Gå til innhold

Vanskelige barn . Hvor kan en søke hjelp ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 9 år, han er vanskelig og vrang, og nå går jeg på min 3 uke med sykemelding.

Jeg og pappaen har han delt, en uke hver. Der er han snill som dagen er lang, men hos oss er han ikke til å ha i hus. Han eier ikke respekt for noen, lyer ikke i det hele tatt, han kan ikke tas med noen plass for det er bare en lang sur opplevelse. I går hadde vi en skikkelig ekkel episode her med han, og da satt jeg og gråt i timesvis etterpå, og er helt shaky og på gråten i dag også. Han er mye tungere å ha enn 2 åringen her hjemme, og han krever full oppmerksomhet fra morgen til kveld. De har store problemer med han på skolen også.

Vi er en så A4 familie at jeg har problemer med å skjønne at problemet er her. Pappaen hans er ganske motsatt, ble bl.a knivstukket i vinter på en fest og lå en stund på sykehuset etter, flere slåsskamper på rullebladet. Men han er flink med sønnen vår, setter grenser og flnk til å aktivisere han.

Har spurt litt på skolen og på helsestasjon, men fikk en heller tørr kommentar om at "det er ikke adhd så han er ditt problem".

Er det noen plass en kan søke hjelp ? Jeg risikerer nå å måtte slutte i jobben min for å kunne "passe på" 9-åringen i hus. Det blir mye for mannen min å ha 3 unger når jeg er på jobb kun kveldstid og helg, gutten krever så mye at det blir ingenting til overs til de 2 andre, og de bortimot må gå på selvstyr...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PP tjenesten

Skrevet

må en ha henvisning eller kan en bare ringe selv og høre med de ?

Skrevet

Hva med å bruke skolen? De kan jo henvise videre.

Du kan uansett kontakte PPT direkte for veiledning. De kan fortelle deg hva du bør gjøre.

Synes forresten det var direkte uhøflig av helsesøster å avfeie med ADHD! Har ingenting med saken å gjøre! ADHD-barn trenger ikke å være vanskelige å ha i hus, som du beskriver.

Sitter likevel med en følelse av at det må ligge noe bak, så det er fint at du ber om hjelp. Tenker litt sånn at gutten din kanskje går rundt å tenker mye på pappan sin, er redd for at han skal bli skadd igjen og sånt... Unger tenker på de utroligste ting.

Lykke til.

Skrevet

Muligens en henvisning, er ikke sikker. Jeg tok direkte kontakt med PP tjenesten da gutten min var 9 år og totalt umulig, aggresiv og nesten umulig og håndtere.

Tok litt tid før vi fikk hjelp, men jeg purra på de hele tiden, og snakket med de på tlf flere ganger.

Min gutt fikk ADHD diagnose til slutt som 10 åring

Skrevet

Snakk med rektor og helsesøster på skolen for å få han utredet... eventuelt snakk med fastlegen. Dette er viktig så du ikke sliter deg ut!

Skrevet

ja guttungen presterte å "smugle" med seg en kniv på skolen, så reaksjoner på det har det vært...

Jeg får prate med læreren i dag da,høre om hun kan henvise oss til ppt.

Jeg får ikke noe utav guttungen selv, men kanskje de proffe klarer det :-)

Skrevet

For det første; verken HS eller skulen kan "sette" noko diagnose. Så dei kan verken seie om det er ADHD eller ikkje. Så sånn er det:)

Du skal be HS, legen, eller skulen sende henvisning til PPT eller BUP(legen), dei kan ikkje nekte på bakgrunn av at dei meiner at det ikkje er ADHD. Evt så kan du ta ein telefon til PPT/BUP for å forhøyre deg litt sjølv.

Det er samme kva som er årsaken til problema, dei er der "åkke som". Problema treng ikkje ha eit navn(som i ei diagnose) for å få hjelpa ein føler og ser at ein treng.

Skrevet

Har du prøvd å snakke med ham i en neutral setting, der ingen av dere er sint eller lei seg? Ville prøvd å komme inn på om det er noe som plager ham. Sagt at jeg var sliten og ikke hadde lyst at vi skulle krangle og ha det sånn hjemme. Se om han åpnet seg. Prøvd å gjøre noe hyggelig med ham bare du og ham? Høres ut som om dere er inne i en negativ sirkel som må brytes. Får ham mye kjeft og mas, er det sånn han får oppmerksomhet? Prøv å gi ham masse positiv oppmerksomhet!

Ellers kan PPT hjelpe, men ofte ventetid. Du kan henvise selv, men lurt å samarbeide med skolen. BUP, kan også ha tilbud, f.eks familieterapi..

Skrevet

Vi har prøvd ut det meste nå uten resultat desverre :-(

Men håper jo at gutten ikke har noe "diagnose", men noe vi kan jobbe med, men trenger hjelp til å skreddersy litt,jeg er helt tom for ideer

Skrevet

OM han skulle få en diagnose, må man faktisk jobbe med barnet uansett. En diagnose "friskmelder" jo ikke barnet eller rettferdigjør hans oppførsel.

Og jeg må si at jeg personlig ble lettet over at min sønn fikk en diagnose, for da er hjelpeapparatet på plass med en gang, og det forklarte mye av hans adferd.

Blir litt trist på din sønns vegne når du sier du håper han ikke har en diagnose, men noe dere kan jobbe med. Misforstå meg rett når jeg sier det hørtes ut som om han hadde en diagnose var det liksom ikke "håp" for han lengre, da kan man gi opp.

Skrevet

Var ikke ment negativt :-)

Jeg håper det bare er min feil at han utagerer som han gjør, vet vi uansett må jobbe med han.

Skrevet

Hehe det er bra!! Men du må ikke tro det er din feil at han er som han er! Han trenger tydeligvis profesjonell hjelp og mest sannsynlig en utredning også.

Ikke vent lenger, søk hjelp i dag! Gutten sin har det vanskelig høres det ut som. Kjemp hardt!

Skrevet

Det er noe som heter BUP. Det er barne og ungdoms psykriatri eller noe sånt. Veit ikke om det er noe for dere, men det kan være verdt et forsøk. Bli henvist fra hs...

Skrevet

BUP eller PPT. TIl det du beskriver ville jeg kanskje prøvd BUP.

Skrevet

Det er vanskelig å komme inn under BUP, men PP tjenesten kan henvise til barnehabiliteringen. Dit kom vi. BUP mente sønnen vår hadde for mange sammensatte problemer til at de kunne ta han inn der.

Skrevet

Vi snek oss nok inn bakveien. Vi ble henvist til helsestasjonspsykologen av helsesøster. Psykologen byttet jobb og begynte på BUP. Vi ble med henne over dit etter at fastlegen skrev en henvisning.

Grunnen til at vi har både PPT og BUP er at PPT jobber med tirettelegging og grensesetting, men BUP ser mer på utvikling og psyke. Ergo får vi begge deler, tl tross for at juniors problemer ikke er så alvorlige. Travel type, men blid og sosial. Men det at faren hans er død og hadde ADHD, og at jeg ble veldig deprimert etter at pappaen døde fikk vi et oppfølgingstilbud som er utrolig bra. Heldige vi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...