Gå til innhold

verdens dårligste mor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er visst meg det...

har en nydelig datter på 5 mnd, hun er selvsagt verdens beste!:)

men jeg føler ikke at jeg strekker til... lilletuppa hadde kolikk de første 3,5 mnd, ganske ille. hun er bedre nå, men ikke helt bra enda. er veldig mye gråting enda, og jeg føler nå at jeg ikke klarer mer, er helt utslitt av å ikke klare å trøste jenta mi så hun har det bra.. er nesten så jeg blir irritert på henne noen ganger, vil jo ikke være det da!

føler nesten nå at alle hadde fått det bedre om jeg bare hadde dratt, jeg klarer jo ikke engang å trøste babyen min når hun gråter.

føler at hun er lei av meg...

spiser nesten ikke mer, drikker såvidt noe i løpet av dagen, klarer jo ikke å legge fra meg en gråtende baby for å få meg noe å spise...

lurer på hva jeg har gjort galt med henne, må jo være min skyld at hun er så misfornøyd og lei seg hele tiden...

huff, ble litt langt dette... godt å få luftet tankene litt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg kjenner meg igjen i det du skriver...og det er ikke bra å tenke sånn! Selvfølgelig har din datter det helt utmerket hos deg-bedre enn hos noen andre, fordi du er mamman hennes og gjør det beste du kan for å være en god mor! Men det er ikke lett å tenke sånn når det står på som værst.. Har ikke noen gode råd, men tror ikke du er alene om å tenke sånne tanker.

Min datter har ikke kolikk, men har grått en del særlig når jeg er alene med henne. Når vi er sammen med andre er hun en helt annen! Så jeg også tenker at jeg ikke strekker til, og føler meg konstant utslitt hele tiden. Man må jo også være litt opplagt for å ta seg av barnet sitt.

Du spiser nesten ikke sier du. Har du en mann som kan lage mat til deg? Eller venner/familie som kan avlaste litt? Reis bort til de en helg, så kanskje det hjelper litt.

Og noen barn gråter mer enn andre, sånn er det nok bare, uten at det er noe galt med foreldrene. Føler med deg.. får håpe det blir bedre snart.

Klem

Skrevet

Hei kjære deg.

Det er som om jeg skulle ha skrevet innlegget sitt selv. Jeg har ei datter på snart 5 uker som har kolikk. Og jeg er utrolig sliten! Kan ikke forestille meg hvordan du har det - etter så lang tid, men jeg forstår at du har det veldig tøft.

Jeg kan trøste deg litt med å si at jeg ofte føler helt det samme som deg; Jeg blir irritert, jeg får skyldfølelse, jeg får ikke spist noe selv og jeg får heller aldri hvilt skikkelig. Og jeg har også tenkt at alle hadde fått det bedre om jeg bare dro, fordi jeg heller ikke får til å trøste mitt eget barn.

Vil gjerne gi deg ey tips som KAN hjelpe(jeg håper hvertfall det av hele mitt hjerte!):

- Hvis du har råd; Gå til homoepoat/osteopat/manuell terapi/fysikalsk terapi. Jeg går til en fysikalsk terapi med jenta mi hvor hun får akupunktur og massasje. Dette har hjulpet utrolig mye etter bare 2 behandlinger. Skal enda 1 gang til før vi skal se an om hun trenger mer.

Etter hun begynte i behandling sover hun mye mer rolig, har mindre luft, spiser roligere (før var det en kamp med puppen og flaska), og hun virker mer fornøyd. Hun er også lettere å roe ned når det står på som verst.

Etter behandling nr. 1 forrige uke spiste hun roligere i de neste dagene, og var enklere å få til å rape. Noen timer etter vi kom hjem fra behandling, hadde hun avføring både ettermiddag og på kvelden, og dagene etter prompet hun en god del.

Var til behandling nr. 2 i går, og i natt sov hun feks fra kl. 22-04 før hun skulle ha nattmåltidet sitt!!! (før har hun våknet kl. 0130 ca..), og enda sovnet hun lett igjen etter mating og sov til kl. 08. Jeg merker stor forbedring på henne etter bare 2 behandlinger, og sakte, men sikkert har jeg begynt å ane et lys i tunnellen. Hun gråter og er urolig en del fortsatt, men ikke i nærheten av hva hun var før vi startet med behandling!

Jeg regner med du sikkert har prøvd alt av råd/tips etc på barnet ditt(hva har man IKKE prøvd når man har et barn med kolikk? og for ikke å snakke om i desperasjon..), men har du ikke prøvd akupunktur: Prøv det! Og gjerne flere behandlinger.

Jeg håper det blir bedre for dere, det er helt grusomt mens det står på, men vi får bare trøste oss med at det varer ikke evig.. selv om det er en mager trøst når ungen gråter som verst. Hold ut! Hvis du vil prate eller ha kontakt, skal du bare sende meg en PM :-)

Mange klemmer og lykke til!

-

Skrevet

Huff, dette høres ikke lett ut. Det er lett at mor ikke klarer å ta vare på seg selv når barnet krever litt ekstra. Jenta de har det nok bra! Så lenge hun ikke plages med kolikken lenger og du er sikker på at det ikke er noe annet som plager henne (sykdom o.l) så er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å trøste og bære og vere der for henne, og det forstår eg at du er. Men du må også ta vare på deg selv! Kan du få avlastning av noen? Hva med pappaen? Kan han vere hjemme med henne mens du tar en tur ut, på kafe, trening e.l? Det kan godt vere at jenta de er misfornøyd og gråter fordi hun merker at mammaen er sliten og trøtt. Dersom du får litt overskudd, kan det vere at hun også roer seg og blir mer fornøyd.

Så vil eg anbefale deg bæresjal eller meitai! Dette har vert redningen for meg i perioder med tenner, sykdom eller annet som gjør at babyen absolutt ikke vil ligge for seg selv uten å hyle. Da kan du ha jenta de på ryggen eller magen, samtidig som du har to frie hender til å gjøre litt husarbeid, lese en bok, spise eller rett og slett bare for å hvile armene litt. Samtidig slipper du å la henne ligge å gråte. (bærekomforten på f.eks sjal er så god at eg har kunne hatt jenta mi "hengende" på meg i timesvis mens eg lager middag, vasker og rydder!). Ofte hjelper det barn som er plaget med luft å få ut luften visst du bærer de mage mot mage også, om det skulle vere det som fremdeles plager jenta de.

Lykke til!

Skrevet

Hei! Tror det er helt vanlig å føle seg utilstrekkelig en gang i blant. Alle kan bli litt overveldet av å få en baby i huset, og i din situasjon er det klart at det er ekstra hardt. Vi har heldigvis sluppet unna kolikken, men jeg har like fult følt at dagene har vært vanskelige å komme gjennom til tider.

Vi hadde en lang periode der gutten fikk for lite mat uten at noen forstod hva som var galt (han la på seg som han skulle) og da var det gråt dagen lang. Da hendte det ofte at jeg satte meg ned på sengen og gråt selv, men til og med nå når alt er som det skal merker jeg at det til tider er vanskelig å komme gjennom dagene. Måltidene blir gjerne forskjøvet med flere timer (har opplevd å gå fra frokost til kl10 på kvelden uten å få i meg en matbit) og nettene kan bli søvnløse.

Det jeg prøver å si er at jeg vil tro at de fleste småbarnsmødre en eller annen gang lar tankene vandre i samme baner som deg. Jeg har selv tenkt at "nå drar jeg, han får det uansett bedre uten meg", og jeg har som sagt en ganske normal unge i huset. Og mannen min har flere ganger sagt at det må være vi som har gjort noe galt, ingen andres unger gråter så mye som vår.

Men som en annen sa så gråter noen babyer mer enn andre uten at det er noen grunn til det. Er sikker på at du ikke har gjort noe galt, men at du snarere tvert imot har en sunn og frisk baby som er flink til å ytre sine meninger på den eneste måten hun kan!

Og så et lite tips som har reddet meg gjennom mange hektisk dager: Prøv å ha en pose nøtter eller en pakke kjeks stående. Om du ikke får tid til å smøre deg lunsj så klarer du å putte en neve nøtter i munnen selv med en gråtende unge på armen. Vann kan du ha på en flaske så er det enklere å huske på å drikke. Tror nok at du vil føle deg litt bedre om du ikke er helt tom for energi.

Skrevet

Hei, føler veldig med deg, jeg synes det er vanskelig når tulla mi har dårlige perioder, men heldigvis er hun normalt sett veldig bli av seg. Unger er jo veldig forskjellige, og det er ikke deg det er noe feil med. Men, jeg er enig med "bustina og lilletroll" at du må prøve å få i deg noe mat. Det gjør bare at du blir slappere og orker enda mindre. MEN, jeg anbefaler ikke nøtter. Tulla mi reagerte veldig på nøtter som jeg spiste - med mageknip, og dere har vel nok at det, men kjeks eller f.eks knekkebrød er sikkert helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...