liberobleier Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Er ganske sikker på at jeg har veldig trangt bekken og har sagt dette til jordmora mi. Hun sa hun skal sjekke det i uke 38 ( hun har ultralyd på kontoret sitt). Det jeg stusset litt på er at jeg synes kanskje det er litt i seneste laget i tilfelle fødselen skulle skje før termin og kunne ikke tenke meg noe haste snitt. Så da kommer spørsmålet til dere som har fått beskjed om at dere har trangt bekken og trenger ks, hvordan sjekket de det og i hvilken uke var dere i og hvem utførte undersøkelsen? Jeg er 158 cm høy og veide 48 kg før jeg ble gravid, Nå veier jeg 66 og har gått opp veldig mye og syns jeg har veeeeeeldig stor mage til å ha termin 24 august. Vet at jeg får gutt og jeg ligger godt over den røde streken på symfyse målet. Hvis noen kunne svare meg på dette så blir jeg veldig glad
Guttemamma75 Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Hvordan vet du at du har trang bekken om du ikke har fått det målt??? Er det kun basert på høyden din og vekten din?? Jeg er 157 cm (veier riktignok en del mer enn deg) og har både lest om dette og spurt jordmoren min - det er IKKE slik at lav høyde automatisk betyr at man har lite bekken.. Det er jo ikke det utvendige målet som teller (hoftemålet) men det innvendige målet på bekkenet - og det er ikke bevist at det er noen sammenheng mellom lav høyde og smalt bekken.. (de vurderer det visstnok om man er under 150 høy) Uansett er vel ikke en ultralyd undersøkelse det man gjør for å sjekke bekkenet - trodde de måtte ta en vanlig rtg på sykehuset...
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 før uke 38 er baby liten... er plass hos de fleste da... trenger ikke sjekke dettte førf
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 jeg har spurt om dette selv.. fordi jeg er utrolig smal over hoftene, men er ikke noe lav da.. 170.. Men det er litt vanskelig å si, for det er jo ikke det utvendige målet som teller... Men jeg er litt obs på det for jeg tenker når jeg har såå smale hofter (nesten guttehofter) kan umulig bekkenet være større enn det heller.. Og i tillegg har min mor et bekken som ikke egner seg for å føde unger som er strørre enn 3500g.. har resultert i to annsiktsleier/med tang, og et hastekeisersnitt som nesten ikke gikk bra Men det skal vist litt til for at de måler det, pga de på ta røntgen, og det er vist ikke så bra for fosteret, sånn jeg har forstått!!
Alhansi Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 Jeg er 175 cm, stor jente i både høyde og bredde, brede hofter og alt for smalt bekken! Dette kom som en overraskelse på meg, fordi jeg trodde at store jenter hadde stort bekken, mens småe jenter hadde små bekken. Men det er altså ikke tilfelle. Ei vennine av meg er lita som du, hun fødte sin første i seteleie uten problemer. Men sjekke bekken med ultralyd?? Det har jeg faktisk ikke hørt om før, trodde man gjorde det med røntgen jeg, og det gjør man vel helst ikke når man er gravid? Jeg fikk røntgen etter to problematiske fødsler, da skjønte man at noe ikke var helt som det skulle.
liberobleier Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2008 Jeg vet ikke at jeg har men har en mistanke. Har to søstre som har født før meg og deres første fødte satt fast og det ble ganske kritisk for de begge. Da hadde de hørt jordmødrene hadde sagt setninger som "hun er for trang i bekkenet , kall på legene" osv. Hun ene ble det nesten haste snitt. Jeg er mye smalere enn de to og er redd for at jeg kan få problemer under fødsel. Vil jo gjerne unngå det. Og jeg vil gjerne slippe å gå å tenke på det hele tiden. Å føde normalt er jo helt klart øverst på ønske listen min, men går det ikke så går det ikke
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 11. juni 2008 #8 Skrevet 11. juni 2008 Jeg hadde sønnen min i seteleie forrige gang og trumfet gjennom at jeg ville vite om jeg hadde mulighet til å føde i seteleie, i håp om å slippe KS. Og da tok de røntken, det er vel bare i starten de ikke vil gjøre det? Fikk vite at det var for smalt til å føde i seteleie. Fikk vite nå for noen uker siden at jenta mi ligger også i seteleie og jeg har veldig smalt bekken uansett hvilket leie de ligger i. Men hun er lita så om hun kommer med hodet først får jeg føde. Et gjennomsnittsbekken skal være 32.8 (tror jeg det var) og mitt er på 30.2 så jeg håper inderlig jenta mi vil snu seg så jeg får føde henne på skikkelig vis:) Lykke til!!!
jente Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 Hi,, Jeg har også trangt smalt bekken,., Og di jordmor kan ikke se det med ultralyd,, Da må du ta røntgenbilde av bekkenet ditt, Det kan gjøres i uke 36, da er det ikke skadelig for barnet, jeg gjorde det selv med mitt første barn,, Jeg er 165 høy og veide før svangerskapet 54 kilo, jeg har fått vite at jeg ikke kan føde et barn som veier over 4 kilo, da blir det keisersnitt,, Jeg kan ikke forstå hvordan din jordmor skal kunne se ditt bekken og evt måle det... Høres ut for meg som tull,,, Hadde jeg vært deg ville jeg ha ringt fødeavdelingen... Og du har lagt på deg 12 kilo, det er ikke så mye da.. Jeg venter barn nr 3 og jeg har lagt på meg 15 kilo og er i uke 29, jeg har termin den 30.08.08. Og om magen din er stor tilsier ikke det at barnet er stort,, Jeg la på meg under første svangerskap 35 kilo og ut kom en gutt på 3100 kilo. Nå ser det ut som barnet mitt blir stort, der det 3 svangerskapet og barn blir jo gjern større og større for hvert svangerskap.. I uke 28 + 2 veide jenta mi 1350 gram, og det er overgjenomsnittet,, Så jeg skal den 1.august på Ullevål sykehus og få veid barnet mitt og det skal da bli bestemt om det blir vaginal fødsel eller keisersnitt. Jeg går hos en lege som måler barnet mitt på hver kontroll, hun har jobbet 10 år som fødselslege på UL og hun har tatt imot utallige barn. For henne nevnte jeg at jeg var redd for å føde denne gangen, og da gjorde hun så jeg kom i kontakt med en Gaia-jordmor, det er en dame som du kan snakke med om alt... Så blir det lagt et rødt ark i din journal og du blir tatt mer hensyn til.. Dine menginger og valg blir tatt hensyn til av jordmødre og fødselsleger.. Jeg ønsker deg lykke til, og skal du føde på UL, kan det jo hende vi sees..
jente Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 Hei,, Det er ikke farlig å ta røntgen av hoftene dine når du er kommer til uke 36, da er det ikke skadelig for barnet, Og det er en liten mengde med stråling som blir gitt når dette bildet blir tatt.. Jeg har selv tatt det med min førstemann og det er nå 10 år siden.. Jeg har selv et guttebekken og kan ikke føde barn over 4 kilo.
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 Hos meg fant de ikke ut av det før etter x-antall timer i fødsel uten fremgang. Han lå høyt og kom seg ikke ned . Jeg hadde det på følelsen, siden jeg hadde gutten langt oppi halsen på slutten. Når han strakk på seg, så måtte jeg strekke meg også. Fikk nesten ikke puste. De har ikke sjekket hvor smalt bekken jeg har denne gangen. Legen sa bare at de må holde et øye med hodeomkretsen og størrelsen på denne babyen for å finne ut om det trengs å ta ks. Det synes jeg er litt merkelig, de kunne sendt meg på røntgen etter forrige fødsel. Jeg er 161 høy. At man er lav og tynn bør ikke bety at man har smalt bekken, bare så det er sagt : )
liberobleier Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2008 Har ikke lagt på meg 12 kg men 18 kg og det er ganske mye. Jeg skulle bare hoppe på vekta nettopp og da veide jeg ......herregud 68 kg så det vil si at jeg totalt har gått opp 20 kg HI
lille Lilly Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 Jeg fikk nettopp en datter med keisersnitt. Jeg har en gutt fra før, og det ble haste keisersnitt med ham..selv om de aldri fant ut grunnen til dette. Denne gangen forlangte jeg å få målt bekkenet mitt. Jeg fikk målt dette nøyaktig tre uker før termin. Det viste seg at det var for trangt i utgangsåpningen, så overlegen sa han skullle bestille keisersnitt til meg. To dager etter startet riene... Da hadde jeg ikke fått time til keisersnitt, men dro inn på sykehuset med rier. Det hele gikk rolig for seg. De gjorde i stand til keisersnittet, og tre timer etter jeg kom inn, så var jeg mamma til en liten jente. Jeg er forresten 170 høy,og vanligvis 69 kilo. Jeg er ganske bred og rumpa...så jeg vil tro at dette ikke har noen sammenheng med hvordan bekkenet ser ut !! Lykke til
Isalita Skrevet 11. juni 2008 #14 Skrevet 11. juni 2008 Hei Jeg er også lita, 154cm og veide 48-49kg før jeg ble gravid. Nå har jeg gått opp 20 kg og har 7 uker igjen av svangerskapet. Jeg "har ikke hofter," men det har jo ingenting å si det da, men jeg trodde det før jeg ble gravid. Det er ikke så lett å vite... : ) Jeg har også bekymret meg ang smalt bekken, men som de andre skriver, så går det an å få tatt et rtg.-bilde, og du får henvisning hos jordmor til det. Jeg ligger også over den røde streken på sf-målet, men jeg ligger innenfor normalen (det mørkegrønne feltet), og gutten min følger kurven sin helt perfekt. Det er den jeg bryr meg om nå, ikke den røde linja... ;o) Jeg skal se det an noen uker til, bestemme meg om jeg skal ta røntgen eller ei... Vi har ihvertfall muligheten. Kanskje har man plass til å få ut en 5-kilos. ;o) Skinnet kan bedra. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå