Mamsen og lillegutt Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 altså hvis dere er på besøk hos noen som har barn,og din unge leker med lekene,så ødelegger ditt barn en av lekene,pga voldsom leking.... erstatter dere dette? og når dere har besøk av andre med barn,foventer dere at de erstatter hvis de ødelegger noe?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Jeg tilbyr meg å kjøpe ny, men ofte blir man jo avfeid med " sånnt skjer". Og jeg forventer å bli tilbydd det samme, så får det være opp til meg å avgjøre om foreldrene bør kjøpe nytt. Har spesiellt ett barn som stadig ødelegger, og der tilbyr aldri foreldrene å erstatte. Og der er det snakk om regelrett hærværk, sliter sund ting i sinne og slikt, ungen er 5. Hadde det vært en toåring som var uheldig hadde jeg ikke tenkt på det.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Ja det er en selvfølge for meg! Og jeg hadde blitt helt paff om foreldrene til et barn ikke hadde tilbudt seg å betale for noe ungen deres hadde ødelagt hjemme hos oss.. Synes egentlig at det er normal folkeskikk.
(0_o) Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Selvfølgelig skal jeg erstatte ting som mitt barn har ødelagt, på samme måte som at hvis jeg ødelegger noe (har ikke for vane å drive og ødelegge ting, men uhell skjer). Er ikke det vanlig folkeskikk, da? )
Mamsen og lillegutt Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2008 ja det er det jeg mener,at det er normal folkeskikk. har ikke hendt med oss ennå. (mini er 10mnd) men kom til å tenke på det i går når vi hadde besøk av noen med en jente som blir 5. hun kjørte rundt på gåbilen til min gutt,og stailet med den,og hadde føttene oppå noen vinger som er på bilen. da tenkte jeg: hvis hun ødelegger den,før min gutt får brukt den selv,så håper jeg de erstatter. vi sa jo i fra at hun ikke måtte bruke den,men men.... heldigvis hørte hun på meg når jeg så at plastikken begynte å svikte,da ble hun fornærmet og ville gå. skal jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg ikke vil at lekene til mini skal bli ødelagt?
Kamomille Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 Det kommer helt ann på situasjonen, alderen på barnet osv. Dersom såkalte bruksleker blir ødelagt under normal lek, pleier jeg ikke å tilby erstatning. Da tenker jeg f.eks på bøtter/sandleker som sprekker hvis de f.eks blir tråkket på osv. Alle kan være uheldige og sånne typer leker kan lett bli ødelagte. Vi var hos et vennepar og jenta der på 2 år hadde fått koppestell i porselen. Men 3 viltre 1-3 åringer så jeg for meg at har kom noe til å gå i gulvet. Foreldrene der mente likevel at ungene skulle få leke med det og at det ikke gjorde noe hvis det ble ødelagt. Så da et par kopper gikk u gulvet tilbød vi oss ikke å erstatte det. Foreldrene hadde jo muligheten til å ta det bort.... Dersom en av mine store barn hadde ødelagt noe med viten og vilje, ville vi selvfølgelig tilbudt erstatning. Da skulle det bare mangle:)
Mamsen og lillegutt Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2008 ja bruksleker kan jo bli ødelagt uten å mene det. men når en 5åring leker med noe som er beregnet på en 1-2åring.....så blir jeg litt irritert....
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 Ja, selvsagt erstatter jeg det, forventer det ikke selv, hadde nok satt pris på det hvis det skjedde....
Kamomille Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 Der er vi helt enige:) Desuten forventer jeg at så store barn hører etter og respekterer oss når vi sier at lekene til minsten ikke er beregnet på 5-6 åringer! Jeg forventer også at evt foreldre som er på besøk følger opp dette ovenfor sine barn og ber dem høre etter. Jeg har ikke noe problem med å "irettesette" større barn som er på besøk her, og forventer da at foreldrene følger opp våre regler ovenfor sine barn når de er her:)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 Akkurat i denne situasjonen synes jeg at du selv burde tatt ansvar og fjernet leken dersom du ikke ville at hun skulle leke med den. Du kan ikke sitte å se på at hun leker med den og så forvente at den skal erstattes hvis den går i stykker, synes jeg. Jeg pleier å la være å ta fram ting jeg er redd for når barna har besøk, og gi beskjed til ungene mine at dersom de absolutt skal ha de fremme, må de være forberedt på at de kan gå i stykker. Jeg synes ikke man skal måtte erstatte ting som går i stykker under lek. De samme tingene kunne som regel like gjerne ha gått i stykker på et annet tidspunkt. Det er noe annet hvis det blir ødelagt med vilje.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 Ja, til begge deler. Dvs. i siste tilfellet ville jeg ha forventet at foreldrene tilbød seg å erstatte leken, men tviler vel litt på at jeg hadde tatt imot. I første tilfellet hadde jeg kjøpt ny leke, enten lik eller tilsvarende.
Mamsen og lillegutt Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2008 jeg prøvde jo å ta ansvar med å si at hun ikke skulle være på den,og prøvde å hinte på at moren skulle si ifra også. samtidig så ville jeg ikke være den kjipe moren som sier nei og fy til alt.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 Ja, moren burde selvsagt fulgt opp. Men du må fortsatt ta ansvaret selv, det er jo bare å sette den vekk. Du bør nok øve på å være kjip hvis du vil beholde lekene til barna dine hele:-) Jeg er ultrakjip. Jeg nekter nabobarna å gå i boden vår for å hente seg leker, og jeg nekter dem å løpe rundt oss når vi spiser ute. Jeg sender dem hjem når vi har middag, med mindre det er greit for foreldrene at de spiser med oss (vil ikke ha de ventende på rommet). Ikke får de erte lillesøster, og ikke får de hoppe i sengene eller i trappen. osv osv. I ditt hus har du eneveldig råderett. Bruk den, eller lev med konsekvensene! Jeg ville syntes det var litt rart hvis jeg hadde min 6-åring på besøk og leker de ikke ville han skulle leke med sto fremme hvis det ikke var barn i rette aldre til å leke med dem. Men jeg hadde likevel passet på at sønnen min ikke lekte med dem, altså.
Mamsen og lillegutt Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. juni 2008 ja men min lille gutt leker jo med den selv. skulle jeg ryddet vekk alle lekene hans når vi hadde besøk?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Ok, jeg forsto det sånn at han var for liten til den. Men selv om du ikke ryddet den vekk, må du likevel kunne si klart i fra at hun ikke får lov til å leke med den. Jeg tror til og med jeg ville sagt til moren at hun fikk følge opp.
Mamsen og lillegutt Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. juni 2008 han er for liten til å sette seg oppå selv å kjøre med den,men han liker å sitte å trykke på musikk-knappene. men syns moren burde sagt fra. for hadde det vært min unge som var hos andre og gjorde det samme,så hadde jeg tatt han vekk fra leken....
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 11. juni 2008 #17 Skrevet 11. juni 2008 ja til begge deler... ble veldig irritert her, for 3åringen min hadde et fjernstyrt helikopter som han var så glad i. de er jo ikke direkte billige. det kom to barn på besøk MED moren, som også er en venninne, og jeg sa klart ifra at det flyet fikk ingen leke med. likevel tok jenta på 6 det, og skulle leke med det. hun satt det på, og deiset det inn i veggen.... det gikk jo selvfølgelig i stykker. ikke fikk hun serlig kjeft, og ikke tilbød moren seg å legge ut.... det var irriterende!!!!!!!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå