Gjest mphs Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Skurv i hodebunnen Av Helsesøster Anne Britt Orset Ofte har spedbarn noen skorpelignende små flak i hodebunnen. De er ufarlige og er ikke ubehagelige for barnet. De forsvinner oftest av seg selv etter en tid, og kalles gjerne skurv. Ønsker man å fjerne dem, er det et råd å lirke dem bort litt etter litt med en kam. Det er en fordel å gjøre det i forbindelse med bading og bruke litt babyolje til å løse dem opp. Unngå å bruke sterke såper i hodebunnen, da lett tørker ut huden. Tørr hud gjør gjerne problemet større. Hjelper ikke forsiktig kamming og hodevask, kan man forsøke å smøre inn hodebunnen med 1 % salisylvaselin. Ha på barnet en tynn bomullslue og la salven virke natten over før den vaskes bort. Neste morgen gir du barnet ditt et bad igjen, slik at skurvene blir mer oppløst. Forsøk så på nytt å fjerne flakene med en kam. Dersom det er mye skurv, må man gjerne ta litt av gangen. Slik blir det ikke for ubehagelig for babyen. Men husk dette er ikke noe problem for den lille, etter noen måneder vil det forsvinner av seg selv.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Da gutten min hadde antydninger til melkeskorpe begynte vi me shampoo og da forsvant det av seg selv hos oss. Kanskje det kan hjelpe flere? Jeg aner ikke, da det kanskje ikke var så ille hos oss da.
tre tette Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Dette hadde jenta mi og. Kjøpte coop sin babyolje, står på den at den er fin å bruke mot skurv og den har svanemerket. Masserte forsiktig inn litt etter at ho hadde bada og det forsvant med ein gang.
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Hjelper iallefall ikke med Natusan babyolje her..
alvis Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 Gutten min hadde det også. Jeg vasket håret hans og tok på bayolja mens håret var vått. Så tok jeg en liten babykam og tok vekk skurven. Etterpå smurte jeg inn hele håret med en fet krem, A-derma, ( jeg vet....stakkars gutt) og da var han kvitt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå