiene mine... Jeg har forstått det på legen som at det er gallesyreverdiene mine som er verst. De har til og med fått ned leververdiene mine en god del med Ursofalk, mens gallesyrene har fortsatt å stige. De er nå på 50, tror det var 9 eller 11 som var normalen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...