Gå til innhold

fosterbarn

cirkline..har to store ..++

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen med fosterbarn her?

vi vurderer veldig dette med fosterbarn istedetfor å få ett eget nå..har barn fra før men ønsker ett til...har da tenkt på muligheten for å ta til oss et fosterbarn..kan man ønske å bli fosterforeldre til ett barn i en spesiell alder? jeg tenker på under 1 år...hva med permisjon i forhold til dette evnt? hvor stor er sjansen for at barn som er så små og kommer i fosterhjem skal tilbake til sine respektive foreldre? noen med erfaringer fra å være fosterforeldre, eller noen som kjenner noen som er blitt fosterforeldre til et så lite barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke annen erfaring enn at jeg hadde fostersøsken over korte peridoder/på avlastning da jeg var liten:0)

Du finner kanskje mer på:

http://www.fosterhjem.no/

Skrevet

Kjenner noen som var fosterforeldre til en liten jentebaby. Etter et par år ville moren ha henne tilbake, det ble en kamp om foreldreretten, og de risikerte å miste henne.

Det endte med at de fikk adoptere henne.

Skrevet

Gå inn på forumet fosterforeldre, der finner du svar på en del og det er en del fosterforeldre jevnlig innom.

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Men det er vel noe av poenget med å være fosterforeldre, man er familie for barnet når dets egen familie ikke klarer oppgaven. Trodde at meningen var at barnet skal hjem til sine egne når/hvis de får ting på stell igjen?

Skrevet

Det finnes mange typer fosterhjem. Noen plasseringer er kortvarige for planlagt tilbakeføring mens andre er langtidsplasseringer som kan vare til barnet blir voksent. Alle situasjoner er ulike.

Ta f.eks en narkoman og prostituert som får sitt 9. barn i en alder av 42 år...alle barna er plassert i fosterhjem. Sannsynligheten for at barna blir tilbakeført til moren er i et slikt tilfelle veldig redusert.

Mange vil da stille spørsmål om hvorfor barna da ikke blir adoptert. Det er ikke lett å svare på, men man må huske at ved adopsjon har barna ingen rettigheter til å vite hvem biologiske foreldre er.

Det finnes ingen statistikk over hvor mange barn som blir tilbakeført til sine biologiske foreldre. Det som spiller inn er tilknytning til fosterforeldre og biologiske foreldre. F.eks. hvor mange år barnet har bodd i fosterhjem, hvor mye kontakt barnet har hatt med biologiske foreldre osv.

Skrevet

Jeg kjenner noen som er det.

Du kan velge aldersgruppe på barnet, men husk at de fleste vil ha små barn så det er ikke der behovet er størst. Samtidig er det ofte et krav om at egne barn må være eldre enn det barnet man er fosterhjem for (ev. over en spesifisert alder).

Dere har krav på noe permisjon når dere blir fosterforeldre for små barn, hvor mye det er snakk om er jeg ikke sikker på.

Det er alltid en sjanse for at barnet må tilbake til foreldrene. Og ofte (dessverre) bringer de biologiske foreldrene saken opp til retten så ofte de har mulighet. Dere blir nok da kun innkalt som vitner, og saken foregår mellom biol. foreldre og barnevernet. Dere er ingen direkte part i en slik sak.

Ofte vil også de biologiske foreldrene ha krav på noe samvær med barna, enten alene eller sammen med representant fra barnevernet.

Når det er sagt er det en kjempeviktig jobb fosterforeldrene gjør, og jeg vet at mine kjente som har fosterbarn er veldig fornøyde og anbefaler alle å gjøre det samme. De fikk forøvrig sitt fosterbarn da hun var rundt året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...