Gå til innhold

Barnehage og mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt skal begynne i barnehage i august og da er hun 14 mnd. Jeg er så bekymret for mat og drikke....

Hun spiser brødskive selv og frukt selv, men hun kan ikke spise grøt og sånn selv... Drikking skjer kun om jeg gir henne eller om hun har en flaske og ligger litt bakover.

Forventer barnehagen at barnet skal klare dette selv? Huff, jeg er så redd for at jeg ikke har lært henne nok :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må jeg si at jeg vet ikke hva barnehagene forventer, men jeg kan virkelig ikke forestille meg at de mener en 14 mnd gammel unge skal kunne spise meg skje!

Gutten min er 12 mnd nå, og begynner også i b.hg i august. Han kan ikke spise med skje. Ikke litt en gang!

Han har lært seg å drikke selv da, også fra kopp. Vi har alltid hatt en tutkopp med vann stående tilgjengelig til han, så han øvde seg en stund før han skjønte at han måtte løfte på armene for å få vann ut :) (Aventkoppene er supre!)

Det kan jo være greit at hun kan drikke selv, men alle unger er jo forskjellige, så jeg tror ikke de regner med vi er i hardtrening sommeren før barnehagestart!

Det går helt sikkert kjempebra! Dessuten er det jo TO mnd til! Tenk på alt jenta di har lært på de to mnd som nettopp har gått! :)

Skrevet

Ingenting å bekymre seg for!

Kan hun det ikke når hun begynner så lærer hun det fort. De små er utrolige til å se og lære av de andre i barnehagen. Og de tingene de absolutt ikke kan eller vil hjemme, kan godt gå helt fint i barnehagen. F.eks. nektet datteren vår å drikke kald melk hjemme. Men det gjorde hun fra dag 1 i barnehagen. Sikkert fordi hun så at alle de andre gjorde det ;)

Og frem til hun klarer det hjelper selvfølelig de ansatte til slik at hun får i seg mat og drikke :)

Skrevet

Takk, nå er jeg litt roligere. Hører så mye rart om barnehager og jeg liker ikke møter og sånn.

Skrevet

Jeg mener samtaler om "barnet ditt er sen i utvikling... må kontakte bla bla bla"

Skrevet

Hei!

Bekymrer akkurat om det samme. Sønnen min kan drikke fra kopp med tut og vanlig glass, men tar ikke alltid initiativ til å drikke selv. Kan spise brød, men kan ikke holde skje for å spise grøt selv.......

Prøver å lære han.....men vet ikke om han klarer det innen han begynner i barnehage i august...

Skrevet

Husker jeg også tenkte en del på det (mye rart man skal bekymre seg for) men det er ingen som forventer at barnet ditt kan spise med skje. Jenta mi på 16 mnd kan fremdeles ikke gjøre det uten å søle ut minst halvparten. I bhg spiser de brød selv, og så får de hjelp til å spise det som skal spises med skje, er det varm lunsj så spiser de gjerne med fingrene, griser og koser seg. Drikke kan de voksne hjelpe med om de ikke klarer selv. Uansett så lærer de fort av andre, så du trenger ikke bekymre deg :-)

Skrevet

Jeg ville i hvertfall ikke stresset med å prøve å få dem til å klare det. La dem finne ut av det selv (F.eks. la barnet ha en skje og den som mater ha en skje). Ellers tror jeg måltidet fort kan bli et ork/mas for både barn og foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...