Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger dere deres tvillinger for natta? Og når står dere opp?Er det spising ofte på natt og hvordan er dagsovinga?

Mine legger seg v halv ti tida,spiser tre til fem ganger om natta. slitsomt!! I tillegg surrer de fælt og gråter endel etter kl fem på morran, men jeg prøver å drøye slik at vi ikke står opp før v halv ni tida. på dagen sover de i vogn ca to timer, og ca en til to timer på ettermiddag pluss kanskje en sein ettermiddagshvil på en halv time.

noen råd til å få de til å ikke være så våkne og surrete på tidlig morgen? de spiser bare litt da, kanskje 20-30 ml, men vræler når jeg tar bort flaska. nekter å ta smukken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan kjøpe Babyguiden (du finner den på tvillingforeldresiden, se under litteratur)? Boka er det mange meninger om, men du trenger rutiner, og dersom du leser den med sunn fornuft så tror jeg den kan være til hjelp. Den fokuserer på rutiner og rytme i hverdagen. Bl.a at manger babyer våkner i 4/5 tiden på natta osv.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Vi har nå flyttet frem leggingen en time. Guttene bades og stelles rundt kl 19.30. Deretter er det mat og de legger seg ca i 20-20.30-tida. De våkner som regel mellom kl 05-07 for å få mat. Det hender seg at Eric sover helt til kl 8. Emil spiser ikke så mye før han legger seg og må derfor få mat litt tidligere.

Noen netter er de mer urolige enn andre. Da blir det noen runder med smokken. Tidligere fikk de som regel mat mellom kl 03-04 og på nytt igjen i 7-8 tida. Da sovnet de igjen og kunne gjerne sove til 10-11. Det er det slutt på nå. Klar for en ny dag senest kl 8...

De sover også en del på dagtid, spesielt på formiddagen. ( De er 3.5 mnd nå)

Hvor gamle er tvillingene dine?

Skrevet

Jentene mine på 3,5 mnd. legger seg ca. kl. 10. De våkner og får mat 1-2 ganger på natta. Av og til kan en av dem slå til å sove hele natta fram til i 6-7tida. Men det har ikke skjedd at begge har gjort det samme natt. Noen ganger blir det til at vi står opp etter 7-måltidet, andre ganger sover vi 1-2 timer til før vi tar morgenstellet.

På dagtid er det veldig variabelt hvor mye de sover. Kjører vi bil sovner de bestandig og da sover de gjerne et par timer etter kjøreturen også. Trilling kan også få dem til å sovne, men ofte våkner de når vogna stopper. Noen ganger føles det som om de ikke sover i hele tatt på dagtid. Ofte er det fordi den ene våkner når den andre sovner. Jeg sliter veldig med å få de til å sove samtidig på dagtid. De våkner heller ikke samtidig på natta, så jeg lider av konstant søvnmangel. Men sånn er det vel å være tvillingmor.

Skrevet

Nå er det en stund siden guttene var så små så en husker nesten ikke.

Men vi la de ved 20 tiden fra vi kom hjem fra sykehuset. Da spiste de som regel rundt 23 tiden, så ved 4-5 tiden igjen. Da kunne de sove til alt mellom 8 og 10 igjen.

Når de ble noen måneder sov de over maten ved 23 tiden. Men nå har vi hatt veldig heldige med at de har sovet godt og lenge da de var helt små. De har kun fått flaske og fått det til faste tider og fikk en fin rutine med en gang.

Tok det heller igjen da de var rundt 10mnd, da de brått ikke ville sove om natta lenger. Hostet mye og ville brått ha mat igjen. Så vi hadde et par-tre slitsomme måneder der istede.

Men lykke til, ting faller nok mer på plass etterhvert. Tror det er viktig å prøve seg frem litt.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei

mine gutter er snart 4 mnd.. legger seg sju.. bruker ca en time på å sovne.. vokner ca 5 tiden.. får mat å sover til sju åtte. jeg vekker alltid den som ikke vokner på natta.. silvia.. det anbefaler jeg deg å gjøre.. du vil føle natten veldig mye bedre. mine gutter sover ca tre økter på dagen.. alt fra 30 min til 2,5 time...før fikk jeg de bare til å sove i trillende vogn eller bil.. følte at jeg måtte gjøre noe med det.. har derfor begynt å legge de kun i baggen og i senga på dagtid.. tok noen dager .. men nå funker det bra.. lar de ligge å skravle å surre så sovner de til slutt.. ikke alltid jeg orker å gå mer enn en tur om dagen. vil også prøve å vende de til at de kan sovne når det er rolig.. det er jo det de gjør på kvelden..

problemet for oss er legging på kvelden.. vekker hverandre og vi har fram til for noen uker siden tatt opp den som ikke sovner for å ikke vekke andre mann. har spurt litt på helsest.. ble anbefalt å la de grine en del i senga, være der.. men ikke ta de opp hele tiden.. vende seg til hverandres sin gråt... de første dagene var det et helvete.. nå tar det ca 30 min , noen ganger en time.... har også funnet ut at de må sove nok på ettermiddagen.. når de er overtrøtte blir det helt baluba på kvelden

Skrevet

Heisann. Her jobbes det med rutiner. Guttene våre er nå 3,5 mnd og vi legger de nå mellom 20-21. Ene gutten sover som regel natten igjennom, mens den andre våkner gjerne 1-2 ganger. Vi har fra starten lagt de rett i sengen uten for mye kos og vugging og det tror jeg vi har fått igjen for nå, de sovner nå ganske fort. Har ikke fått så gode rutiner på dagtid ennå, men de sover litt mellom hvert måltid. Prøver også å ikke la de sove for mye etter kl 18 og frem til leggetid, har opplevd at leggingen blir ganske slitsom på kvelden..

Skrevet

Vi er vist veldig heldige ser det ut til..

Våre jenter får siste måltid kl 19.30 og sovner mellom 20.00 og 20.30. De sover da til mellom 06.30 og 08.30. Vi må som regel vekke de om morgenen. De er nå 5 mnd, men de har sovet natta fra de var 2 mnd.Da fikk de i tilegg et måltid kl 23.00, som de spiste sovende mer eller mindre.

Kjør knall hardt på rutiner. Får den ene mat, gi den andre også.

Det er ulemper med det også:)

Den urolige tvillingen vår har fin vekt, og den rolige er nå blitt utrolige 8.3 kg. Litt tung kanskje.:)

Skrevet

Hei!

Våre tvillinger er nå 1 år, men vi begynte med rutinene allerede på sykehuset. De legger seg kl. 19 hver kveld. Sover til 7 dagen etter. De sover hele natta. Når det er tenner på gang hender det at de våkner til noen ganger iløpet av natta. De sover en dupp i 9.30 tida på 1-1.5 t. Så en dupp på 1t i vogna når vi går tur. Får seg også en liten etterm.dupp i 15-tida. Da sover de 1t. Slik har rytmen vår vært hele tida. Fungerer kjempefint. Men, de sov veldig lite på dagtid når de var nyfødte og et par mnd. Da hadde de 10min-dupper. Det var litt slitsomt. Helsesøster sa at det var ikke sikkert de trengte så mye søvn. Det varierer fra barn til barn. Det er viktig med rutiner til små barn. Da blir det lettere både for barna og dere foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...