maibaby-Ingrid2008 Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har en jente på nesten 3 uker. Jeg får stadig råd fra venner med barn om å begynne med smokk, for det syns de er så greit. Babyen min gråter ikke spesielt mye, men noen ganger når hun vil ha pupp er det muligens sugebehovet som egentlig er grunnen til at hun gråter. Jeg lurer på hvordan man vet om babyen har så stort sugebehov at det trenger smokk? Kan det ødelegge noe for ammingen å begynne med smokk? Har kommet godt i gang med ammingen og det går fint. Bør jeg høre med helsestasjonen før jeg eventuelt begynner? Ellers fordeler og ulemper?
silje-Thea 010108;) Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 hvis ammingen er kommet i orden så gjør det nok ingenting at du begynner med smokk...gikk greit på sykehuset sa de så snuppa mi fikk smokk etter et par dager... ser egentlig ingen ulemper med det...
~\/ero~ Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 jeg skulle ønske gutten min tok smokken mye før.. Han var 7mnd da han tok den. Han brukte meg som smokk før det. Dvs at jeg måtte 'amme' han flere ganger om dagen, bare for kos. Han måtte ligge med puppen i munnen hele natten, og måtte ammes i søvn. Da han begynte og ta smokken ble hverdagen mye lettere for oss. Og jeg ble mye mindre sliten. Fikk jo ikke sove om natten. Nå bruker han bare smokken når han skal sove Så for oss er smokken en stor fordel.. Selv om det helt klart er ulemper også, men orker ikke og fokusere på de nå som ting har blitt mye lettere. Hadde han ikke hatt dette sugebehovet hadde vi ikke begynt med smokk. Men ble sliten av og være smokk i 7mnd
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Min var ikke spesielt interessert i smokken før han var ca 6 uker. Prøvde å gi han av og til, men stresset ikke med det. Så plutselig ville han ha den, og begynte med den når han skulle sove. Har smokken nå hver gang han skal sove, synes det er greit, han roer seg veldig fort ned og sovner fortere. Har ikke behov for den ellers, og vi har ikke sett noe behov heller. Hvis du ikke må amme spesielt ofte, er det ikke sikkert hun har så voldsomt stort sugebehov. Synes ikke du trenger å stresse med det, se det an etter hvert. Det er mange som synes det er greit at barna får smokk hele tiden når de er våkne også, jeg personlig synes det ser litt uapetittlig ut når en unge går rundt med smokken hele tiden. (Når de er litt større da)
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2008 Takk for svar. Tar dere den ut når babyen har sovnet da eller, eller detter den ut da? Jeg ammer henne veldig ofte. Om kvelden sovner hun med puppen i munnen eller helt tett inntil meg og hun må ligge sånn en stund før vi kan ta henne over i vuggen. Om dagen dupper hun av ved puppen, men våkner ofte når jeg legger henne ned, så det er vanskelig å få henne til å sove på egenhånd. Hun våkner ofte når vi triller og skriker skikkelig, og må ha pupp med en gang for å bli stille, og det hadde vært deilig hvis en smokk kunne løst det. Er dette en som trenger smokk tror dere? Til slutt, hvorfor er helsestasjonen så negativ til smokk? Etter det jeg har hørt er de ikke begeistret for det..
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Ville prøvd med smokk litt akkurat for å få henne til å sove. Både på dagen og natten. Helsestasjon er vel negativ til det ift amming, at produksjonen kan gå ned. Hvis du gir henne smokk når hun er mett burde ikke det være et problem. Min helsesøster sa også idag et babyer som bruker mye smokk på dagen begynner sent å snakke. Hos min baby datt forøvrig smokken ut etter en stund. Uansett trenger du ikke å ta den ut. Tror jeg leste at babyer som sover med smokk har er mindre utsatt for krybbedød også.
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. juni 2008 Da tror jeg at jeg skal prøve å gi den etter at hun har spist og skal sove. Gjør jeg det riktig hvis den kokes i 5 min første gangen og så skylles i varmt vann før bruk ellers? Har bare smokk uten bruksanvisning her.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 Kok den før bruk ja, ca 5 min. Ville kokt den et par ganger i uka ellers også, mens hun er så liten.
plums Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Hei. Kan hende må du prøve noen forskjellige smokker - det er ikke sikkert hun liker den du har. De pleier å få favoritter. Hs er ikke negative om sugebehovet tilsier det er det greit med smokk, men etter at ammingen er etablert - det er viktig. Helsesøster her hadde ingenting i mot det, fikk tilogmed noen tips til hvordan jeg kunne lære henne å bruke smokk: Begynn med å lure/holde den litt inn i munnen hennes, hun skjønner nok ikke hva det er med en gang, og prøver å spytte den ut, så du må kanskje holde på litt. "Dytt" den litt opp i ganen hennes, det stimulerer sugerefleksen. Lykke til!
skimre Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 smokk er også anbefalt av krybbedødforeningen... barna sover lettere med smokk, så smokk er forebyggende! )
BlåklokkaVest Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 Jeg ser at du skriver at babyen din sovner ved puppen, men at når du skal legge henne ned i sengen, så våkner hun hvis ikke du sitter med henne en stund først. Jeg kjenner meg så godt igjen :-) Selv om de sovner ved puppen betyr det ikke nødvendigvis at de har behov for å sove. De bare dupper av fordi melken virker søvndyssende. Nå har jeg fått nr 3 og gjør de på en helt annen måte. Hver gang jeg har ammet, tar jeg babyen opp for å rape. Da våkner han til, og vil kanskje ha andre puppen etterpå. Opp for å rape etter den også. Jeg ser det slik: hvis han ikke våkner når jeg løfter han opp for å rape, DA har han behov for å sove :-) På den måten får en som oftest lengre lurer. Hvis de holder på og dupper av ved puppen, og en lar de sove en stund da, så er det lett for at de bare blir en masse smådupper på en halv time :-)
grolla Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 Det var egentlig litt lurt... skal prøve det. Sliter med halvtimeslurer om dagen, selvfølgelig etter pupp. Blir han trøtt nok, så sovner han jo!
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. juni 2008 Takk for tipset, det var lurt. Blir litt slitsomt med alle disse duppene og ammestundene hvor hun bare sovner.
Gjest mphs Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 Vi måtte bruke smokk til første siden hun hadde veldig sugebehov og skrek mye på grunn av kolikk. Hun er nå 2 år og 9 mnd og er enda veldig avhengig av smokken og jeg syns den er ekkel og skulle ønske hun sluttet snart. Så nå som vi har fått en ny baby som er roligere enn første og ikke ville ha smokken hun ble tilbudt noen ganger da hun var 3-4 uker fant jeg ut at jeg helst ikke ville hun skulle begyne med den.Nå er hun 10 uker og bruker ikke smokk. Det blir en del ekstra amming, men jeg tar heller det enn at hun skal bli avhengig av smokken. Jeg og mannen har irritert oss over å hele tiden måtte stå opp for å gi første jenta smokken når den datt ut av munnen og senere når hun har mistet/hivd den ut av senga og hyler av full hals for å få oss til å hente den til henne igjen. Hele tiden huske på å ta med smokken uansett hvor vi skal og passe på at hun ikke mister den for da blir det høylytt hyling. osv osv
Sunshine med småtroll:) Skrevet 10. juni 2008 #15 Skrevet 10. juni 2008 Mini bruker smokk og når han sovner så detter den ut.Noen ganger griner han litt til og da må jeg bare stappe den inn igjen, men når han kommer til den dype søvnen merker han det ikke. Måtte begynne med smokk på han for han hadde enormt med sugebehov. Han begynte å ta tommelen og jeg fant ut at der er sikkert bedre å venne av med smokk enn med tommel for den har du jo hele tiden;)
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. juni 2008 Må bare si at jeg prøvde smokk i dag og hun tok den med en gang. Hver gang jeg har dratt på trilletur har hun begynt å skrike etter 30-60 minutter og jeg har ikke klart å roe henne med noe annet enn pupp. Og det selv om hun har spist to pupper før vi dro. I dag gav jeg henne smokken og hun så så fornøyd ut hele tiden, uten å skrike. Hun var våken det meste av tiden og, men lå bare og suttet ivrig. Takk gud, håper dette fungerer hver gang så jeg får daglig mosjon og holder humøret oppe, og hun får frisk luft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå