Madde/sommergutt:) Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 er det normal praksis eller er det spesielle grunner til det?
Ladybug~N&E Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 noen grunner er det nok. f.eks: usikkerhet ang. termin fastsatt ved ordinær ultralyd usikkerhet ang. barnets vekst - enten for mye eller for lite pga. mor - diabetes f.eks. passe på at baby ikke blir for stor eller andre helsemessige grunner og flere og flere har gjort dette til vanlig praksis for å sjekke alle disse tingene uten at det er spesiell grunn til en ekstra sjekk. de bare gjør det. for sikkerhets skyld;) synes det er fint jeg!
Eliise Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 Ja, det er nok en grunn.. Jeg ble sendt sist pga. sv. forgiftning. Det kan hemme barnets vekst, så de ville sjekke hvordan det så ut =)
mammmma***fødeklar*** Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Skal i dag pga flere styrtblødninger underveis. Morkaken som løsner i nedre kant og da vil de følge med at babyen fortsatt får tilstrekkelig næring til tross for dette. Glegruder meg:-/
m*78 Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Er nok mange grunner til dette. Noen har smalt bekken, kanskje problemer ved tidligere fødsler, da vil de sjekke størrelsen på babyen, for å kunne vurdere hva som skal gjøres. F.eks, er det nødvendig med keisersnitt, sette fødselen i gang før tiden, ikke la deg gå på overtid. Kan også gjøres hvis mistanke om vekstavvik. Både med tanke på for stor og for liten baby. Jordmor/legen måler jo livmoren på hver kontroll, ved plutselige avvik vil de nok vurdere å sende deg på ekstra UL/vekstestrimering. Selv skal jeg på dette pga. Protein-S mangel, en tilstand som kan føre til blodpropp. Den kan også føre til fortidligfødsel, lav fødselsvekt og dødfødsel. Da måler de babyen, for å forsikkre seg om at den vokser som den skal, får nok næring. Og at blodgjennomstrømmningene er i orden. Finnes nok mange andre medisinske grunner også til at det gjøres en slik undersøkelse. Tror ikke at det gjøres så mange slike ekstra UL, "bare" for at man gjerne har lyst til å vite størrelsen...
En snupp - og en knert i magen Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 m*87 - hvordan finner man ut at man har protein-s-mangel, egentlig? Vet det har stått masse om det her inne, men hvordan vet man?
ahtr Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 Må nok si meg enig med flere har at det som regele er en grunn til det. Selv ble jeg sendt inn til vekstestimering pga fall i sf-målet...
-˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙- Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 For å finne ut om du har protein s mangel, tar du bare en enkel blodprøve hos fastlegen din som de sender inn, så får du svar etter noen dager. Tror de som har hjertesykdommer i nærmeste familie, bør være mer obs enn andre...
Krusemynthe Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 ..og jeg har vært på vekstestimering fordi mine to første barn har vært "små" ved termin...
Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 jeg var i går på grunn av stagnerende sf mål.... babyen min er -18%... så jeg skal inn flere ganger
litjpia06 og lillegutt08 Skrevet 11. juni 2008 #12 Skrevet 11. juni 2008 jeg går fordi jeg har kronisk tykktarmsbetennelse og derfor ikke klarer å få i meg nok næring til tider, så da vil de sjekke at babyen får nok næring
Madde/sommergutt:) Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. juni 2008 Ok, takk for mange svar:) Er litt spent på hvor stor den lille min er, eller hvor stor den ca kommer til å bli, men da er det vell ikke god nok grunn til å ta noe vekstestimering her da.. skal på ekstra UL på fredag for å sjekke leie til babyen, og tenkte at jeg kanskje kunne spørre om dette med det samme jeg var der.. men er jo ikke sikkert at di tar seg tid til noe slikt, om man ikke har god nok grunn til det annet enn nyskjerrighet.. hehe:)
m*78 Skrevet 11. juni 2008 #14 Skrevet 11. juni 2008 Hei. De fant det ut hos meg, da jeg var til utredning pga. gjentatte SA. Dette er ikke en blodprøve de tar sånn helt uten vidre. Må ha en "grunn" for at de skal skjekke det. Også kan det være arvelig, så om noen i nær familie har det, så kan man få det sjekket. Det gir som sakt økt risiko for blodpropp, ikke hjertefeil.
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Jeg skal sannsynligvis på vekstestimering. Jordmoren min skal snakke med Haukeland i dag. Dette er fordi jeg har høy BMI, og hun synes det er vanskelig å vurdere babyen pga spekket på magen min. Er i uke 32+3 og har lagt på meg 1,5 kg. Har ikke svangerskapsdiabetes eller tegn til ulumskheter i urinprøven. Men hun vil sende meg til en vurdering for sikkerhetsskyld.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #16 Skrevet 11. juni 2008 Madde og sommergutt: Hvis du först skal paa UL saa hadde jeg spurt hvis jeg var deg. Tar virkelig ikke lang tid. De bare maaler deler av benet, magen og hodet og saa regner datamaskinen ut resten. Gjort paa et par minutter det. Tror de vil vise forstaaelse for nysgjerrigheten din:) Er jo halve morroa med aa vaere gravid det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå