Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Introduserte dere grønnsaker og variert mat fra begynnelsen av? Brukte dere urter/krydder og satt maten sammen slik at dere selv ville ha likt maten? Gikk det mye i barnemat fra glass og grøt bare eller?
KaMa Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Jeg svarer gjerne her.. Ungen vår har vært ganske lite glad i mat og i begynnelsen plaget det meg en del. Han ble introdusert for vanlig mat fra begynnelsen, mye grønnsaker og kjøtt/fugl/fisk. Etter vi var ferdig med tilvenning til vanlig mat, har han stort sett fått det vi spiser. Med krydder og urter. Han har aldri fått mat på glass. I perioder har han spist ting som han uken etter ikke har spist, for så å spise det igjen etter en måneds tid. Det vi har funnet ut fungerer er at vi ikke kan stresse med det. Vi lar han spise det han ønsker av det som er servert. Sånn som det er nå så spiser han ganske greit. I perioder mer og i perioder mindre. Men vi passer på at det han faktisk får i seg er ok mat. Vi har aldri latt usunne ting bli en del av hans naturlige kosthold. Regner med at det er en av grunnene til at han først og fremst drikker vann når han er tørst, og heller spiser rosiner og frukt fremfor kaker og sjokolade dersom begge deler blir tilbudt.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Ja, det gikk mye i grøt i begynnelsen. Mye selvlagde grønnsaksåureer og sånt, men også mye kjøpeglass je. Mener du at det er det som er grunnet til at hun ble kresen? Da lurer jeg på hvorfor de to andre ikke er det i det hele tatt, til tross for at de fikk samme kost. Og dessuten ble hun mer kresen etterhvert. Da hun var rundt 2 likte hun både oliven og spekeskinke og mye annet rart, men så ble hun mer kresen med årene. De to andre smaker på alt og liker det meste. Hva er poenget ditt?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Jeg mener at mange foreldre bidrar til at barna blir kresen -ja. Men er selvsagt klar over at det er forskjeller og at barna går igjennom faser. At du synes oliven og spekeskinke er rart synes jeg er rart. Ut i fra svaret ditt forsto du også hva poenget mitt var. Ok å bli provosert.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Ja, ta ikke svaret mitt personlig., det er jo ikke meningen :-) Jeg tipper at du bare har ett barn, siden du tror at krydder og mat man selv liker er oppskriften til å få ikke-kresne barn. Det er nok ikke så enkelt,. selv om jeg egentlig er littenig med det som nok er din grunntanke, nemlig at man ikke skal la barna bare spise smakløs, og pregløs mat. Og ja, oliven er ikke så vanlig for kresne barn å like, og spekeskinke er veldig salt, så det er heller ikke "hverdagskost". Men alle barna mine har spist/spiser mye ulikt, bl.a. froskelår, snegler, all slags fisk og skalldyr.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Jeg tror overhodet ikke det er enkelt (ble ikke provosert a ditt svar, men trodde du ble provosert av mine spsm =) MEN -jeg tror derimot at mange ikke tør å eksperimentere litt med smakskombinasjoner. Jeg stiller meg kritisk til det norske kosthold generelt og mener at alt for mange har pølser/fiskepinner og annen drit mer enn en gang i blant.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har en sønn som er veldig kresen og en datter som spiser ALT. De har fått akkurat samme mat. Jeg brukte mat på glass i introduseringstiden og siden har de fått samme mat som oss. Sønnen min spiser ikke fisk annet enn fiskeboller og ganske lite kjøtt. han spiser også gulerøtter og erter, men ikke blomkål, brokkoli osv. MEN han er veldig glad i poteter! Så vi har aldri latt han få annen mat enn den som er servert, og heller aldri tvunget han til å spise noe. Han får beskjed om å smake, og noen ganger gjør han det andre ganger ikke. Han spiser brun lapskaus men kan ikke fordra lys. Han vil ikke ha supper av noe slag, så det kan være utfordrende når vi har det til middag. Da ender han opp med brødskiver istedet.Det er ikke så ofte vi har det til middag, så jeg synes ikke det er problematisk. Har vi noe han ikke liker, spiser han masse poteter med litt saus istedet. Han er veldig glad i kylling, så det blir det mye av i ulike former. Eller fiskegrateng liker han også. Barn spiser om de er sultne nok. Her har vi middag til et fast tidspunkt og spiser han ikke når maten står på bordet er sjansen over når vi andre er ferdige. Da får han ikke mat før kveldsmat, noe han er klar over (han er 8 år). Han sutrer sjelden når dette skjer. MEN han kan gjerne få en gulerot eller frukt å spise mellom middag og kveldsmat. Jeg tror altfor mange foreldre stresser over om barna spiser nok. Min sønn spiser lite i perioder og mye i perioder. Han er en "tynn" gutt, men det er også hans far. Men han er ikke undervektig, og på skolen går det med minst 3 brødskiver pr måltid.Nå har han hatt en periode hvor han har spist mye, og har også blitt "rundere i kantene".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå