Gå til innhold

Mat og soving 4 mnd! Litt lang, håper på svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min sønn på 4 mnd har den siste måneden gått fra å sove fra 19-0330 til å begynne å våkne tidligere og tidligere for å få mat. De siste dagene har han våknet så tidlig som 23.

Det hele begynte egentlig etter 3 mnd sprøyten, men det tror jeg egentlig er litt tilfeldig! Det er vanskeligere å gi han lange måltider nå pga at nysgjerrigheten hans trekker han fra puppen. Han spiser aktivt i noen minutter og så begynner han og snu seg bort og evt ta et par slurker når jeg får lurt han til det, men da virker han uinteressert!

Det gjør forsåvidt ikke meg noe å gi han mat ofte (dvs kl 23-02/03-05/06) på natten, men føler liksom at jeg skal betrebe at han sover lengre srekk.

er han moden for fast føde snart kanskje?? Vi reiser på ferie i 14 dager nå, så tenkte og evt begynne så smått når vi kommer hjem igjen...

Flere som har unger som sov laaange strekk, som nå våkner oftere og oftere?? Og er det egentlig noe galt i det? Han blir vel mett? Har fin vektøkning og vi bruker ikke smukk, derfor blir måltidene ofte hyppigere på dagtid også! :-)

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe svar til deg, men lurer på det samme. Har selv ei datter på 4 mnd som våkner HELE tiden på natten.( 01-03-05-07) Spiser godt nattid, men er alt for nysgjerrig på dagtid. Vi må trekke oss unna støy, tv o.l Kanskje noe med alderen?

Lykke til ihvertfall!

Skrevet

kan signere jeg også,,,han her spiser hver annen time eller tredje dag og natt og sovingen som var veldig bra er blitt dårligere... før sov 2030 -0230 men nå ca 19-2230 og så er det gjort med nattevåk..den første søvnene er alltid best.. og nyskjerrig det er han puh..men er vel alderen da?

Skrevet

Ufattelig slitsomt....puh! Hvor lenge skal dette vare tro? Godt å høre om andre i samme situasjon. Metter i morsmelken så bra lenger tro? Jenta mi er ca 7.2 kg. Hmmm...

Skrevet

Har vært det samme her i det siste (han er 4,5mnd), men han får i tillegg en flaske før legging som han ofte ikke orker å spise opp. Igår prøvde jeg å gi han en flaske ved 23-måltidet også, men like fullt så våknet han kl. 02 og 04.30.

Skrevet

Samme her, men jenta mi er bare 3.5mnd, men ganske stor (7.3kg).

Før kunne hun sove godt og lenge på det første nattstrekket, av og til 6 timer, men nå er det helt slutt på det.

Jeg lurer på om det er fordi hun har begynt å spise dårligere på dagtid?

Altfor nysgjerrig... nå hjelper det nesten ikke å legge seg på et mørkt soverom heller. Gardinene er sååå spennende... sukk

Har gitt henne flaske på siste måltidet i tillegg til pupp, men våkner like ofte likevel. Mamma mener hun må få noe mer mat nå.

Vi fikk jo mat fra vi var 3mnd stort sett alle sammen vil jeg tro. Jeg har ingen venner som har problemer med magen, og kjenner lite folk med matallergier, så hvor stor er sjansen? Noen som har hørt om undersøkelser el. forskning på dette?

Skrevet

Samme tendensen her, min lille er 4 mnd. Men i natt bestemte jeg meg for å teste ut hvor sulten hun egentlig var, så jeg ga henne bare smokken da hun våknet kl 02.00. Hun gryntet litt og spyttet den ut igjen. Da puttet jeg den tilbake inn i munnen hennes, og 2 minutter senere sovnet hun - og sov til kl 06.00 i dag tidlig! Så nå skjønner jeg ingenting... :-) Dvs at hun egentlig sov fra 08.00 til 06.00 uten mat...

Skrevet

20.00 til 06.00 mente jeg..

Skrevet

Jeg prøvde også å putte inn smokken og det utsatte måltidet med ca 1t (han våknet først rundt 01.00), men så etter det var ikke den nok til å roe han. Tror ikke egentlig at han var sulten kl 02 heller for han spiste ganske mye 23.00.

Men jeg lurer på; er det alderen, siden vi er så mange som opplever det med baby på samme alder, eller kan det ha noe med den varmen som har vært i det siste? At de rett og slett har vært varme og tørste og at det henger igjen? Lurer litt siden det startet hos oss omtrent da gradestokken begynte å krype oppover.

Skrevet

Jeg tror det er alderen. Det er jo slik at "noen" begynner å bli klar for annen føde ved 4 mnd.

Jeg skal teste smokk i natt og se om det funker. Lengter tilbake til 5timer søvn i strekk *sukk*

Skrevet

Og vi er flere...

Virker som at økedøgnene er tette nå for tiden.

Til vanlig sover gutten vår fra ca 20 til 3-4 før mat. Nå våkner han gjerne 1 eller 2 ganger før dette måltidet. Kan sove godt i noen netter før disse rotenettene kommer. Slik har det vært siste mnd, han er 4 mnd nå.

Når han har disse nettene funker ikke smokken, ligger bare og kaver og er urolig. Kun mat som er godt nok.

Skrevet

Ser ut som det er noe med alderen ja. Vi er jo mange med samme "problem". Hvordan er deres små på dagtid da?

Her småspiser hun, travelt opptatt med alt annet.( men får tydeligvis i seg nok, for hun gulper) Funker best å amme liggende, ser ikke så mye da. ( funker dårlig ute da...=( ).

Kan ikke helt forstå at hun skal ha behov for grøt/mme e.l enda. Hun gulper jo opp endel overskudd allerede, har en enorm vektøkning òg. Hmmm.mystisk=) Skal ihvertfall prate med HS når hun kommer fra ferie neste uke....dette blir for slitsomt.

Skrevet

Jeg skal til helsesøster på mandag og høre litt om det samme.

Håper du legger ut et innlegg om hva hun sier/anbefaler deg:-)

Jenta mi legger også fint på seg, og gulper gjør hun òg, men likevel virker hun sulten. Kan jo være at hun driver på slik om natta fordi hun ikke er flink nok til å spise på dagtid. Så da tenker jeg hvis hn fikk noe som metta litt mer på dagen, så kanskje hun ikke hadde behov for all maten om natta....

Dagtid dier hun i 5- max 10 min hver gang, om natta kan hun fort ligge i 20 min hver gang og bare drikker og drikker...

Men det hører vel med:-) Regner nesten med at helsesøster sier jeg bare må holde det ut ei stund til..

Skrevet

Jeg opplever akkurat det samme. Sov tidligere 6-8 timer i første strekk. Nå våkner han på kvelden og flere ganger per natt...hmmm. Må være alderen, siden så mange opplever det slik. Hadde vært spennende å høre hvilke råd som gis fra helsestasjonen. Gi rapport, dere som skal dit!

Merker også at det er tettere mellom økedøgnenen nå. De trenger tydeligvis mere mat. Håper det roer seg etter hvert!

Skrevet

Lurer nesten på om de er klare for mer fast føde slik som flere nevner. I går kveld fikk han også to flasker, den siste kl 23 og den klarte han ikke å spise opp. Våknet like fullt 01.40 for mat, så 03.30, men så sov han heldigvis helt til 07.30. Vil også gjerne høre hva som blir sagt på helsestasjon for de som skal dit.

Skrevet

Skal høre med hs på 4-mndkontroll neste uke jeg også.

I natt våknet han 00.30, 03.30 og 06.30...

Han pleier jo å kun våkne 1 gang mellom 3 og 5, så dette er uvant ja!

Kjennr jeg er LITT skeptisk på å innføre fast føde allerede, men vil jo at nattesøvnen skal være best mulig for lillegutt. (og meg, hehe...)

Er babyene deres store forresten?

Gutten min var 7400 ved 3-mndkontroll, så han krever jo endel mat nå...

Vet mange sier det ikke trenger å bety at de trenger fast føde tidligere av den grunn, men... For meg virker det jo litt logisk!

Skrevet

Jeg sendte en mail til ammehjelpen jeg, og der svarte de meg at rundt 3-4mnd trenger babyen mer melk. (det skjønte jo jeg også:))

Hun sa at melkehormonet (tror jeg det var) er mest effektivt om natta, og det er da vi produserer best mer melk. Så babyene har "økenetter" rett og slett for å raskt få opp produksjonen.

Jeg skulle legge barnet til brystet annenhver time på dagtid skreiv hun. hmm det funker sikkert for endel med puppeglade bebiser, men jenta mi blir RASENDE dersom jeg legger henne til og hun ikke er kjempesulten. Bare hyler og vrir seg vekk fra puppen.

Så, jeg regner med jeg må holde ut endel sånne netter framover til produksjonen er oppe tilfredsstillende for mini.

Skrevet

Så godt å høre at vi er flere!!

Idag ringte jeg helsestasjonen og hun sa at den gode soverutinen jeg hadde rundt 3 mnd ikke er vanlig at fortsetter! Men at den helt sikkert ville komme tilbake igjen.. Hun tipset meg om at jeg ikke skulle ta han opp med mindre han var helt våken på natta. Hittil har jeg tatt han opp fordi han smågråter i søvne, og jeg som ikke gir smukk har tolket dette som sulten. han gråter nemlig aldri! swå dette er litt uvant for meg...

I natt skal jeg kla han ligge, så får han si skikkelig ifra om han faktisk er sulten! Tipper det blir mye mating allikevel.!! Hun anbefalte også eget rom slik at jeg ikke våkner av drømmelydene hans. de drømmer jo mye i den alderen de er nå!

Jeg håper fortsatt på å fullamme i 6 mnd, men vi får se! :-)

De må jo fortsatt vendes av med nattmating selvom de spiser et helt grøtmåltid om dagen, så dette tror jeg faktisk handler mer om evt gode/dårlige rutiner vi har enn om de faktisk er skrubbsultne??!! jeg har iallefall skjemmet bort min! Tilbyr ofte pupp! :-)

Lykke til alle sammen!

Klem

Skrevet

Mn sønn veide forresten 8250 igår og er 67,5 lang! He he

Skrevet

Så flott at du fikk litt infoo da! Men varer denne økeperioden leenge?

Synes jeg ammer hver time/hver annen time hele døgnet i gjennom, og at dette nå har vart ganske lenge, kanskje et par uker snart.

Skrevet

Ååå så godt å høre at d er slik hos andre også!!

Snuppa mi spiser lite om dagen og masse om natta!

Er kjempenysgjerrig og slaper ikke av v puppen lengre...

Har startet m grøt,men fortsatt pupp kl19,23,02,04,06....

Skrevet

Må bare fortelle om store fremskritt fra igår!!

Fikk beskjed av HS at jeg ikke skulle ta opp sønnen min med mindre at han var våken og gråt på natten.. Har jo gitt han mat når han har grått i søvne og derfor ikke fått gitt han nok mat heller pga at han faktisk ikke var skikkelig våken.

Igår gav jeg han ikke mat så ofte på dagtid, og da slukte han faktisk puppen når den kom, uten å være for nysgjerrig på alt rundt. Dette førte også til et 20 min måltid før leggetid 1900, første gang vi har fått til dette på en uke. Deretter våknet han som vanlig 2340....eller rettere sagt begynte å syte. Det bygde seg litt opp og vi gikk inn og viste han at vi var der (pappa'n gjorde dette, slik at han ikke skulle lukte melk...)

Plutselig begynte han å roe seg igjen og startet nytt innsovingsrituale. deretter sov han til 0500!!!! Da var han litt våken, men gråt ikke, og keg måtte rett og slett ta han opp og gi han mat pga TOTALT SPREG i begge puppene, he he. Måtte stå opp å pumpe meg etter at han var ferdig. Sove deretter til 0700.

Fantastisk!!

Mulig de lett tar til seg både gode og dårlige rutiner rundt denne alderen??

Jeg skal iallefall kjempe litt for å snu de dårlige, mens det ennå kan gå litt av seg selv... Hadde jeg aldr trodd skulle gå for et par dager siden da jeg startet denne tråden!

Lykke til alle sammen!!!

Skrevet

Hei alle sammen som sliter med nattesøvnen på de små, 4 mnd:)

Vi også hadde samme opplegget her med snuppa vår. Våknet vanligvis 04.00, men så ble det tidligere og tidligere. Jeg begynte da å gi hun velling, for å venne magen hennes til "fast føde". På tirsdag gav vi henne grøt for første gangen ( halv porsjon), og la henne som vanlig kl 19.00. Snuppa sov til 0700 neste dag!! Ikke noe magevondt eller noe! ( Jeg gav henne også sviskepure til dessert) Dette har vi gjort hver kveld nå, og hun sover som sagt til 0700. Deilig for henne å være god og mett, og deilig for oss å endelig få noen kvelder for oss selv:)

Også er det så morro å gi grøt! :D Hun tar skeia selv, og griser og søler, men det er jo en del av sjarmen:)

Bare et lite tips:) Jeg vet at helsesøster anbefaler å vente til de er 6 mnd,men da vi var små fikk vi fra vi var 3 mnd, og vi er friske og raske alle sammen:) Jeg blander grøten med morsmelk, slik at hun får i seg alle næringsstoffene hun skal ha:)

Lykke til jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...