Lurvehette Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Har akkurat vært hos jordmor..... Nå har jeg en BIM på 27! Det resulterer i at jeg må til lege og drikke sukkervann, og så ta blodprøver. Husker ikke alt..... Noen her som har vært gjennom dette? Synes det hele er helt idiotisk, men ikke får en velge om en vil eller ikke heller!
21 JULI =) Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Hæ? Hvor langt e du på vei da? Dette høres veldig rart ut....
Lille Luna Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Dette med BMI skal man ikke ta for seriøst synes jeg...spesiellt ikke når man er gravid. Man er bygd forskjellig, og dette tas ikke med i beregningen av Body Mass Indexen. Jeg kan skjønne at jordmoren vil at du skal ta glukose test hvis det er mistanke om svangerskapsdiabetes eller lignende, men å ta en slik test kun ut ifra BMI synes jeg er rart...
Madde/sommergutt:) Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Høres ut som du skal på glukosebelastning.. for å sjekke om du han ha svangerskapsdiabetes.. da må du møte opp på legekontoret fastende, så måler de blodsukkeret, så får du drikke en skikkelig konsentert sukkerdrikke (vann og druesukker) så måler di blodsukkeret igjen etter to timer venting.. utrolig kjedelig å sitte der å vente, da man ikke kan gå noen steder eller verken spise eller drikke på den tiden man venter... så anbefaler deg å ta med deg noe du kan lese på Ønsker deg lykke til.. jeg tok den testen for et par uker siden, fordi jeg hadde et lite utslag på sukker i urinen, men prøvene var veldig bra, så trenger absolutt ikke å bety at det skal gi utslag på svangerskapsdiabetes:) Men er jo greit å være på den sikre siden da:)
C@milla *EMIL* Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Veldig rart om du må ta nå, om bmi'ikke var det FØR svangerskapet.. Jeg fikk ikke denne testen selv etter å ha spurt jeg..for det var bare om en hadde sukker i urin eller var veldig overvektig.. (var 99 kg da...) men maste det gjennom selv, og hadde diabetes ja.. De driver veldig ulik praksis på dette.. DET synes jeg er rart..
Ophelia & Jr. Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 Merkelig! Selv hadde jeg en BMI på ca 28 FØR jeg ble gravid (har ikke turt å regne på hva den er nå...), men en slik glukosebelastningstest har jeg aldri måttet ta.
010808 og 200312 Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 min jordmor sa at alle som har en BMI over 26 tror jeg det var, skal ta en slik test. jeg måtte gjøre det, men legen min syntest at det var litt unødvendig siden jeg ikke har hatt noe sukker i urin.. men det gikk bra;)
Nordhagenjentene :) Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 Samme som Ophelia her, min var 27 FØR svangerskapet, og jeg har aldri hørt om å testes...
Lurvehette Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. juni 2008 Fy så urettferdig dette er.... Burde være samme opplegget over HELE landet.... Jeg er i uke 29 + 4 idag, og nå må jeg ta det. Alle mine prøver er helt ok, ikke er det NOE form for mistanke om sukkersyke, og mine to andre barn har begge vært normal vekt på.... Og så 2 TIMER da..... Herregud... Synes det blir forsket litt vel mye på ting..... De kan bruke pengene på noe fornuftig i stedet. Og en kan vertfall få velge!
Lotta med novembergutt Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 Titter innom fra 2.tri Jeg tror det praktiseres veldig forskjellig fra kommune til kommune - og fra jm/lege til jm/lege. Jeg har hørt om mange som er svært overvektige, men som ikke blir sent til testing - også de som er normalvektige, men blir sent fordi de kanskje har noen få kilo for mye ... Men det å regne ut BMI langt ute i graviditeten er jo helt bak mål. Selv skal jeg testes neste uke. Er overvektig, så det er vel hovedgrunnen + at sf-målet lå over det grønne feltet. Men de har ikke funnet sukker i urinen, så synes det er litt rart her også ... Men, men - like greit å teste en gang for mye enn en gang for lite. (selv om jeg gruer meg noe forferdelig til resultatet ...)
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 Jeg fikk også beskjed om å ta den testen, var da i uke 35! De gikk utifra BMI før graviditet... Jeg syns BMI er latterlig, har ingen tro på at det er en riktig måling av overvekt, så jeg ble ganske forbannet på JM fordi hun mente at jeg var tjukk rett og slett! Men før jeg rakk å ta den testen måtte jeg til sykehuset pga nyrebekken betennelse, og jeg sa til legen der at jeg skulle tatt en slik test, og han lo nesten, skjønte ikke hvorfor jeg skulle ta den, hadde jo ikke noe utslag i urin, og han mente jeg var på riktig område på vektskalaen:p De sjekket jo urin VEEEEELDIG nøye med tanke på grunnlaget til innleggelse, og utenom bakterieflora så det sang var det ikke spor av noe annet galt (ikke noe sukker at all!) Legen mente at BMI var en dårlig måte å sjekke på, men at det var den raskeste og enkleste metoden for å sjekke om man lå i faresonen. Men han sa også at man det burde taes forbehold om livsstil og byggning før man annser en kvinne for overvektig.... Og det er jeg enig i, for man føler seg som regel litt mer på tjukksia under graviditeten, og da gjør det vondt å få høre fra helsepersonell at man er tjukk:(
Vannmelonen Skrevet 11. juni 2008 #12 Skrevet 11. juni 2008 Dette er den enkleste testen i verden, så jeg skjønner ikke at det kan være så ille. Det eneste du må tåle er to stikk i en finger og en kvalmende søt drikk. At det er forskjellig praksis fra kommune til kommune er noe som skjer på ømtrent alle kommunale tjenester. Sånn er det bare.
