Gå til innhold

Prevansjon etter fødsel..?Evnt. streilisering..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så fryktelig i tvil hvilken prevansjon jeg skal bruke etter fødselen,venter nå mitt andre barn,og både jeg og mannen min mener dette er siste gang..jeg er 30 år,og har snart både en gutt og en jente.:)er så skeptisk til kunstige hormoner,er ikke noe jeg vil ta,ivertfall ikke spiral og lignende..eneste p-piller som jeg har gått på før,men kan vel ikke gå på det så mange år til..?vurderer sterkt å sterilisere meg,har mast litt på mannen min om han kan gjøre det siden han heller ikke vil ha flere barn,men han er nok redd for inngrepet...så blir vel meg som må til pers på dette området også..Men der er jo så dyrt,og kanskje litt extremt??..Flere som har tanker omkring dette??hv skal dere gjøre??:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min skal sterlisere seg, det er flere grunner til dette... Jeg blir GAL av hormoner, jeg mener virkelig gal. Hormoner gir økt risiko for kreft. Det er billigere for mannen å sterilisere seg og det kan reverseres hvis han angrer noen gang. Skal han angre på dette er det hvis han går fra meg - for jeg skal ALDRI gå gravid igjen:) Tror også at det er et mindre inngrep å sterilisere mannen, men det skal jeg ikke si sikkert.

Skrevet

Er spiral saa ille da? Trodde det var mer kuntige hormoner i p piller? Er jeg helt paa jordet?

Jeg ble gravid paa p piller denne gangen og ble anbefalt spiral av min gynekolog til etter födselen. Burde kanskje revurdere da:(

Skrevet

Jeg takler ikke hormoner. Vurderte selvmord en gang i måneden mens jeg gikk på p-piller. Gikk et halvt år før jeg forstod at det var pilla. Ikke noe jeg ser tilbake på med glede...

Har brukt både Ladycomp og kopperspiral, og har veldig gode erfaringer med det. Kopperspiral kan gi sterkere blødninger, men er i alle fall veldig kjekt fram til du får mensen tilbake etter fødselen. Ladycomp - helt uten bivirkninger, men ca 3 dager i måneden du ikke kan ha sex uten kondom. For meg er det helt til å leve med.

Tror jeg ville venta noen år med å sterilisere meg, man kan jo forandre mening.

Skrevet

Personlig ville jeg aldri gått til et skritt om sterilisering, ei heller krevd at mannen min gjorde det i en alder av 30 som dere er. Livet kan endre seg fort - og ting kan plutselig se annerledes ut enn de gjorde når man var sikker på man aldri skulle ha flere barn. Har aldri forstått hvorfor man går til slike skritt når man er unge og det fremdeles kan skje ting som gjør at synet på flere barn kan forandre seg veldig, de fleste har vel fantasi nok til å forstå hva slags ting det kan være. Det finnes ikke-hormonelle løsninger som eks. "persona" - det krever litt arbeid, men er trygt på alle måter. Tenk deg nøye om før du går til et uopprettelig inngrep som tross alt sterilisering er for kvinner.

Skrevet

Vi vet heller ikke hva vi skal gjøre. Mannen min synes det er greit med 3 barn, jeg kunne tenkt meg flere. Jeg tåler ikke hormon preparater, og spiral gikk heller ikke. Så jeg får gratis sterelisering når vi er ferdig med barn. Så å hoppe av i svingen er det vi beskytter oss med.. Så jeg har ikke peiling på hva vi gjør. Jeg ender vel opp med å bli gavid med nummer 4, og mannen min drar på klinikken og steriliserer seg frivillig;)

Skrevet

Tenker akkurat som deg, HI.

Vurderer å sterilisere meg da sambo har litt skrekken. Han har en kompis som fikk masse infeksjoner og drit når han steriliserte seg.

Hvis jeg må ta keisersnitt denne gangen, vurderer jeg å be de om å sterilisere meg samtidig.

Vi har snart de 2 barna vi ønsker oss. Tror ikke kroppen min orker flere sv.skap heller. Vi ikke putte i meg masse hormoner heller.

Skrevet

Min samboer skal kutte strengen. Enkelt og greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...