Gå til innhold

Celleprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk brev fra kreftregisteret at det er over tre år siden jeg tok celleprøve sist.

Men det kan jeg vel ikke ta når jeg er gravid? Får jeg purringer på dette? Må jeg melde inn at jeg er gravid, og eventuelt tar det etter fødselen. Er jo en stund til fødsel enda. Og det er ikke kult å få masse brev fra kreftregisteret i posten syns jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De følger deg ikke opp så veldig aktivt, de bare minner deg på det fordi det er veldig lurt å gjøre. Bør vel gå helt fint å gjøre dette selv om du er gravid, de bare stikker en pinne inn og skraper lett av noen celler. Dårlig forklart. hehe

Skrevet

Okei. Mener bare at da jeg hadde gu sist graviditet, ville ikke legen ta denne prøven nettopp fordi jeg var gravid.

Skrevet

Åja. Min gjorde det, håper ikke det var helt galt.

Skrevet

Personlig venter jeg med celleprøven til etter fødsel. Det er sikkert helt greit at du også venter. Tror ikke du får så mange flere brev derfra i mellomtiden.

Skrevet

Jeg tok celleprøve da jeg gikk gravid. Pga at jeg har hatt celleforandringer før graviditeten. Hvis man har hatt det så anbefaler de å ta celleprøve. For celleforandringer kan blusse opp i ett svangerskap.

Skrevet

Tok celleprøve på den konrollen etter jeg blei gravid om eg ikke husker feil. + da eg sette inn spiral og på etterkontrollen. Så bør være sikker jeg ivertfall :P

Skrevet

Hvis du velger å vente til du har født må du i alle fall vente i en del mnd etter fødselen også, og til etter du har ammet.

Dette er pga forandringer i kroppen, og spesielt i cellene, slik at alle som tar celleprøver etter en fødsel har celleforandringer, noe som kan være tegn på kreft, men som igjen er helt normalt etter man har født og om man ammer.

Du kan ta den når du er gravid, men lurer på om cellene forandrer seg da også? Akkurat det er jeg usikker på..

Lykke til;)

Skrevet

Det er ganske vanlig å ta en celleprøve tidlig i svangerskapet, fordi svangerskapshormonene også kan være med på å påvirke evt forandringer i cellene. Selv fikk jeg påvist litt atypiske celler rett før jeg ble gravid, men ingen frarådet meg å bli det. Så ble det litt værre rett etter jeg var blitt gravid (tok nye prøver uke 8 eller 9 tror jeg det var) og så er jeg blitt fulgt opp tett under hele svangerskapet. Det ser faktisk bedre ut nå, og det er bare noen uker igjen til fødsel. Trodde ikke det skulle være noe i veien med mine celler noen gang jeg, men der tok jeg feil. Har HPV-virus, og det merker man ikke noe til, annet enn at livmorhals cellene forandrer seg. Så mitt råd er: Ta en tur til GU en gang for mye enn en for lite!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...