Gå til innhold

Når den ene ektefellen tar opp lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann skal ta opp ett stort lån til en utdannelse. Han tjener MYE mer enn meg og det kommer han alltid til å gjøre.

Går det ann å skrive en kontrakt på at dette lånet er bare hans dersom det skulle skjære seg mellom oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det ville jeg så absolutt ordnet! Vil han ta det inn i huslånet eller har han tenkt å ta et induviduelt lån? For jeg tror det blir litt annerledes om dere begge står på lånet.. Hør med en advokat:)

Skrevet

Siden det står i hans navn alene så er det vel hans lån alene om dere skulle skilles.

Skrevet

Jeg trodde at dersom man er gift så blir lånet automatisk begge sitt jeg?

Skrevet

Så vidt jeg vet kan ektefellen holdes medansvarlig for lånet, men han tar det jo med seg når de skilles siden det kun står i hans navn, og det var vel det som var tema. Jeg er ikke sikker, men jeg mener det er sånn det er. Tror vi må få dette bekreftet fra en advokat e.l. ;)

Skrevet

Hvis dere er gift vil du kunne holdes ansvarlig for lånet. Hvis lånet skal tas opp med sikkerhet i felles bolig må du samtykke til dette på lånepapirene. Det går helt fint å lage en avtale som sier at det kun er han som skal være ansvarlig for lånet men da må dette signeres av dere begge og bevitnes av to myndige personer som ikke er i deres familie. Lurt å tinglyse dette i Brønnøysundregistrene. Ta gjerne kontakt med advokat / jurist så dere er sikre på at ordlyden i avtalen er gyldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...