Gjest Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Mao. sammenligner det med anledninger der det er naturlig at begge parter gir gaver. (Morgengaver er jo fra begge, begge får gaver fra hverandre til jul, og begge gir/får gaver til bursdager). Gir dere fødselsgaver til far? Jeg mener ikke min "oppgave" i forhold til svangerskap, fødsel og det å være foreldre er noe større enn min manns oppgave. (kanskje fordi jeg er heldig og har lette svangerskap/fødsel??) Men jeg har da ikke fortjent noen gave noe mer enn han har... Hva er det som gjør at dere mener dere fortjent til en slik gave på lik linje med disse gjensidige gaveutvekslingene? Jeg vil i hvertfall mye heller ha gave når som helst ellers bare fordi han er glad i meg, enn bare fordi jeg var den som måtte trykke ut ungen. Det er jo ikke som om vi har noe valg på akkurat dét.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Helt enig med deg. Visste faktisk ikke at det var vanlig å få fødselsgave av mannen sin før jeg kom på forumet her. Det her er i hvert fall ikke vanlig i min familie eller mannen min sin familie - så jeg forventer ikke noe gave av han Er det ikke gave nok å få et nyfødt barn i armkroken som elsker deg fra første stund, et diamant kjede ville ikke fått mye oppmerksomhet hos meg etter en fødsel uansett
Nina_J Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Vi har heller ikke noen tradisjon med fødselsgaver...Det er jo selve barnet som er gaven da, ikke sant? Jeg fikk blomster og et bilde av de to (samboeren og barnet) på bordet på rommet da, så jeg kunne se samboeren min de timene han ikke var der, og han hadde et av meg og barnet på nattbordet hjemme Koselig Men noen dyre gaver er det ikke snakk om her nei, den mest dyrebare har vi jo allerede fått etter fødselen!
supermom* og ny på vei Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Etter alle disse innleggene, så tror jeg jammen jeg skal kjøpe en liten fødselsgave til far - morsomt å gi når han ikke venter det :-)
marien - FØDEKLAR! Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Jeg er så enig med dere alle! Jeg hadde aldri i verden ville byttet hvis det hadde vært mulig. Selv om svangerskap kan være både slitsomt og mer til, er det en fantastisk følelse å kjenne liv inne i seg selv og sitte å "dulle" med den lille:) DET er en gave det:)
freefly Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 er det ikke egentlig til babyen disse fødselsgavene er da? det er jo tross alt den lilles fødselsdag.. =)
Herkules Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 Freefly diskusjonen her inne har vært på om mor forventer/skal få en gave Jeg har ikke noen planer om å få gave holdt jeg på å si, men er enig i at om man skal gi så bør begge få
Miss Misantrop Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 Jeg er ikke enig med Mao i det meste han gjorde eller sa i sitt liv. En som har tatt livet av mellom 44,5 og 72 millioner mennesker mister liksom litt stemmeretten... Uansett. Hvis far ikke vil gi meg noe etter 9 måneder med en vollyball på magen, bekkenløsning og kvalme... mens han ofte har nytt godt av turer på byen med venner og bekjente. Hvis far syntes at en totalreptur eller bare grusome smerter under fødselen ikke fortjener en oppmuntring fra han som er min bestevenn, so be it.,. Men Gud så romantisk det ville vært med noe flott til meg, bare fordi han var glad for at jenta hans nå hadde presset ut en en baby fra et bittelite hull eller har fått magen kuttet opp med keisersnitt...
Ellebettemor Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 Det er mange merkelige sammenligninger her. Noen sier de heller vil ha gave når de ikke har fortjent det!! . Noen mener det bare er fødselsgaver m.fl. som bør være ''standardgave'' . En sier at det er like mye far og mor som deltar under en graviditet (????)- Den er jeg redd jeg heller ikke skjønner. Av noen innlegg virker det nesten som om man er egoistisk dersom man forventer noe etter fødsel. Selv er det tradisjon blandt de jeg kjenner, og i min slekt med en fødselsgave til mor etter fødsel. Hvorfor kan ikke folk respektere det? Jeg respekterer da at dere ikke ønsker noen gave. Jeg ville satt pris på en liten oppmerksomhet (ikke noe stort) i forbindelse med fødsel. Dette utelukker ikke at man også kan gi en gave til far, eller kan gi gave andre ganger- uten en spesiell anledning.
babyfrøken *mamma* Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 Så sant som det er sagt spør du meg! Synes det er bra tåpelig når man påstår at mor og far deltar like mye under graviditeten....*ler* Akkurat det er det igrunnen ikke mulig å si seg enig i!! Uansett hvor mye far måtte gjøre av hensyn, ekstra husarbeid etc. så er det fortsatt vi jentene som bærer frem babyen i magen vår, og må ta de fysiske og psykiske utfordringene dette innebærer, ingenting far gjør kan måles mot det!! Så jenter, jeg synes vi fortjener en oppmerksomhet for dette, uten at man skal ha dårlig samvittighet av den grunn! (det er for ordens skyld IKKE det samme som å forvente noe).' (",)
lykkelykkelykkelykke Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 Stor klem til deg ...er såå ening med deg ...=))))
lykkelykkelykkelykke Skrevet 11. juni 2008 #12 Skrevet 11. juni 2008 var ening med tingeling_80*med minikulemage*alltså ...=))))lett forvirring her....hehe
Maya_1 Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 Så politisk korrekte dere er Klart mor kan få en fødselsgave. Det er jo tross alt hun som har hatt det aller meste av jobben med å bære frem barnet, og ikke mist påkjenningen med fødselen, og ikke faren. Det er ingen tradisjon hos oss, og heller ikke noe jeg forventer meg, men en hyggelig gest hadde det vært. Som en liten takk for jobben
Mrs. Bouquet Skrevet 11. juni 2008 #14 Skrevet 11. juni 2008 Regner med at denne "tradisjonen" er hentet fra USA, og der er det mor som får gave av faren, og ikke noe likestillingsgreier i den tradisjonen der. Så vil bare si at det er nok derfor det er slik, en annnen diskusjon er vel da om begge bør få med tanke på likestilling. Jeg mener det er en viss forskjell på å bære barnet i magen og føde det enn være pappan. Jeg får nok ingen gave da det ikke er vanlig her ala diamantring. Fikk et koselig kort sist, og selvfølgelig blader, snop osv. Har aldri hørt at denne "tradisjonen" er vanlig i Norge før her inne på BIM jeg heller.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Jeg har ikke fått noe av min mann etter fødslene..... det er vell ikke det at jeg absolutt trenger en gave etter fødselen men da er det jo en fin anledning til å kunne gi noe. Pleier aldri å få blomster, og bursdags gavene er ofte ting han kan få utbytte av selv. Så det er vell heller det at jeg hadde blitt så sjarmert om han hadde kommet på å overrasket meg med ett eller annet. Ikke fordi han må og jeg forventer men fordi han kom på det. (jeg liker så godt å overraske han, men han har ikke antenner til å ta hintene om det) HIHI.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #16 Skrevet 11. juni 2008 Det får da være opp til hver enkelt! Selv fikk jeg et smykke med hjerte av kjæresten da jeg fikk vite at jeg er gravid; en kjempehyggelig overraskelse, og et smykke som betyr noe helt spesielt for meg! :-) Man er jo ikke overfladisk selv om man setter pris på hyggelige gaver, selv gir jeg alltid venninner som får baby en pakke med litt velværeluksus. Selv om jeg absolutt ikke forventer det, eller mener at mor er viktigere enn far, tar jeg gjerne mot gave både fra far og andre etter fødselen :-)
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #17 Skrevet 11. juni 2008 Miss Misantrop Hvorfor blande inn Mao? Dersom du leser første setningen ser du tydelig at det er et forkortelsespunktum bak o-en ;-) Og for det andre, jeg er glad jeg ikke har en like negativ opplevelse av svangerskap og fødsel som du har.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #18 Skrevet 11. juni 2008 Jeg fikk diamantring, han fikk cognac i fødselsgave. Det er tradisjonen i min familie. Mennene får cognac og sigar egentlig, men siden vi nylig har sluttet å røyke ble det bare cognac Morgengave var perlesmykke til meg og mansjettknapper til ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå