Mor di! Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Jeg skal starte på ungdomsskole til høsten, og skal i møte snart med teamet for å avklare fag ol... kan dere fortelle meg litt hvordan dette foregår? kommer en med ønsker, eller kan en bli satt til å ha fag en i utgangspunktet ikke er kvalifisert til? Andre ting en avklarer på slike møter? På forhånd takk =)
unnl Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Det kan være på begge måte. Blir man ansatt som allmennlærer, kan man bli satt til hva som helst egentlig. Men de fleste skoler prøver å ordne slik at alle får jobbe med "sine" fag. Kommer litt an på situasjonen. Jeg begynte på en (veldig) liten skole, og da måtte jeg ta noen fag jeg ikke har videreutdanning i, men det var egentlig ikke annen måte å gjøre det på: fagene måtte fordeles mellom lærerne. På en større skole hvor jeg begynte å jobbe, fikk jeg komme med ønske om fag jeg IKKE følte meg bekvem med å undervise i. Jeg sa da bare at jeg var fornøyd så lenge jeg ikke fikk musikk;) Etterpå spurte rektor hvilke fag jeg helst kunne tenke meg å ha, og jeg kom da med mine ønsker. Fikk da stort sett fag jeg har i min fagkrets:) Så, det kommer nok litt an på behovet ved skolen du skal jobbe ved:)
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Jeg tror ikke det er noen "fasit" her, og du bør kanskje ikke komme på møtet med en klar formening om hvordan det skal være... Vær heller imøtekommende overfor hvordan de gjør det der du kommer. Er de som lærere og lærerteam flest, ønsker de å høre hvilke ønsker du har, og prøver å imøtekomme disse så langt det lar seg gjøre. Selv om du ikke skal ture fram, bør du heller ikke være helt stille og ta det du får. Det er både i din interesse, teamets interesse og ikke minst i elevenes interesse at du får oppgaver du behersker. Hvis du ikke har noe du skulle ha sagt på møtet, og du får oppgaver som du slett ikke ønsker, er det en mulighet å ta det opp med skoleledelsen. Lykke til da! :-)
piano♫ Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Hos oss er det slik at en får komme med fagønsker, i tillegg til at de ser på den formelle kompetansen hos den enkelte. Når det er sagt, så er det nok litt prinsippet om at "eldstemann velger først" som rår. De som har jobbet på plassen lenge har liksom spesialisert seg på "sine" fag og "sine" områder. Den nye må nok regne med å ta litt det som blir "til overs"...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 jeg tar to ungdomskolefag ved siden av vgs i år. norsk og engelsk. jeg ba selv om disse fagene og fikk en liten klasse med meg og 1 elev til. slik at vi fikk tett oppfølging. jeg vet ikke om det er dette du tenker på?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 haha.. kjønte nå at du mente jobbe ikke gå på... haha sorry!
Mor di! Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. juni 2008 Ok, takk for svar! Er i utgangspunktet åpen for det meste (utenom gym;-)), var bare litt interessert i å høre hvordan ting blir gjort. Blir spennende å se, har hørt masse bra om arbeidsmiljøet, og stiller med åpent sinn og håper jeg får noe av det jeg har fordypet meg i :-) Kjenner jeg begynner å bli klar for arbeidslivet etter ett år hjemme med poden, selv om det blir tungt å kun få se han noe timer hver dag...
Mor di! Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2008 Hehe, ja ser nå at det kunne mistolkes litt i den første setningen ;-) Kunne med fordel ha skrevet "skal starte Å JOBBE på ungdomsskole..." ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 jeg stussa litt på at der var felere en meg her inne som tok ungdomskolefag omigjen.. hehe... det er ikke sååå ofte det skjer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå