Gå til innhold

Om en hund biter et menneske, skal den avlives da?


Prinsemammaen

Anbefalte innlegg

Hunden til naboen beit ene snekkeren vår i beinet slik at han begynte å blø.

 

Jeg er generelt redd hunder, og nabohunden er litt aggresiv av seg. Bjeffer masse. Skal holde sønnen min laaaangt unna han i hvert fall. Også spesielt siden jeg vet han er i stand til å bite mennesker.......

 

Finnes det noen regler på avliving? Ikke at jeg vil ha den avlivet altså, men lurte bare på hvilke regler som finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg innbilte meg det hvertfall... aner ikke hvem du skal kontakte da, men det er det sikkert noen her som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, hunder som biter mennesker utgjøre en fare og skal avlives for eiers regning. Man vet aldri når og mot hvem den kan slå til neste gang, og med barn som nærmeste nabo burde egentlig eieren tenke såpass langt selv.

 

Fikk smertelig erfare dette selv da min tantes hund uten forvasel beit ei som var på besøk. Hunden ble avlivet 2 dager etter, selv om han var det nærmeste familiemedlemmet til min tante. Jeg ville ha gjort det samme med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

politiet KAN pålegge eieren å avlive hunden, men da må dere ha bevis (bilder av bittet etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet eieren til hunden at den har bitt? for viss eieren vet om de skulle en no tru at den blei avlivet ganske kjapt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en hund selv.- som vi er veldig glad i - MEN hadde den bitt noen så hadde den blitt avlivet. Har den vist aggresive trekk og dermed bitt noen så hadde jeg avlivet hunden her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mannen som ble bitt anmelder forholdet får han spørsmål fra politiet om han forlanger hunden avlivet. Da er det opp til politiet å gå videre, og om de mener det er riktig i forhold til hva som har skjedd, at hunden avlives, skal den avlives på eiers regning.

Min sønn ble bitt av en hund, og fordi situasjonen ikke var slik at hunden burde bitt han forlangte jeg hunden avlivet. Politiet mente det ikke var lovhjemmel for å avlive den, så den lever enda. Naboene er redd hunden, og den hadde bitt før. Likevel mente altså politiet det motsatte.

Så det skal nok mye til for å få hunden avlivet. Men iflg den nye hundeloven burde den vel blitt avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ike at folk tør ha en hund som biter, spesielt ikke når den har bitt flere og deriblant barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på grunnen til at hunden har bitt det!!!

 

Her er en historie som er ett godt eksempel på at man skal vite hvorfor hunden har bitt før man handler...:

 

Noen små barn ble bitt av en sjeferhund. Hunden ble avlivet med en gang.

Etter hunden var død, fant dem ut at barna hadde pressa over 20 tegnestifter i hodet på hunden.

 

SURT.. Da er det ikke rart hunden bet..

 

Men såklart, hvis hunden bare har biti uten at den har blitt truet eller skadet, så er den jo syk, å må kanskje bli avlivet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i sånne tilfeller blir det selfølgeli noe helt annet...! men om en hund biter uten noe god grunn syns jeg den bør avlives...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten grunn, ja da bør den avlives..

 

men som med den hunden over her som blei avliva pga ungan gjorde den ondt.. ja da burde di ha litt juling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund, og han har aldri bitt noen.

Jeg mener at det spørs veldig på årsaken til at hunden biter. Man bør huske at kjæledyret man skaffer seg er et dyr med instinkter.

 

Det er helt utrolig hva folk får seg til å gjøre med fremmede hunder. F.eks en hund som står alene i bånd, vil naturligvis beskytte seg selv om en fremmed kommer bort til dem, smilende(som minner om flekking av tenner), og tar et solid "koserøsketak" i nakken på hunden. Da er det ikke rart om hunden glefser etter en.

Selv om hunder er intelligente dyr, mener jeg vi mennesker bør være mer intelligente, og være forsiktig med fremmede hunder.

Når det er sagt, spørs det selvfølgelig hva som kalles biting...

Glefsing for å advare, kaller jeg ikke biting.

 

Om en hund biter for å SKADE, mener jeg at den bør avlives.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er Mattilsynet som har tilsyn med dyr nå, og dermed kan de sikkert svare deg på dette.

Hvis en hund har bitt et menneske helt uoppfordret, altså at den ikke har blitt bevisst provosert, skadet eller truet, så tror jeg at den som blir bitt kan velge om han/hun vil anmelde eieren og kreve hunden avlivet. Men jeg er ikke sikker.

Sikkert en type sak hvor det vil foreligge mye skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekkeren sa egentlig bare "hei" til hunden, så gikk den til angrep. Og hunden er generelt veldig aggressiv. Eieren vet ikke at hunden beit snekkeren. De vet at hunden beit mot han, men da de spurte snekkeren om han ble bitt i buksebeinet sa han bare "nei". Etterpå viste han meg såret. Han hadde visst blitt bitt i leggen, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ja, en hund som biter eller gjør utfall bør avlives, med få unntak. Unntak kan være ved mishandling eller direkte trussel.

 

Dersom min fremtidige hund biter eller gjør utfall mot noen uprovosert tar jeg selvsagt ansvar og avliver, ingen diskusjon. Har gjort det før, og gjør det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt på situasjonen det. Klappet snekkeren hunden på hodet eller stod bøyd over den? Og snekkeren var jo ikke veldig glup når han sa nei til at han var blitt bitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alltid hørt at hunder som biter mennesker skal avlives. Det ble gjort med en hund der jeg kommer fra. Bet etter de som gikk eller syklet på veien, men en gang vi var der bet den vennina mi i ryggen. Naboen tok affære og dagen etter var den avlivet.

 

Tror det er en regel på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer an på omstendighetene rundt bittet. Så det er aldri noe ja/nei svar på det der, etter min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...