Makko med to små gutter Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 Er enig med vannmelonen, er dette en SÅ stor krise? (hehe da har du det ganske bra :-) JM øsnker faktisk bare å sikre seg at baby'n din ikke lider noen nød og ikke blir for stor (noe som kjent ikke er noe heldig når den skal ut!) Joda, det var rart at de tar BMI nå, og ikke tar utgangspunkt i BMI i start. Du kan jo selvfølgelig si at du ikke ønsker om du vil, det er HELT frivillig!!!! Jeg har tatt en slik test, og skal ta en til (er med i et forsøksprosjekt) synes ikke det var ille i det hele tatt. Ja det tar to timer, men ta med deg en bok, mp3 spiller og slapp av. Betryggende å vite at alt står bra til slik at den lille får så optimale forhold som mulig :-)
2 fine små Skrevet 12. juni 2008 #14 Skrevet 12. juni 2008 Hm, blir litt forvirret jeg, er man ikke takknemlig for alle typer tester naar man er gravid? Det er i hvert fall jeg. Uansett, ikke ta dette personlig! =o) At du maa ta testen altsaa, det er REN RUTINE - det er ikke en maate aa si at du "nok har lagt paa deg litt mye" eller noe paa. Det er rett og slett for aa sjekke om det er, eller ikke er, antydning til svangerskapsdiabetes, som jo er noe forbigaaende og heeelt annet enn vanlig diabetes. Forstaar at det er rart naar man braatt havner i "kategorier" men vaer heller takknemlig, mange som vil ha denne testen, men ikke "kvalifiserer". Her jeg bor (en uke til) er det obligatorisk proeve, da asiater er veldig glade i sukker og mange med BMI mange mil under din, faar nettopp - utslag hoeyt oppe paa skalaen. I Norge mener jeg 7,8 og hoeyere etter 2 timers glukosebelastning (man tar blod naar du kommer fastende, saa hver halvtime helt til to fullgaatte timer - altsaa 5 ganger) og det er foerste test, nedgang underveis - altsaa hvor godt kroppen din bryter ned sukker, og saa altsaa resultatet etter to timer som er avgjoerende. Jeg fikk 5,2 da jeg startet fastende og 4,7 etter to timer. Dette var veldig tilfredsstillende og langt unna 7,8, som jeg tror er grensen i Norge, for mulighet for/begynnende svangerskapsdiabetes. Og, jeg har myyye hoeyere BMI enn det, godt oppe paa 30tallet. Meeeeeeen, jeg spiser sunt, jevnt og nesten ikke sukker til vanlig. Jeg trener 5 ganger i uken, drikker 6 liter vann daglig (bor i tropene, blir vel en 4-5 l i Norge tenker jeg) og jeg sover godt og stresser lite. Saa min totalhelse er veldig god fordi om jeg er overvektig. Eller "innsiden av kroppen din er helt suveren!" som min frittalende indiske lege sier, hehe..... Moroklumpen, sier jeg tilbake da, med vekt paa KLUMPEN =o))) Lykke til paa test, det er stas aa bli testet, da faar man nemlig avkreftet. Lever man paa kaker, brus og sjokolade, saa vet man jo hva som skjer. Det er enten at kroppen din taaler dette veldig godt eller ikke i det hele tatt, samme hvilken BMI man har. Mange veldig slanke kan ogsaa ha hoeyt blodsukkernivaa og diabetestendenser, DET skal man ikke glemme.... ;o) Tvi tvi
titti80 Skrevet 12. juni 2008 #15 Skrevet 12. juni 2008 Min jm har skrevet at min BMI er på 28, uten at jeg fikk vite hvorfor hun skrev det. Syntes nok at jeg var litt tung ift høyden (da jeg ble gravid igjen eller nå- usikker?) men hva kan en egentlig forvente seg når en hopper fra et svangerskap til et annet?? Blir 15-16 mnd mellom de to... Så da jeg var hos legen nå på mandag fant de sukker i urinen.. så jeg måtte også inn og måle fastende bl.sukker og ta blodprøve, før jeg fikk denne sukkerdrikken.. Og så nye prøver igjen etter to timer. Får svar på prøvene til uka. Spent! Langtidsbl.s mitt var bra på mandag.. Vil bare si at jeg ble skikkelig uvel etter 30 min etter sukkerinntaket. Vet ikke om det er normalt, men... Og jeg hadde med meg ei bok, for som andre har sagt her, så er det skikkelig kjedelig å vente der på venteværelse i to timer Lykke til:) (og som sagt er det ikke sikkert du sv.skap-diabertes selv om de har funnet sukker i urinen.. Godt å få det sjekket ut bare; bekrefte/avkrefte det)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå