Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Kan dere fortelle litt om hvordan det var? Jeg skal kanskje operere foten og må da ha narkose. Har hørt fra noen at man kan få litt panikk akkurat når man merker at man "forsvinner" og andre sier at det er problemfritt. Jeg er skikkelig nervøs for narkose, og lurer derfor litt på hvordan dere opplevde det?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Lurer litt jeg også. Skal i narkose i august:( Har vert i narkose da jeg var 5 og 6år gammel, men husker ikke annet enn at jeg ble kjempe dårlig etter jeg våkna igjen (kasta opp)... Men gruer meg veldig til i august:(
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Hat narkose 3 ganger som barn. Aldri hat antydning til panikk. Bare sovnet inn, og våknet noen timer senere. Jeg pleier å bli veldig dårlig etterpå, men det hjelper å spise noen tørre kjeks. Kan være grit å ha med seg
*bolla pinnsvin* Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Har hatt det 3 ganger og synes det har vært helt greit
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Jeg har hatt det 5 ganger, og jeg syntes det er kjempe delig faktisk...sånn rett før jeg sovner! Man får en likeglad-sprøyte og da blir man likeglad!!! ;o) Snakker litt svada og usamenhengende...hehe!!! Kan nok være litt i uvell når man våkner igjen, men da har du sovet godt, og sover nok godt noen timer til etter du har vært våken litt!! Lykke til, det går nok veldig bra!!!!!
smurf 77 * har født Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 jeg har vært i narkose en del ganger pga ulike operasjoner. jeg ble alltid vedlig kvalm og spydde i 24 timer etterpå. dette sa jeg fra til anestesilegen om, og de tre siste gangene har jeg fått kvalemstillende medisin under oppvåkningen, og vært helt fin! ikke sliten, svimmel eller kvalm! lykke til. narkose er ok og det går sikkert like bra med deg som med meg! hvis du er redd eller har mange spørsmål så si at du vil snakke med anestesilegen som gir deg narkosen, så kan han hjelpe deg og forklare step by step hva han gjør frem til du sovner. jeg fikk en veneflon med sovemedisin og vi snakket helt til jeg sovnet! dette var en god trygghet!
Ann-chi87 14.pp! Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 hei:) jar har hatt narkose i sammenheng med at jeg opererte beinet. gruet meg kjempe masse i forkant, for jeg visste ikke hva jeg gikk til. men når jeg lå der på operasjons bordet og de beynte å gi meg smerte stillende og beroligende var alt egetnlig okei. sykepleierene passet kjempe godt på meg og jeg hukser ikke at jeg sovnet engang:) våknet opp etter en times tid ute på oppvåkningen og det enste jeg syns var litt "ekkelt" var å høre den hjerte monitoren som overvåker deg! men hadde ingen plager etter på heller. ikke kvalm eller noen verdens ting! så etter at jeg hadde spist mat og det hadde vært lege visitt, fikk jeg lov til å dra hjem. så tror ikke det er noe å grue seg for! lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 Jeg ble lagt i narkose da jeg fjernet mandlene for fem år siden. Jeg syntes det var veldig behagelig. Var som å være full, og så fløyt jeg bare bort i en god søvn. Faren min ble lagt i narkose for noen uker siden i forindelse med brokkoperasjon og han sa: "dette kan jeg nesten bli avhengig av, det var så deilig!" Hvis jeg var deg ville jeg ikke bekymret meg, narkose er for det første veldig trygt i Norge, og veldig mange syns ikke det er ubehagelig i det hele tatt. Følte meg ikke dårlig etter operasjonen:-)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 Hei. Jeg har hatt narkose maaaange ganger, og har alltid syntes at det var helt herlig å "sovne inn". Man får jo smertestillende før selve narkosen så man blir gjerne litt døsig og rar akkurat da. Men det er jo ekstremt forskjellig på hva som skjer når man våkner opp, det er vel gjerne det folk kan synes er ekkelt. Noen er kjempe sinna og kjefter på alt og alle, noen griner og er skikkelig "deprimert", noen er kjempe kvalm og spyr som en gris, mens andre er i supert humør, smiler og er glad. Jeg har vært alle tingene. Så jeg vet aldri hvordan jeg kommer til å reagere etter en narkose. Men i senere tid har jeg bare vært kjempe glad:) En gang var jeg sikker på at jeg var på fest, så jeg vekket alle på oppvåkningen med sang, hehe..
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 du rekker ikke å få panikk...du er borte på 1-2-3...og får du litt morfin først er det bare deilig:o)...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 Fikk vel noe beroligende/sløvende før selve narkosen ble satt, så jeg tror jeg slukna før jeg kom på bordet og fikk selve narkosen. Det tok et par timer å våkne ordentlig etterpå, og jeg var veldig tørst. Ellers var det greit.
babygullz <3 vilde Skrevet 11. juni 2008 #12 Skrevet 11. juni 2008 Da jeg ble operert i armen under narkose, var jeg sjikkelig dårlig da jeg våknet og kastet opp masse masse masse, men ble bra igjen med en gang jeg fikk mat( det tok laaaaang tid btw...) Etter en annen operasjon under narkose våknet jeg og var redd, og gråt... og var helt fjern. Da jeg fikk lagt inn silikon under narkose, var d hele bare digg! jeg sovnet i en drøm på vei til disneyland omgitt av delfiner, og våknet i en liten tåkerus der jeg frøs noe helt forferdelig, ropte på sykepleierne og fikk no varmt i armen som gav kroppstempen tilbake igjen, og jeg var fresh to go..eller, ikke helt to go da, var ganske rusa, men jeg hadde d digg da=) følte meg superkjekk!
Laybik Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 Jeg var i narkose forrige sommer, for å operere bort en eggstokk med cyste. Det var en hasteoperasjon, jeg ble plutselig lagt inn pga intense magesmerter. Før operasjonen ble jeg dopet ned endel for å døyve smertene, så jeg var ikke helt med når de skulle opereres. Men jeg husker at de kom med masken og så skulle jeg telle ned. Det var kjemperart for plutselig var jeg borte. Etter noen timer måtte jeg operere enda en gang pga at jeg mistet så mye blod, men det husker jeg ikke noe av. Har ingenting negativt å si om å få narkose eller operere. Det var ikke skummelt i det hele tatt. Men så skal de også sies at jeg hadde så vondt at jeg ville heller dø enn å fortsette å ha så vondt, så jeg var ikke redd for noe... Hehe... Lykke til med operasjonen:-)
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 11. juni 2008 #14 Skrevet 11. juni 2008 Jeg var i narkose rett etter fødselen. Fikk en maske på meg og de sa "det er bare oksygen, bare pust" og så husker jeg ikke mer. Var ikke dårlig eller noe da jeg våknet. Men min lillesøster spydde en del etterpå og var kvalm, da hadde hun brukket hånden og måtte i narkose for å få den på plass igjen.
Hera83 Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Jeg fikk narkose for noen år siden da jeg skulle fjerne mandlene. Det eneste som skjedde var at jeg glippet med øynene tre ganger før jeg var helt borte. Hadde ikke noe følelse av panikk i det hele tatt, så det var problemfritt ja..
jente08&jente2010<3 Skrevet 11. juni 2008 #16 Skrevet 11. juni 2008 vært lagt i narkose 26 ganger jeg:)hehe...operert ganske mye. jeg syns det er forskjellig virkning...noen ganger rekker jeg å telle til 10, før jeg er borte, andre ganger virker det fortere:) nå har ikke jeg hatt mye panikk for sånn...eneste det hender jeg tenker er at jeg er redd for å ikke vokne opp igjen..men etter 26 ganger, burde jeg ha lært at jeg gjør det:) er egentlig litt godt å sovne inn av narkosen:)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 11. juni 2008 #17 Skrevet 11. juni 2008 D e sinnsykt deili!! rett å slett digg!! man føle sæ full av bedøvelsen å når dm sette narkosen å dn kicke inn e nåt av d bæste æ har opplevd :-) nån sir dm kjenne en kvitløkssmak i kjeftn akkurat når dm får narkosen, men d kjente ikke æ nåt til :-) Vet ikke ka du ska opereres for, men d eneste som e kjipt e jo at man ofte har ondt når man våkne. Etter utskrapninger har æ ikke hadd ondt, men da æ hadde laparascopi å dm hadde gjort 3 kutt i magen, va d skikkeli ondt å våkne. Heldivis e jo intensivsykepleieran dær når man våkne å dm gir dæ vann eller mer smertestillanes om du trænge :-) Man får jo flytanes paracet å 1 voltaren før man opereres, å voltaren tar 5-6 tima før dn virke ordentli å derme ska dn hjelpe på smertan man får etter operasjon :-) Æ va ikke plaga me kvalme etterpå, å de fleste slepp unna d visst dm ikke spise, drikke eller røyke før operasjon :-) Lykke til så mye!! dm passe kjæmpe godt på dæ!!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #18 Skrevet 11. juni 2008 Jeg har hatt narkose 6 ganger, og aldri merket noe negativt verken før jeg har sovnet eller etter, føles egentlig ganske avslapende etterpå.. Så ikke noe grunn til panik..
Miss Misantrop Skrevet 11. juni 2008 #19 Skrevet 11. juni 2008 Har flere ganger vært i narkose, (forskjellige typer). Det var absolutt ikke ubehagelig verken da de gav narkosen eller etter at jeg voknet opp. Jeg var, i følge meg, fullstendig klar igjen etter en times tid. Ikke kvalm. Sedering har jeg også prøvd... men da var jeg groggy lenge. Heller ikke ubehagelig.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #20 Skrevet 11. juni 2008 Takk for mange svar!! Som sagt, jeg skal operere foten/tåen, men vet ikke om det kanskje er flere typer narkose? Vet iallefall om en som har operert øyet sitt, og hun sa hun fikk fullstendig panikk når hun kjente "bølgene" kom, som hun sa. Hun ble vel sikkert "ruset" på en måte og fikk panikk da hun ikke hadde kontroll over situsjonen, og plutselig var hun vekke! Stoler på dere og tror det går bra. Virker som om mesteparten har hatt fine opplevelser. Uansett, operasjonen er verdt narkosen, så skal nok komme greit gjennom det. HI
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #21 Skrevet 11. juni 2008 3 ganger etter 3 MA. Synes det var greit. Rett før jeg sovna kunne jeg ikke lenger fokusere, men så dobbelt. Det varte vel i 2 sekunder. Da jeg våknet lå jeg så godt og sov, senga var god, dyna var god og puta var god.. Jeg er ikke redd for narkosen, men var selvfølgelig litt nervøs første gangen.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #22 Skrevet 12. juni 2008 Hei jenter! Kan ikke dy meg for å svare her. Jeg er anestesisykepleier (hun som gir narkose og passer på deg mens du sover) og tenkte jeg kunne nevne TO veldig vanlige ting: 1. ALLE gruer seg i større eller mindre grad til operasjoner... noe annet synes jeg ville vært litt unaturlig. Mange er redde for narkosen. 2. De aller aller fleste synes bedøvelsen oppleves som behagelig. Spesielt idet de skal sove. Man føler seg rett og slett litt full. Det vanligste er å få narkosen rett i blodet (samtidig som du puster litt oksygen i en maske som holdes lett foran munnen og nesa) Og når du våkner så er du også ganske groggy (de fleste husker ikke de første minuttene rett etterpå). Da har du som oftest fått godt med smertestillene før du våkner, så du skal ha minst mulig vondt. De fleste jeg ser våkner med et smil :-) Håper at det var litt betryggende. Vi er et stort team med leger og sykepleiere som passer veldig godt på deg når du sover og vi går ALDRI fra deg. Et lite tips tilslutt: Dersom du er av den "kvalme typen" som lett blir bilsyk, sjøsyk, dårlig av å kjøre karusell osv: Si i fra til anestesisykepleieren/legen. Da får du medisiner mot kvalme FØR du våkner. Da er det lettest å unngå at du blir kvalm. Til HI som skal opereres i foten: Du kan jo evt spørre om spinalbedøvelse er en mulighet?? Da slipper du full narkose. Blir ett lite stikk i ryggen da i steden. LYKKE TIL! Velger å være anonym jeg, selv om jeg kan stå for alt jeg skriver.
Mamsen86 Skrevet 12. juni 2008 #23 Skrevet 12. juni 2008 Jeg har vært i narkose to ganger. Den ene gangen spøy jeg som en gris når jeg våknet. Så om du lett blir kvalm, burde du si i fra. Tror dem spør om det også, for det er ganske vanlig å bli dårlig av narkose.. Men personlig så syntes jeg ikke det er noe ekkelt å falle i narkose, tvert i mot så er det faktisk vanvittig deilig :-) Man blir sånn "tjoooohooo", liksom ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #24 Skrevet 12. juni 2008 Dersom du virkelig er redd for å få narkose kan du be om spinal bedøvelse. Da er du våken under ingrepet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå