Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvilke regler som er på avdelingen for premature barn på sykehuset. regner med det er noen regler for hvor mange som kan komme på besøk og hvor ofte? unntatt foreldrene så klart.. vet jeg kommer til å få et prematurbarn om ikke lenge, og lurer derfor på dette. Vil at lillegutt skal ha det rolig rundt seg så lenge han ligger på prematuren. hvordan er det med bildetaking på disse avd? det er vel ikke lov å ta bilder av de? og de får vel ikke drive å løfte opp de premature?.. vil bare være forberedet på hvordan det er.. takker til de som kan svare :) hilsen uvitende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det varierer fra sykehus til sykehus, jeg har selv vært innom tre forskjellige.. Også kommer det an på om det er RS sesong eller ikke, det er det oftest om vinteren. Man kan ha besøk på nyfødt intensiven, besteforeldre kan komme når de vil så lenge foreldrene er til stede, søsken over 7 år kan komme og de under 7 år kan vel komme om det ikke er RS sesong tror jeg. Vi hadde besøk av venner også, jo større barnet blir jo mer besøk kan man ha, da kan man gjerne ta de med ut på besøksrom, dagligstuer ol. Men alle som kommer på besøk må så klart være friske. Syns det varierer fra sykepleier til sykepleier og, noen lar alle komme mens andre er helt motsatte! de som kommer må være stille og ikke bli der for lenge.

Bilder kan man ta så mye man vil av!

Man kan holde barna sine, de anbefaler å ha de inntil seg mest mulig, men til å begynne med kommer det så klart an på HVOR prematur og syk h*n er. Vi har fått holde våre helt fra dag to, men de var ikke veldig premature, uke 31 og 32.

Hvor langt på vei er du da?

Som sagt, dette er kun mine erfaringer da, fra Haukeland, Ålesund og Fredrikstad sykehus.

Trøst deg med at h*n er de i aller beste hender, de er så flinke og omsorgsfulle med disse små!

Lykke til!!

Skrevet

Sikkert noe varierende praksis, og kan bare snakke ut fra egen erfaring.

Vi som foreldre fikk komme og gå når vi ville, hadde ikke søsken, men søskene til de andre barna fikk også komme når de ville. Men hvis det var den minste tegn til forkjølelse el.l måtte vi gå med munnbind.

Generell god hygiene, god håndvask og av med alle smittekilder som klokker, ringer etc. Vasket hendene for hver gang vi kom inn i avdelingen.

Andre fikk også komme på besøk, men vi avtalte og spurte "vår" pleier på forhånd. Besteforeldre fikk selvsagt komme når de ville, men haddde

vennepar der de fikk inn bare èn og èn pga plassmangel og støy.

Fikk ta bilder, men ble anbefalt å begrense litt, pga blitzlyset ikke er egnet for bittesmå babyer.

Du får holde din baby ja. Les om Kengeru-metoden og NIDCAP (søk i googel, evt sykehuset du skal føde på).

Andre ville jeg avventet med litt før de får holde på babyen.

Fødte i Ålesund :)

Lykke til og tvi tvi :)

Skrevet

Jeg er 27 uker på vei nå, og håper å komme meg nærmere uke 30 før han kommer.. så det blir et ganske prematurt barn. Skal føde i Trondheim.

Skrevet

Hei hei!

Ser du skal føde på St. OLavs. Du er heldig. Der kom også min lille tuppe til verden. Født i uke 25+4. Kjempefornøyd med avdelingen der. Mange trivelige sykepleier, og om legene har jeg ikke ett vondt ord å si.

Du kan ta så mange bilder du ønsker av barnet ditt :) Helst uten blitz pga av ubehaget ved blitzlyset.

Og det er ingen andre enn sykepleierne og du som mamma og pappa som får løfte på disse små nei. Ikke før de blir litt eldre og kommer ut av kuvøsen.

Du kan få besøk av besteforeldre av barnet og søsken av barnet. Men utover det er det ganske strengt. Dette fordi det er en stor avdeling, og skal alle få ta med seg hvem dem vil inn der, så blir det alt for mye støy for de små, og ikke minst smittefaren. Men da barnet blir større og du kan ta det med ut, kanskje ukke 33-34, så kan jo hvem som helst få titte. Personlig syntes jeg det var greit at sykehuset hadde strenge rutiner på dette, for da kom det ikke så mye besøk. Jeg var dødssliten og jeg hadde igrunnen nok med meg selv og mine aller aller nærmeste.

Men om du vet helt sikker at det blir prematurt så har St. Olavs en liten brosjyre som dem leverer ut til prematurforeldere. Du kan jo ringe å høre med dem om du kan få den. Der står det mye som du sikkert lurer på og ting du ikke vet du lurer på enda!

Lykke til!

KLem

Skrevet

Takker for mange flotte svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...