Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 33+2 i dag. var hos jordmor på torsdag til kontroll. hun var litt bekymret i forhold til svangerskapsforgiftning. grunnen til dette er at jeg har masse hevelser i kroppen, vekten har økt masse i det siste selvom jeg tenker meg om i forhold til kost og går tur hver dag (den viser nå 20 kilo over startvekten), blodtrykket mitt som vanligvis er på 100/60 er nå på 120/80. i tillegg har jeg hatt endel vondt i hodet de to siste ukene. men tross disse symptomene er urinen min helt fin. men hun ville ha meg tilbake nå på torsdag igjen til ny kontroll for sikkerhetsskyld.

dette har jo gjort til at jeg har tenkt litt på det. har ikke følt meg helt topp de siste dagene. men har jo også tenkt at det skyldes varmen. hodepinen kommer som regel utover dagen, og er grusom vond. er det noen som vil dele noen erfaringer med meg? merker jeg er litt bekymret om dagen. hva skjer isåfall om det viser seg å være svangerskapsforgiftning? er jo bare litt over 33 uker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg angående sv.skapsforgiftning, men kan berolige deg med antall uker du har gått:-) fødte selv en gutt i uke 34+4 for noen år tilbake. Han var 2700g, 45 cm og HO på 34,5. Nyyydelig og perfekt baby. Vi måtte bli på sykehuset i en uke d han hadde litt problemer med suge teknikken, ellers ikke behov for verken pustehjelp eller andre ting. Det er selvfølgelig ønskelig å gå ut hele svangerskapet, for all del, men skulle du nå en gang måtte føde pga sv.skaps forgiftning så har barnet det bedre ute i den store verden:-)

Ønsker deg lykke til:-)

Skrevet

Du har jo to av de tre tegna på sv. forgiftning, og derfor vil du få ekstra oppfølge av lege/JM for å se om det utvikler seg.

Er du heldig holder verdiene seg sånn som de er nå helt frem til termin, og er du uheldig så utvikler de seg til sv. forgiftning.

Jeg fikk konstatert sv. forgiftning i uke 37 sist, og ble lagt inn, og satt i gang i uke 38. Men opplevde det ikke som noe dramatisk. De passa godt på meg og baby!

Som hun over her sier, så er du allerede så langt på vei, at du trenger ikke bekymre deg! Eneste er at dersom verdiene forværres kan du bli lagt inn på sykehus, og må bo der i noen uker... noe som er utrolig kjedelig!!!!

Sansynligvis skjer det ikke noe mer =) Men de må følge med, sånn for sikkerhets skyld!

Lykke til =)

Skrevet

jeg fikk svnagerskapsforgiftning sist i uke 34. Ble sykmeldt 2 uker tidligere pga forhøyet blodtrykk og gikk ofte til kontroll i de 2 ukene og fikk beskjed om å ha lav terskel for å ringe enten legen eller føden avhengig av når på døgnet det var hvis noe endret seg.

Nå vil du få tett oppfølging og normalt sett utvikler ikke sykdommen seg så raskt - og hvis den skulle gjøre det så merker du det og ringer - så du vil trolig bare gå oftere til kontroller nå. Hvis du får protein i urinen også vil du trolig bli sendt på en sjekk på føden, der tar de ul, både for å se på str på baby men også for å se på navlestrenger og næringstilførselen. De tar også blodprøve av deg, og det er noen verdier her de baserer en eventuell diagnose på.

Jeg ble innlagt i uke 34 og da tok de blodprøver 3 ganger om dagen for å følge med på disse verdiene. I tillegg ble blodtrykket sjekket like ofte tror jeg.

Som en annen skrev her - dersom det skulle bli svangerskapsforgiftning og fødselen blir satt i gang så er det ikke noe problem siden du er såpass langt. Jenta mi var 1980 gr og 44 cm. Trengte ikke pustehjelp og var frisk. Vi var 11 dager på nyfødt intensiv.

Det går helt sikkert bra - uansett om du får dette eller ei. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...