Gå til innhold

Dåpkjole...Dette syntes jeg rett og slett var frekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter jente, og gleder oss selvfølgelig kjempemasse.

Siden det er jente, så hadde jeg jo ønsket å bruke samme dåpkjole som jeg som er moren ble døpt i, og regnet nesten dette som en selvfølge, en like stor selvfølge som at gutten skulle bli døpt i fars dåpkjole...

Så kommer pinadø sambos mor og er så frekk at hu spør sambo( og ikke MEG!!) om ikke vi vil bruke dåpkjolen som sambo, og halvparten av søskenbarna hans ble døpt i?!

DET syntes jeg var frekt altså! å spørre han i all hemmelighet! og spørre om sånn når d er jente vi får og det er mer en selvfølge at man da bruker mammas dåpkjole....fars dåpkjole bruker man jo vel på sønnen?????????????

blir irritert ass....

sambo ønsket jo selvfølgelig å bruke den og sa ja!! grr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dæven, du har for lite å tenke på

Skrevet

DET er da ingenting å bli sur for!!! Herregud, du høres skikkelig barnslig ut! Gi no bare beskjed om at du ønsker å bruke din dåpskjole!

Og nei, det er ikke sagt at dersom det er jente så bruker man mors dåpskjole, jeg vet om flere som har gjort det omvendt!!!

Kansje du skulle tenkt litt lengre og gitt beskjed til samboeren din om at du ønsket å bruke din?! De er ikke tankeleser vet du!

Syns du er frekk jeg!

Skrevet

Hvis dere var enige om og bruke din ved jente og samo sin ved gutt(eller annenhver gang for den sagt skyld så synes jeg du bare skal stå på ditt. Eller snakke med samboeren din om hvor mye det betyr for deg så kanskje han tøyer seg:)

Skrevet

Dette var da ikke all verden å irritere seg over. Irriterer meg faktisk mer at du bruker fem hundre spørsmålstegn.

Skrevet

Da sier du bare at du ønsker å bruke din.

Ikke verre. Men si noe, i stedet for å irritere deg.

Skrevet

Skjønner deg veldig godt, eg hadde blitt sur!!!

Men hadde vi døpt ungene hadde vi bare brukt min til både gutt og jente (pga mormor har laga dåpskjolen og alle mine søskenbarn + unger er døpt i den)

Skrevet

Frekt var det vel ikke.

Mine foreldre hadde spurt meg og ikke mannen min, og hans foreldre hadde spurt han og ikke meg, uavhenging av hva det gjelder.

Hva er frekt egentlig? at hun ikke leste tankene dine om at dere skulle bruke din kjole?

Skrevet

det kan jo ikke svigermoren din bruke? og hun snakker vel ikke alltid med dere to samtidig, betyr det at hun i all hemmelighet snakker med han når du ikke er tilstede? du fikk jo vite om det..

Og hadde du og samboeren din en avtale om at gutt=hans dåpskjole, jente= din dåpskjole? i så tilfellet er det dumt gjort av han, ellers synes jeg du overreagerer noe veldig

For det er vel ingen selvfølge at det er sånn selv om du ønsker det sånn

Dessuten, det er jo bare å snakke om det, og si at du ønsker å bruke din? det er jo ikke verre enn det.

en dåpskjole er jo ikke enten for gutter eller jenter, man bytter jo bare ut båndene etter kjønnet

Skrevet

Hvordan skulle svigermoren din vite at du hadde en dåpskjole du ville bruke? Og er det en selvfølge at èn dåpskjole brukes på gutter og èn på jenter? Det har jeg aldri hørt om før.

Men ønsker du ikke å bruke din samboers kjole, så si fra.... Verre er det vel ikke. Tror ikke noen blir sure for at du vil bruke kjolen du selv er døpt i.

Skrevet

Heilt einig med anonym 12.45. Viste svigermor om at du har mulegheit til å bruke ein annen dåpskjole ??? Kanskje ho berre ville hjelpe. Viss ho viste om det så er det vel ikkje noko stort problem. Ver glad de har tilbud om å bruke to dåpskjoler. Me hadde ingen arvegods frå verken mannen min eller når eg vart døpt. Mine foreldre lånte dåpskjole til meg og mine søsken. Det synest eg er meir trist, enn å ha eit lusksusproblem som du har. Du kan jo velge mellom 2 dåpskjoler !

Skrevet

Selvfølger eksisterer bare inni hodet ditt. Vil du ha noe på en bestemt måte må du gi beskjed om det. Du kan ikke regne med at omverdenen skal kunne lese tankene dine, og deretter bli sur fordi du ikke får det som du vil.

Hvis du først skal være irritert så burde du heller snakke med samboer om det å avtale ting på vegne av barnet uten å diskutere det med deg først. Din svigermor kan du i alle fall ikke laste for dette.

Skrevet

Det er uansett frekkt av svigermor å nesten pålegge at "hennes" dåpskjole velges. JeEg oppfatter nesten at det er det hun gjør her. Synes ikke kjønnet spiller så stor rolle i grunnen. Det er nok ikke noe fasitsvar her, og du kunne brukte begge kjolene uavhengig av kjønn. Derimot synes jeg det er uhørt at svigermor blander seg inn. Dåpen er jo en begivenhet som mor i størst grad burde få styre...

Skjønner at du er litt irritert ja!!

Skrevet

HI her

TAKK nn 13:29

Babyen har jo ikke engang sett dagens lys, og det er enda flere mnd til termin. Det er dette jeg med at hun pålegger at "hennes" dåpkjole velges jeg også oppfatter d som her... Det er det jeg synes er så frekt. hvorfor skal hun begynne å planlegge dåpen til MIN datter, når JEG ikke engang er ferdig med å planlegge alt til hun kommer til verden?

Hun skal jo ikke døpes før først om 3-4 mnd etterpå, og d er jo over et halvt år til, hvertfall!

Jeg synes ikke hun har noe med å begynne å blande seg inn i dåpen i d hele tatt, det er MIN datters dåp, og skal gå etter MINE og barnefars ønsker..ikke svigermors.

Skrevet

Svigermor påla, så vidt jeg oppfattet, ingenting, hun gav et tilbud som mor OG far står fritt til å akseptere eller avslå i fellesskap. Hvorfor i alle dager har mor styringsrett på dåpen?

Skrevet

Du skrev at hun spurte samboeren din om dere ville bruke hennes, ikke at hun påla dere å bruke denne. Som flere har sagt så er det bare å takke nei, og bruke den dere ønsker å bruke. Er jo ikke så veldig rart at hun tenker på dette. Det som derimot er frekt er om hun blir sur når du forteller henne at du heller ønsker å bruke den du er døpt i.

Skrevet

stakkars svigermor som har fått ei så utaknemlig sviger datter , hu er vel bare glad og spent på å få vere med å døpe barnebarnet sitt og så tar du alt som eit person angrep . du burde kansje gitt henne ein sjanse før du dømmer og fortalt henne at dere også har ein dåpskjole. og forresten så burde vell kansje pappaen ha like stor rett til å velge kjole som mammaen.

Skrevet

Og det er vel også naturlig at svigermor spør sønnen sin, akkurat som du ville synes det var naturlig at din mor spurte deg?

Skrevet

Det er jo bare å si nei.

Litt rart at hun spurte "i hemmelighet", men kanskje det var en missforståelse. Det er ikke alle som har en arve-dåpskjole på lur.

Skrevet

....svigermor spør sønnen, og da er hu ei hurpe.

.....svigermor spør svigerdatter, og da er hu ei slip snikende hurpe.

.....svigermor lufter ideen i et lite selskap uten svigerdatter, og da er hu ei sladrende og krevende krapyl

Er ikke enkelt å gjøre alle til lags her i verden......;/

Er temaet så plagsomt, så gå da ut og kjøp en ny dåpskjole og start deres egen tradisjon....

Skrevet

Hos oss så bruker vi samme kjole, bare bytter ut bånda. Så broderer vi navnet til barnet nederst i kjolen. Men jeg ville starte ny tradisjon her siden vi også fikk en del krangel ang dåps kjole. Så jeg gikk ut og kjøpte en ny dåpskjole og broderte navnet til jenta vår der, selvom det b lir gutt så skal han bruke samme kjole. Og jeg håper en dag at barnebarna mine skal døpes i den!

Skrevet

Hun spurte sønnen fordi hun turte ikke å spørre meg! kannskje fordi hun innerst inne visste godt at d kanskje var litt frekt?

for det var nemlig ikke spørsmål om det fantes dåpkjole i min familie, neeeeida, det var bare bang klakk å være først frempå med å tilby en dåpkjole!

Dåpen er jo sevfølgelig mor og far som skal ha styringen på, ingen andre som har rett til å begynne å blande seg inn i den.

at hun begynner å planlegge dåpen til MIN datter( som ikke kommer til å være før om hvertfall et halvt år til, siden d enda er flere mnd til termin), når jeg ikke engang er ferdig med å planlegge babys ankomst, synes jeg rett og slett er bak mål!

Hun syntes det var sååå altfor tidlig da min mor hadde kjøpt barnevogn, helt sikkert bare fordi hun var ssjalu fordi hun ikke var først ute med det...men selv skal hun begynne å planlegge dåpen til MIN datter, som ikke er før om hvertfall et halvt år?

Jeg kommer ikke til å bruke dåpkjolen uansett..for alt jeg vet kjøper jeg en ny!

stakkar svigermor som har en så utakknemlig svigerdatter? huff, du skulle bare visst.. Jeg har ingenting til overs for henne. Det ligger en laaang historie bak, men hun har bare vært tverr, sta, vanskelig eiesyk kjerring hele tiden mot meg, men nå først når jeg bærer hennes sønns barn, er hun blitt et ordentlig suck opp face! og har begynt å kalle meg jenta si!? KOKO?? Noen hjemme eller? hun kallte meg aldri jenta si før jeg ble gravid..

Lett gjennomskuelig dame er hun...som jeg ALDRI kommer til å trykke til mitt bryst.

Skrevet

Uff...må si meg enig med de fleste her inne.

Du overreagerer rett og slett. Svigermor har bare spurt, ikke sant?? Syns ikke det var noe frekk i det hele tatt.

Bare vær gla for at hun bryr seg i det hele tatt, du.

Skrevet

Anonym 13.29:

Når svigermor spør sønnen sin slik hun har gjort her, og han takker ja, er det nesten opplest og vedtatt at det blir slik svigermor ønsker. Jeg oppfatter dette som å blande seg inn i noe hun egentlig ikke har noe med. Hun "pålegger" ikke, men indirekte føles det slik.

Til en dåp er det i stor grad vi kvinner som styrer, og svigermor burde spurt HI først, ikke sønnen sin. Slikt er vanlig oppførsel blant kvinner. En dåp er en viktig begivenhet, og som mor bør man få være den som styrer og steller, og ikke la svigermors ønsker få styre festen.

Jeg hadde vært lettere irritert ja. Tror jeg hadde gitt klar beskjed til samboer om at han fikk snakke med svigermor, om at det blir morssidens kjole som brukes. Så får dere heller bruke svigermors hvis dere får en gutt senere.

Selv om det er lenge til fødsel og dåp, skjønner jeg at HI allerede nå vil planlegge litt. Sånn er jo bare naturlig. Håper dere finner en løsning på dette som alle kan enes om. For oss har det vært naturlig å bruke morssidens dåpskjole til begge våre unger, jente og gutt. Men så hadde heller ikke svigermor en kjole å bringe inn. Hadde hun hatt det, hadde nok vi også hatt tilsvarende problemstilling som HI. Jeg har også en svigermor som trives med å blande seg inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...