Gå til innhold

Gravide skremmes til abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ventet i grunn på det. Helsedirektoratet har kjørt stor kampanje for å få gravide til å unngå alkohol i svangerskapet. Et positivt budskap, by all means. Men nå slår gynekologforeningen alarm, i følge dagens VG (nett). Kvinner som har drukket et glass vin, tatt en utepils eller en enkel drink før de visste at de var gravide, ber om abort fordi de frykter at fosteret er skadet.

Tenker på alle innleggene her på diib og ikke minst på bim. "Jeg drakk et glass vin da jeg var to uker på vei. Tror dere barnet er hjerneskadet?", osv. (Husker til og med et innlegg hvor vedkommende lurte på om det kunne gjøre ungen mongoloid...).

Jeg synes dette reiser en interessant problemstilling. Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den saken var oppe i ei anna avis nettopp. Vanskelig å vite hva man skal si, for man kan jo ikke akkurat gå og si at alkohol ikke var farlig for fosteret. Kanskje de bare bør omformulere litt på kampanjen, evt informere med litt mindre skrift at det ikke nødvendigvis betyr at babyen er skadet. Vet om ei som ikke visste at hu var gravid, og drakk seg full mange ganger før hun oppdaget det da hun var 16 uker på vei, og gutten hennes er tilbakestående. Dette er nok ikke tilfeldig. Men det er utrolig dumt at noen som har drukket bare et glass skal skremmes sånn, det kan jo påvirke hele svangerskapet hennes om hun går rundt og er redd. Selv drakk jeg to cider da jeg var 4 uker på vei. Frisk baby.

Skrevet

Er det bevist at barnet er tilbakestående fordi moren drakk alkohol???

Skrevet

Sannheten er at det ikke finnes noen forskning som viser hvor mye eller hvor lite som skal til. Det er snakk om hypoteser, og det hele koker ned til et "kan". Andre generasjoner fikk ikke samme info, og drakk ofte som normalt under hele svangerskapet, uten at vi har en nasjon av hjerneskadde av den grunn.

Så dette er vanskelig. Skulle ønske forskningen var mer presis.

Skrevet

Vi er to journalister som ønsker å komme i kontakt med gravide i Bergen som kan fortelle oss hvordan de opplever kampanjen til Helsedirektoratet.

Ta gjerne kontakt med oss på mail:

[email protected]

[email protected]

Skrevet

Ser ikke helt at det er noe problem. Er man bekymret (slik jeg var da jeg fant ut at jeg var gravid), så drar man til legen, som jeg vil tippe i de aller, aller fleste tilfellene kan berolige deg. Man må jo snakke med en lege før man blir henvist til sykehuset og da får man altså stoppet det der.

Synes det er flott at det er fokus på dette, slik at man får vekk tullete oppførsel som å ta seg noen glass selv om man har et barn i magen.

Skrevet

med første barnet mitt oppdaget jeg ikke at jeg var gravid før jeg var 16 uker på vei.

jeg røykte da, og var full 2 ganger.

ingen skade har skjedd.

hun er like frisk og fin som lillebror, og da jeg var gravid med han rørte jeg hverken alkohol eller røyk.

jenta mi har også være tidelig ute med alt, og er i dag 3 år og har i følge lege ett orforåd som en på 6.

poenget mitt er at det trenger ikke å gå galt, og alt med måte.

men det er absolutt greit å ha fokus på at det kan være farlig!!!

Skrevet

Problemet er jo schizofrenien i det. Det er den som skaper frykt. En massiv kampanje forteller deg at barnet ditt kan ha hjerneskade hvis du har vært så uheldig å drikke ett glass vin før du visste om svangerskapet. Så går man til legen, som sier ta det med ro.Hvem skal man stole på? Jeg tror ikke legen kan dempe frykten en slik kampanje etterlater seg, ikke uten videre i hvert fall. Resultatet er ofte et urolig svangerskap. Og for å sitere bimmere: "Det er ikke alt man finner ut av på ul heller".

Skrevet

Jeg fant ut at jeg var gravid da jeg var ca. 6-7 uker på vei, og det etter å ha vært på ferie i Asia. Jeg drikker ikke til vanlig, men dagen før jeg kom tilbake drakk jeg ganske mye, og det var hjemmebrent. Hadde jeg visst at jeg var gravid, ville jeg aldri i livet drikke den kvelden.

Skrevet

Dette har jo vært tema som er tatt opp for lenge siden, der det var snakk om at helsedirektoratet skulle fjrne denne reklamen fra bladene..

Skrevet

Da jeg fant ut at jeg var gravid nå, så ble jeg selv litt bekymret for hadde gått på fylla ei hel helg ( hadde tatt en test før jeg gjørde det, men den var negativ...)

Og jeg var vel det man kan kalle hysterisk gravid, siden jeg hadde mistet i MA en gang tidligere.

Så jeg spurte legen min om han trodde at det hadde tatt noen skade av det, men han sa til meg at som regel så tok ikke embryoet skade av det så tidlig, og jeg skulle ikke ha noen dårlig samvittighet for det siden testen hadde vist negativt..

Heldigvis var dette før den kampanjen som helsetilsynet gikk ut med, hvis ikke så hadde nok jeg vært enda mer hyserisk jeg å.

Men tror ærlig talt at jeg ikke hadde klart og ta abort...

Skrevet

Det er idiotisk rekame ja. Alle mine barn har kommet overraskende på oss, og jeg har drukket både øl og vin før jeg endelig testet positivt. Så langt ser de nå normale ut.

Skrevet

Det er jo ikke noe argument at "jeg drakk og det gikk bra, dermed kan det jo ikke være farlig". Du hadde neppe drukket hvis du hadde visst du var gravid. Poenget er jo å få bukt med de som tror det er greit å ta seg noen glass selv om de er gravide og det ser jeg ingenting galt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...