Gjest Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 malten virker ikje lengre på emilie.... hadde avf. i går og då hadde hun ikje hatt avf på over 1 uke... Får bare MME.... var hos legen i går pga det, og fikk råd til å gi henne laktulose i 2-3 dager. men hun ordnet det selv i går uten hjelpemiddel.... så noen som vet om jeg kan ha gi ca 6ml laktulose i 1 flaske til dagen??
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 har kuttet ut malten nå, for å se hva som skjer.....
2hærligegutter Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 vet ikke hvordan der er å gi det i flaske. har gitt 2,5 ml i engangsprøyte hver kveld, har begynt nå å trappe ned. husk at de kan få litt luft i magen av det. tror det er best å gi alt på en gang for å få satt i gang magen
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 legen sa jeg kunne gi det i melken..... kanskje jeg skal gi det i flasken på kvelden før hun legger seg...
MaRiAnNe_85 Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har gitt laktulose til snuppa siden hun var 4-5 mnd (hun er nå ni).Jeg gir henne per i dag 8 ml morgen og kvelden. Fikk beskjed av HS at jeg ikke skulle blande ut laktulosen i melka da d gir en bismak noe som kan føre til at de forbinder melk med noe negativt...
de tre bukkenebruse Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 vi gir vesla vår duphalak (tror det er slik det skrivest) det rådet fikk vi av legen,det er på en måte ikke et avvføringsmiddel men det hjelper til med å smøre tarmene innvendig... 5ml 2-3 ganger daglig og ikke lenger enn 5 dager om gangen.
skimre Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 her er en knall bra link, med masse råd mot forstoppelse, og et sjema som anbefaler dosering og sier hvilke preparater som egner seg for langtidsbruk: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage_og_tarm/forstoppelse_hos_barn spesiellt om laktulose/duphalac: Barn under ½ år som får morsmelk-erstatning: Tilsett 3-6 ml laktulose i døgnmengden ferdigblandet væske. Alt. del mengden i to og tilsett det i tåteflasken to ganger daglig. ½-2 år : 1,5-3 ml 2 ganger daglig, om nødvendig kan du gi det dobbelte. 3-12 år: 10-15 ml daglig i 2-4 dager. Vedlikeholdsdose 5-10 ml daglig.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 okay.. takk for svar... da skal jeg prøve meg fram med laktulose i melka... ) må få ei ordning på dette....
tvilling73, 05/07 Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Mine refleksjoner på temaet: Tror jeg ville fulgt legens råd! Og jeg ville delt det utover dagen, i 3 porsjoner med sprøyte. Vi har ei jente som siden jul, da 2 år, gikk på duphalac, laktulose der følgte vi apotekets råd om 3 ml 2 ganger til dagen. Ingenting hjalp, hun ble svært engselig for å bæsje, og sa til stadig "ikke farlig bæsja". Hun prøvd å overbevise seg selv om at det ikke var farlig, men hun kneip igjen og det gjorde den veldig hard.. Legen sa vi måtte bare fortsette, etter 4 mnd krevde jeg en ny lege til å se på saken. Han ba oss gi 15ml morgen, middag og kveld, altså 45ml pr dag... DET hjalp, humøret kom tilbake og nå basjer hun av seg selv, uten å sitte mellom oss på fangen i dostilling. Sier dette sånn at en hører på legen mer enn oss her inne. Hun har nå redusert sin dose til 5, 10, 5. Jente nr 2 på 8 mnd har hatt hard avføring siden hun startet med grøten. Malt har ikke hjulpet, det har jeg kutta nå, etter å ha prøvd i 2 mnd. Hun får mm. Jeg ser hun presser, blir rød i ansiktet og knyter hendene, og hyler, uten at noe kommer. I grøten nå så har jeg enten tilført noen ss med sviskepurè eller halvparten sviskesaft og halvparten vann av det vannet som skal være i grøten. Det hjelper delvis. Hun har avføring annen hver dag ca. Og hun drikker vann av kopp, det var nok grunnen til at eldste fikk det, hun drakk altfor lite. Husk at med Duphalac og slik så MÅ de drikke mye, ellers blir effekten motsatt. Mer forstoppelse. Hver kveld, og av og til på dagtid så setter jeg meg på do med snuppa mellom beina, rompa ned mot gulvet, det er eneste måten hun skiter på.. Da kommer det noen "slanger" på 5-6 cm, gjerne 3-4 stk.. og hun hyler. Skal høre med legen angående noen dager med Duphalac. Det tar jo fort noen dager før den virker.. Den er ufarlig.
øynesomtinntallerkner Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Håpløst her også etter at jeg begynte med grøt. Gir enda malt men kan vel likegodt kutte det ut. Han får mye svisker også men avføringen er hard likevel. Stakkar... lurer på om jeg må kjøpe en potte, han sitter greit hvis vi holder han. 7 mnd. er litt skeptisk til laktulose, men det er vel ikke farlig sikkert. Kan malten gjøre det verre tro?
Linnea&Julie Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 har hørt at for mye malt over lengre tid kan virke mot sin hensikt!
tvilling73, 05/07 Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 Har også lurt på malten gjør det verre... min mor er pensjonert helsesøster og hun har liten tro på malt når de er over 6mnd. Hvertfall ikke i positiv forstand... men... helsesøster på hs sa idag at hun aldri hadde hørt at malten hadde negativ virkning... men de har vel aldri forska på det..
øynesomtinntallerkner Skrevet 10. juni 2008 #13 Skrevet 10. juni 2008 Da har jeg faktisk lært noe i dag, jeg har gitt mer og mer malt og galere er det blitt. SLUTT på det nu:)
Linnea&Julie Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 jeg gav malt i hver flaske en liten stund, men da ble hun hard i magen..Nå får hun 1 ts i 1 flaske til dagen, og det har hun fått i 2,5 mnd nå å magen er helt fin selv om vi har begynt med grøt
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #15 Skrevet 10. juni 2008 har ikje brukt malt i dag og hun har hatt skikkelig mageknip.. men håper det bare er en overgangsperiode...
Linnea&Julie Skrevet 10. juni 2008 #16 Skrevet 10. juni 2008 stakkar;/ Ja får håpe det går over snart! Det er vel kanskje litt for tidelig å gi sviske enda! Brukte det en gang da ho ble så hard etter maisgrøten, og det hadde god effekt på ho:)
øynesomtinntallerkner Skrevet 10. juni 2008 #17 Skrevet 10. juni 2008 Det kan umulig bli VERRE så jeg skal prøve uten så mye malt. Stakkar, når han presser og presser og så får han det ikke til...
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #18 Skrevet 10. juni 2008 fikk råd a helsesøstra om å gje sviskesaft/mos... så gjor det nåen dager, men hjalp ikje... men så fekk eg beskjed a legen at det gjor vondt verre... fekk ennå mer loft/problem me magen når dei va så små...
Linnea&Julie Skrevet 10. juni 2008 #19 Skrevet 10. juni 2008 oki, uffda..Ja tarmene er nok ikke klar for det enda!
tvilling73, 05/07 Skrevet 10. juni 2008 #20 Skrevet 10. juni 2008 Har du prøvd å ha ham sittene i dostilling, så snart du ser han presser, gå på do, legg ei avis foran deg på golvet og holdt han over. Det er bankers her, og jeg trøster hele veien. Jeg prøver som sagt på kveldene også, bare for å ha gjort det så det ikke går utover nattesøvnen.
øynesomtinntallerkner Skrevet 11. juni 2008 #21 Skrevet 11. juni 2008 God morgen ja holdt han i dostilling over gulvet i går, det kom ut da til slutt. Nå har han fått grøt med duphalac til frokost, har skikkelig tro på at det blir bedre. jeg har nok overdrevet malt og svisker.
Linnea&Julie Skrevet 11. juni 2008 #22 Skrevet 11. juni 2008 hehe, så bra ) Er en lettelse når det ordner seg ;D
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #23 Skrevet 11. juni 2008 så bra d.nissen... er så glad når det ordne seg for andre... skal nok få ei ordning her også... ikje brukt malt i dag heller og hun har heldigvis ikje mageknip i dag... blid å fornøyd.. smiler som ei sooool ) så skal nok gå bra... men legen sa til meg at det var ingen krise om det tok 1 uke mellom hver gang, så må stole på han.. hehe... barnelege.. !!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå