Gå til innhold

Dere som spiser linfrø mot treg mage..


Kikki1982

Anbefalte innlegg

..hvordan "spiser" dere de?

Blander i vann? Yougurt? Drikkes? Svelges hele? Tygges?

 

Må begynne med linfrø nå for å få litt hjelp til fordøyelsen, tar mer enn gjerne i mot tips på hvordan de kan konsumeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svelger en og en teskje tørre linfrø ned med et glass saft (må smake litt godt...) så drikker jeg et stort glass vann etterpå. På helsekosten sa de at det ikke er noe vits i å ta det uten vann. Du kan også legge dem i vann over natta, men det synes jeg høres litt ekkelt ut.

 

Har også hørt om noen som blander de oppi frokostblandingen. Men husk altså vann samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det i yougurthen jeg, lager min egen "god morgen" youghurt med litt av hvert, yam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn liten maskin til å gjøre kaffe-bønner til pulver (vet ikke hva den heter på norsk, coffee grinder på engelsk). Jeg tar linfrø opp i den så de blir til pulver da kroppen lettere kan bruke dem sånn. Da har jeg eplejuice over det hele, MYE, for de suger mye væske til seg. Det er viktig å drikke rikelig med vann hvis man gjør dette, ellers blir det fort forstoppelse.

 

Har gjort dette i 13 år nå og det funker veldig bra. Datteren på snart 7 år synes det er godt med "brun grøt med eplejuice oppå". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok lurt å enten legge dem litt i bløt eller knuse dem. dette pga at det danner ett gele-aktig limstoff så kan få dem til å feste seg i tarmen. dette skjer ikke hvis de har fått svellet litt i vann e.l eller er malt.. =) dette trenger ikke skje,men jeg har faktisk møtt flere eldre damer som har hatt utposning på tarmen med linfrø i. jeg tar selv enten linfrø eller loppefrø (psylliumfrø) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Greit å høre hva flere gjør, så kan jeg kanskje variere litt hvis jeg ikke finner en favoritt.

 

Angående å knuse frøene - jeg fant dette på en side for kjerringråd:

"Det er lurest å spise de hele for da går de rett igjennom. Spiser man oppkuttede eller tygger linfrøene og spiser for mye så kan det være litt skummelt da linfrø inneholder ørsmå mengder blåsyre."

 

http://www.kjerringrad.com/treg-eller-loes-mage-425.html

 

Kanskje ikke farlig i så små mengder som et par spiseskjeer hver dag?

 

Og de skal altså gå rett gjennom, og helst ikke tygges? Snodige greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har bakt det inni solsikke brød ..tar dte med vann elller yoghurt også...litt forskjellige måter....=))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander ca like store mengder linfrø og solsikkefrø i yoghurt (veldig deilig i skogsbæryoghurt, men det er vel individuelt). Uansett, det smaker knallgodt! Og er mettende, =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yoplait har kommet med ny yoghurt, det er vaniljeyoghurt med solsikkefrø, gresskarkjerner og linfrø. så slipper du å "lage" selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander det ut i et stort glass med Biola. Ser ikke så delikat ut, men det gjelder å bare få det ned ;) Har også hørt at det er lurt å drikke mye vann om man skal bruke linfrø, hvis ikke kan det visst bare gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander linfrø, havregryn, kruskakli, rosiner og valnøtter + melk. Skikkelig bra start på dagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander linfrø i havregrøt eller musli om morgenen. Ofte lager jeg meg også en smoothie av frukt/biola/bær til frokost eller dessert , og da heller jeg linfrø oppi. Det er kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Ettersom det er ca 1000 ganger flere som bruker engelsk enn norsk, så finner man nesten alltid best og mest informasjon hvis man googler med engelske søkord.

Og, som vanlig/oftest, er det stiftelsen LiveStrong (www.livestrong.com) som har den beste informasjonen om helserelaterte spørsmål. Jeg går i hvert fall dit framfor å spørre familie/venner/bekjente/FaceBookvenner/forumvenner/amatører o.l. om råd. Evnt. gjøre begge deler.

 

Forum er kjempetrivelige og suverent best på kjerringråd, men hvis du vite noe med sikkerhet, så er det nok smartest å spørre proffer...

Les gjerner artikkelen hos Livestrong om linfrø og fordøyelsesproblemer, og/eller google feks. ordene flax seeds flaxseeds digestion problems.

Hvis du er dårlig i engelsk, gir Google Translate deg en noenlunde brukbar oversettelse av artikkelen.

 

(Jeg går på blodfortynnede, så jeg må spørre legen om jeg kan bruke linfrø som mageregulerende.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn liten maskin til å gjøre kaffe-bønner til pulver (vet ikke hva den heter på norsk, coffee grinder på engelsk). 

Kaffekvern?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..hvordan "spiser" dere de? Blander i vann? Yougurt? Drikkes? Svelges hele? Tygges? Må begynne med linfrø nå for å få litt hjelp til fordøyelsen, tar mer enn gjerne i mot tips på hvordan de kan konsumeres!

Lager knekkebrød med masse linfrø. da ligger de i bløt i en halvtime før blandingen stekes.

 

ellers så kan jeg finne på å ha litt linfrø i yoghurten eller i smoothien. Tilogmed hatt det i grøten ved desperate tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bare for å oppklare:

 

Ja, linfrø inneholder blåsyre, altså skal man spise max 1 ss per dag. Mot treg mage er det best å ta dem hele, for da "smører" de tarmene bedre (i tillegg får kroppen mindre blåsyre). Må alltid tas sammen med et stort glass vann for å ikke gjøre vondt verre (de bruker vann på å svelle, som så "smører". Uten vann tar de av fuktigheten rundt, som ssvis allerede er for liten hvis man har treg mage).

 

Jeg liker best å drysse over yoghurt, frokostblanding eller et glass biola :-)

 

Ellers er mye fiber godt for å få fart på magen (fyller tarmen så den får noe å jobbe med, og holder på mye vann som glir lett gjennom systemet), men da med mye vann attåt, for å unngå motsatt effekt. Husk å øke mengden fiber gradvis, for å unngå "sjokk" og igjen hard mage. Mye godt fiber i grove kornprodukter, frukt og grønt :-)

Endret av Bilingüe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier en Kiwi om dagen funker. Det har je beg å spise, og fornøyelsen min er tilbake der den var før graviditeten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...