Gå til innhold

Noen som har hatt/har barn som plutselig har begynt å stamme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på snart 3 begynte helt plutselig for 2-3 uker siden med dette. Ped leder i bhg sier at mange har en periode, men at de er oppmerksomme på det, og at det ikke skal gå for lang tid før han lir henvist videre.

Noen som har opplevd at det har kommet og gått? Evt hvor lang tid gikk det før det stoppet igjen? I hvor stor grad stammet de? Han kan bruke opp til ti sekunder før han kommer igang med setningen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme skjedde med sønnen min rett før han fylte 3, nå er han litt over 4 og det har begynt og avta.

Det hender at han "sitter fast" i et ord av og til f.eks Men men men men men atte........:P

Jeg har en teori om at det kommer av at han fikk språket utrolig fort, og stoppa ikke opp for å lære seg og kjenne det, bare snakka og snakka non stopp! Til slutt ble det bare for mye.

Det er bare og gi han tiden til hjelp, ikke fullføre setningene hannes så retter det seg sikkert opp:)

Skrevet

Her og var sønnen sånn da han var litt før 3 år, men jeg fikk beskjed om at det var veldig vanlig. Kom ofte når han hadde masse å fortelle, stod liksom fast på et ord. Nå er han 3 år og 4 mnd, og det er nesten helt borte.

Skrevet

vet om flere på den aldren som stammer litt, det er vist ganske vanlig. virker som om de skal forte seg å si ting, mn så er ikke språket helt ferdig enda, og så blir det litt "hang-up"..

det går nok over!! :)

Skrevet

vi opplevde det for litt siden. Det er stotring og ikke stamming. Går over av seg selv og ingenting å bekymre seg for. Det er fordi barna har så mye og fortelle og blir så ivrig.

Skrevet

Ja, begynte på en lørdag for 5 mnd siden med gutten vår. Stotret da voldsomt, og hadde store problemer med å få sagt det han ville. Det ble raskt noe bedre, men fortsatt så kan han innimellom bruke litt tid på å få frem første ord i setningen. Gutten vår fant raskt ut at han snakket bedre om han visket når han slet med dette, så når han begynner å stamme/stotre når han skal si noe, så prøver han å viske det istedenfor og da går det bra. Det er vel en sammenheng med en voldsom utvikling av språket med masse nye ord og iver etter å få fortelle noe.....

Jeg har hørt at man ikke skal stille for mye spørsmål til dem, og la de gjøre seg ferdig når de forteller noe slik at de føler at de mestrer og ikke blir avbrutt med at andre "fullfører" for dem......

Gutten vår blir 3 rett over sommeren.

Skrevet

Takk for mange gode svar:-) Han har snakket så utrolig bra siden han var 1 1/2, så dette liker jeg ikke helt. Det er ikke bare når han er ivrig heller, det er mer eller mindre hver setning. Men vi prøver å late som ingenting og som du over her sier, lar han fullføre setningene og spør ikke for mange spørsmål. Ped. leder sa at vi må gjøre noe hvis det vedvarer til høsten igjen. Så krysser fingrene og håper på det beste. Ser jo for meg mobbeproblematikk og alt som følger med allerede:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...