ragna Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 jeg entrer paradiset ditt med mine nyinnkjøpte bøker; knut hamsun; rosa, victoria, markens grøde kristian krogh; albertine johan borgen; lillelord-triologien agnar mykle; sangen om den røde rubin slipper jeg inn? p.s jeg aner ikke hvordan menneske-heten kan påstå at det er dyrt å lese, ære være pocket-bøker, de har sjel. ingen av de overnevnte bøker kostet mer enn 100,- pr.stk. men de har kanskje ikke særlig stor utstillingsverdi, og det er vel kanskje der byrden ligger. jeg kjenner en person som sikkert har 5000 bøker, har han lest dem? nope, men de ser så sofistikerte ut.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Jeg åpner så gjerne døren for bok-englebarn-ragna! Namme, har du vært på bok-kupp nå? Ja, pocket er strøkent. Hvis det er innsiden man er interessert i. Er det utsiden kan man jo kjøpe metervis på loppis... Jeg kjenner noen som kasta alle pocketene sine fordi det ikke var pent nok i hylla...
ragna Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2008 har du vært i en bruktsjappe noen gang? (ikke loppis, men sånn faststående dings)(selvsagt har du det), det er det beste som finnes. den lukten som strømmer fra brukte gamle pocket-bøker er ubetalelig, finnes ikke maken. ekstra kjekt er det om det står navn på de gulnede sidene. da inneholder boken både sjel og historie hvilke omgangskrets er det vi egentlig har??
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Nei, du kan så si. Bruktsjapper har jeg faktisk ikke vært i så mye siden jeg var student, bare en sjelden lørdag liksom, bor litt dummere til i forhold til det nå, så det har kokt bort i kålen. Men det er deilig, ja - bortsett fra at jeg kunne bli litt stillhetsplaget, husker jeg, de er alltid dørgende stille så om man må hoste eller skoen knirker så er det nesten forbryters. Men det finnes en i Oslo som ikke er så stille, Ringstrøms Antikvariat, og der er det snasent - de har dessuten lp-plater også.
ragna Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2008 vel, i våre 2 bruktsjapper er det nesten alltid stille, det er jo ingen som kjøper brukte bøker må skjønne, ergo, jeg er som regel alene på sjappene. det kan fort bli stille da ja. jeg liker stillheten, jeg nyter den, men den kan fort bli unaturlig når rommet er dekket av bøker. stillhet uten ekko. trykkende. men i sjappen som befinner seg i vårt distrikts storby er det derimot rabalder fra morgen til kveld. der har de også lp-plater, kjøper som regel noen til min "gamle" helt (pappa) som lever og ånder for musikk. han samler forresten på noe kassett-greier som de hadde i bilene før, ikke sånn vanlige som min genereasjon også har opplevd, men noen svære beist av noen kassetter, årh, hva heter de nå igjen? de er nesten umulige å oppdrive, men de gangene han har greid blir nesten for flaggdag å regne.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 Hæh, finnes det forskjellige typer kassetter? Jeg vil forresten ha Postens Sommerkasset fra 1985. Bare sånn i tilfelle du skulle komme over den.
ragna Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2008 8-spors-kassetter!! jeg tror det er det han kaller dem for. jeg hadde ikke engang begynt på skolen i '85 ;D hvilke sanger befinner seg på gildet? bobbysocks? ;D
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 Aner ikke, faktisk, på sangsida, men det er Reidar Reiser Snart, Reidar og Grøten på interrail, eller så er det Bitten og Reidar på telttur, eller begge deler (kan hende jeg egt vil ha både 1985 og -86, kanskje?) - teltturen er legendarisk, "spikker i min skau!" for de som var litt eldre enn deg...
Jodasåneidaså Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 Reidar reiser snaaart, og bare Grøten tar han med seg... Jeg hadde den kassetten, vettu. Har kanskje fremdeles, spørs litt på hva betalingen for en eventuell leteaksjon faktisk er.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 Den er nok ved en god flaske vin, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå