L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Vi har da fått tilbud om en tomt og har også funne drømmehuset som vi har lyst til å bygge. Men jeg er redd for at det skal være for mye utgifter, og syns alt må søkes om liksom:) virker som en lang prosess. Ringte feks husbanken for å høre om lån, men han saksbehandleren der var så diffus syns jeg:( Måtte dra ordene ut av han:( Vel planen er: kostnadene (med tomt) kommer på 2 mill ca, da har vi 150-200,000 i egenkapital... men slik jeg forsto det krevde husbanken 400.000 og han snakket da om at vi kunne søke om startlån. Noen som har gjort dette?.. Men banken som vi har kunne låne oss beløpet, men til en høyere rente enn 5,5- Et lån for oss vil være på ca 12000 i mnd (25 år i husbanken>), og vi har lån på 10,000 hver mnd her hvor vi bor nå... Men ellers av utgifter er det da: iris, kommunale avgifter, ekstra strøm, annen type forsikring (?)men hva mer?? Vil gjerne høre fra dere som har hus hvor mye dere bruker i mnd på slike ting... For vi vil finne ut av hva den totale kostnaden kommer på ca hver mnd:) Håper noen tar seg tid:)))
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Større lån blir mer i rentefradrag for dere. Dette går nok bra
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2008 ja jeg har sett litt på det, men er overhode ingne økonom så derfor jeg er litt sånn reservert:) men vi har jo så lyst da... til sammenligning her hvor vi bor koster en 3 roms 1,9 mill +/- så prisene er høye... Det vi tenkte var å selge her(vi driver på) og leie fram til mai neste år. da klarer vi å spare ytterligere noen lapper... hmmm... håper noen kan gi tips/råd? lure løsninger:)
*Kleopatra Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Ikke for å ta motet fra dere, men tror det skal godt gjøres å bygges et hus til 2 millioner (hvis dere ikke bygger med Alvsbyhus). Vi skal bygge nå, og alt er sinnsykt dyrt, selv med mye egeninnsats. Hvis jeg ha skjønt Husbanken riktig, så må får man ikke byggelån der. Man må altså ordne byggelån i en vanlig bank, så når huset er ferdig bygget kan man søke om å flytte lånet over til Husbanken.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2008 ja det er slik jeg også har forstått det... når det gjelder byggingen så driver familien min firma så derfor vi får det rimeligere... Huset ferdig koster en fastpris, men vi har mange i familien som jobber som snekkere/elektrikere/rørlegger osv som skal hjelpe oss. Broren min satt opp hus på denne måten for under 1 år siden og det gikk supert. Mye å spare når når man kjenner folk... har ringt rundt til de fleste firmaene i området og de tar ca 500-600 000 for arbeidet med å sette opp huset...
Turid Laila Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Vi prøvde å få lån i husbanken, det fikk vi ikke. Fikk beskjed om at det lånet av forebeholdt vanskligstilte som ikke fikk lån i vanlig bank. Vi fikk lån i banken, så da fikk vi ikke husbanklån. Det man evt. kan gjøre om man får lån i banken, men ikke får låne nok er å ta et topplån i husbanken.
Turid Laila Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 For å svare litt på det du spurte om også. Vi har nettopp kjøpt hus og har litt under 2 mill i lån. Lån slik renta er i dag kommer på 12.000 i mnd. Jeg har også plusset sammen alle årlige/halvtårslige utgifter og setter av penger månedsvis. Tilsammen skal vi sette over 24000 til regningskonto i mnd. Dette skal da dekke komm.avg., renovasjon, lisens, tv, internett, telefon, årsavgift på bil, forsikringer, billån og huslån (tror ikke jeg har glemt noe da.)
*Kleopatra Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 Greit når man kjenner folk som har egne firma som kan stå på ansvarsrettene ja. Merker det er mange som tror at man kan gjøre det meste selv med hjelp fra venner som er rørleggere, elektrikere osv, men det er jo ikke er lov. Må være registrerte firmaer som har ansvaret på hvert felt, hvis ikke får man ikke bygge. Men det er dere tydeligvis klar over:) Husk å regne med mye penger på uforutsette utgifter, påkoblingsavgifter, byggesaksomkostninger og byggelånsrenter. På sistnevnte hadde vi bommet max i hvert fall. Lykke til!
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2008 jeg hadde regnet med 25,000 avsatt hver mnd... så var kanskje ikke så helt feil da:) hehe. hvor mye regner dere med i strøm hver mnd da? vi har nemlig bare 2000 hver mnd her hvor vi bor nå... forøvrig skal vi varmovn og vamrpumpe i huset for å spare litt strøm:)
Turid Laila Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Har nok regnet med litt lite. 1200 i mnd. Men jeg har aldri hatt hus før og vi flytter inn 1.juli. Har alltid hatt strøm inkl i leie, så jeg aner rett og slett ikke.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. juni 2008 det er jo fortrinnsvis varmekabler, generell oppvarming og varmtvann som drar strøm da så bare vær litt forsiktig med overbruk av disse:) vet flere som har fått seg litt sjokk nemlig.. fyr med ved når dere kan, hvis dere skal ha vedovn:) og jeg vet mange som har spart masse med vamrpumpe.. bare noen tips;)
Turid Laila Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 Jupp er vedovn. og vedkjelleren skal fylles opp så fort vi har flytta inn. Jeg er en frysepinn og nekter å fryse i vinter!
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. juni 2008 det er jo flott da:) er frostpinne selv:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå