Baremeg Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Saken er den at vi planlegger barn nr 2. Har nå en jente på snart tre år. Jeg har i det siste begynt å tenke at jeg faktisk ikke har hätt vannkopper. Er redd nå å bli gravid og få det i svangerskapet. Er store sjanser for å få det da min lille går i barnehage og kan fort ta med smitten hjem. så idag ringte jeg for å forhøre meg om vannkoppvaksinen. Fikk beskjed at jeg kan få den, men at jeg må da vente minst tre måneder for jeg blir gravid. Vårt plan var å prøve nå og jeg ble nesten litt skuffa da jeg ikke har lyst å vente til september. Samtidig så vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på å ikke ta den og så håpe at det ikke blir noen vannkopper i huset i tiden som kommer. Hmm... sikkelig dilemmä... Hva hadde dere gjort???
Ravna Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Engstelig som jeg var når det gjaldt alt rundt svangerskapene, ville jeg nok tatt vaksinen og ventet.
Baremeg Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. juni 2008 hmmm... men har ikke så lyst til å vente helt til september, håpet noen skulle si at ikke hadde tatt den. Det er visst farlig med vannkopper de første måndene av svangerskapet og ved fødsel.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 Venninnen min hadde vannkopper i svangerskapet for 6 år siden, ingen som mente at det var noe farlig... Jenta er frisk som en fisk, hun! Jeg tror ikke jeg ville ha giddet å ta den vaksinen.
~sjiraff~ Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 Jøss, har aldri hørt at vannkopper kan være farlig under svangerskapet. Er jo bare du som kan bestemme hva du skal gjøre. Dumt å ikke ta vaksinen hvis det fører til at du engster deg gjennom hele svangerskapet. Ta vaksinen, nyt sommeren med masse hvitvin og sommerøl og prøv på spire til høsten,
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 hvis du er redd for smitten så tenker jeg at du bør ta hensyn til det, ellers blir det din "galskap" gjennom hele svangerskapet! Og en annen ting: tenk på de som prøver i ÅREVIS å få barn, da blir de usle mnd du da må vente ganske så... fant ikke rette ordet, men håper du skjønner hva jeg mener? :-) man kan ikke planlegge og forvente at alt skal gå på skinner her i livet, og for meg hadde det ikke vært et dilemma engang! Er jo bare snakk om å vente noen få mnd da:) ikke lag det til en større sak enn det er! Barna får et kjepeforhold fordi de er søsken, ikke fordi det er så og så mang år eller mnd mellom de!:-) vi har 3 år og 10 mnd mellom de to første, og minstemann er hele 10 år yngre enn de andre ! Alikevel er det sterkt samhold og masse lek og moro mellom de. Skuffa ja, men ikke verdens undergang i det hele tatt!:-) ville heller da benytta sjansen til å kose meg masse ekstra med den jeg har fra før i hele sommer, for du vet aldri hvordan svangerskapet ditt blir heller:/
Mamsen og lillegutt Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 hva med å "oppsøke" noen som har vannkopper. sånn at du blir smittet. så er du ferdig med det. for jo eldre du blir,jo farligere er det for deg å få det. man får mye mer feber i voksen alder o.l.
Baremeg Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. juni 2008 Er nok den typen som lager ting litt større enn det de er:) Det viktigste for meg er selfølgelig å få et friskt barn, inenting annet spiller noen rolle. Har egentlig lenge tenkt på hvorvidt vi skal prøve på nr. 2 da jeg hadde en risikosvangerskap sist gang med høyt blodtrykk så gruer meg litt til andre gangen, men vet også at det ikke er sikkert at det blir slik denne gangen. Man kan ikke planlegge alt og vet at ikke alt går på skinner alltid. Ja ja skjønner, overdriver nok litt. Skulle gjerne besøkt noen med vannkopper nå, menkjenner ingen:(
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 Soory, men om det er ett sååå stort dilemma som du sier så reagerer jeg litt....! Ta en vaksine da vel.
Baremeg Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2008 Nå ser jeg at noen missforstår litt, sier ikke det er så STORT dilemma, er sikker på at mennesker er bort i mye større dilemma enn dette her, men ønsket bare¨å høre hva andre hadde gjort.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 Jeg ville tatt vaksinen og ventet jeg også. Skjønner det er trist å legge babyplanene på hylla, men 3 mnd går fort. Vi ville også komme fort i gang med prøving, men første gang gikk det over ett år før spira satt. Og andre gang mistet vi først, og deretter tok det 7 mnd før spira sitter nå. Ingen kan planlegge sånn på dagen....
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 11. juni 2008 #14 Skrevet 11. juni 2008 Da hadde jeg ventet 3mnd, tatt vaksinen og blirr prøver... Du har jo ingen garanti for at spiren sitter raskt heller, sånt kan ikke planlegges. Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå