T**** mamma:) Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Hei:) Trenger sårt litt meninger fra dere. Er det som kalles en ung mor (88 modell), har ei jente på 5 måneder. Hverken meg eller samboer har kommet særlig langt i universitetstudiene våre enda, så jenta vår var nok ikke helt planlagt. Men hun er likevel det beste som har hendt oss. Vet at det å få et barn til om et år eller to gjerne ikke er det beste får oss sånn rent økonomisk, men hadde likevel klart oss helt fint. Har bare så lyst at jenta vår skal få en bror eller søster uten alt for stor aldersforskjell. Er det veldig dumt av meg å tenke slik? Noen andre som har gjort det på denne måten? Trenger innspill.. Sånn at jeg kan få satt det litt i perspektiv.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Perspektiv: Om ti år er du uansett ferdig med studiene. Da kan du en jente på ti år og en lillesøster/bror på enten ca 7 eller ca 2. For hvis du først venter til du er ferdig med studiene, bør du helst jobbe litt først også, og så går tiden. Jeg har fått begge mine barn underveis i utdannelsen. (Jeg trodde riktignok jeg var ferdig, men ombestemte meg). Det har gått helt fint!
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har ingen egne erfaringer om dette, men tenker det samme som ble skrevet som første svar.
T**** mamma:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2008 Så godt å høre da. Er bare så slitsomt å gå rundt å tenke på dette hele tiden. Gleder meg så utrolig masse til å faktisk kunne planlegge graviditeten denne gangen:) Gikk liksom litt glipp av hele den prosessen.
ntnjen Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 jeg fikk førstemann før jeg var ferdig me studiene! var ikke engang begynt me lærlingetiden, men var ferdig me studiekompetanse sommeren , fikk hun i september! nå har det gått 7 år hun er begynt på skolen jeg har en utdannelse som jeg ikke får jobb innenfor å har det siste året jobbet som assistent på operasjonsalene på sykehus. veldig artig å kjempe gøy! har ikke hatt brukt for noe utdannelse men har trives! det er vell det viktigste! å lært utrolig mye. så jeg vil si utdannelse er greit å ha men ikke alle får jobb etter 10 år på skole!!! men jeg vil annbefale deg å få deg en jobb sånn at du har tjent opp rett på permisjonspeng! uansett lykke til!!!
T**** mamma:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2008 Ja, vi har begge deltidsjobb ved siden av studiene:) Tjener riktignok ikke så mye, men det hjelper på.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Et bestemt NEI ifra min side. I deres situasjon, uten jobb, og med konjunkturnedgang i vente og en stigende arbeidsledighet som resultat, så ville jeg tenkt meg grundig om det er det beste akkurat nå. Bruk heller de første årene til å skaffe dere et økonomisk grunnlag i form av jobber, egen leilighet/hus osv. Barn tar vannvittig med tid og prioriteringene blir deretter, det er vel noen hundre tusen mødre som har sagt det samme som deg " at de kan skaffe seg jobb og tenke på karrieren seinere og så ender de opp med å gå hjemme på fulltid i årevis uten å realisere seg sjøl. Det at ditt nåværende barn må få et søsken er vel egentlig ikke den grunnen som jeg tror at du tenker på, heller det at du har fryktelig lyst til å oppleve en planlagt graviditet osv. Jeg tror at noen ganger så kan det være fryktelig lurt å styre etter fornuften og ikke bare følelser og det vi har lyst til....
T**** mamma:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. juni 2008 Gjerne du tok meg litt på kornet der ja. Men tenker absolutt på aldersforskjell og. Vanskelig å skille fornuft og følelser av og til. Vi utdanner oss begge som lærere så er ikke dirkekte redd for arbeidsledighet, og har aldri hatt noen drøm om å bli karriere kvinne. Men vi kommer nok til å vente en stund, selv om en stund ikke nødvendigvis vil bety når jeg er helt ferdig utdannet. Takk for innspill, kjekt at noen representerer en annen side av saken også
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 jeg er faktisk litt enig i anonym 13.20. Jeg er selv i samme situasjon som deg, fikk ei lita jente mindt i studiene og heller ikke planlagt. Jeg har aldri angret på henne på noen måte, men den økonomiske hverdagen er vannskelig. Selv om vi får det til å gå rundt akkurat nå, veit jeg selv at det hadde blitt totalt økonomisk krise for oss. Men selvfølgelig du må jo nesten se hva du har, det er jo ikke sikkert dere har de samme økonomiske problemene som oss. Hvis jeg var deg og ville planlegge en liten bror eller søster. så ville jeg ha spart opp litt peng først, sånn at du har hvis det skulle komme vannskelige tider:) Hvis du har råd til å spare deg opp en sum til nå, så har dere sikkert gode sjangser for å få det bra med en til.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Du er 20år? Jeg ville helt klart ventet. Ta ferdig skolen. Da er du ca 24-25 år? Jobb ett år eller to og få evt to tette da. Du er veldig ung og har mange år fremfor deg. Velger du to barn nå vil økonomien være mye dårligere over lengre tid. Flere barn krever gjerne større plass, etterhvert ny bil + utstyr til fritidsaktiviteter. Kos deg med den lille nå. Ta så ferdig utdannelsen og få flere etterpå. Jeg er 39år og har en på 1 og en på 3. Har lang utdannelse og lang jobberfaring. Det gir deg ganske større frihet. Det ville du også kunne få og du trenger overhode ikke vente så lenge som meg engang
Diva Muffin Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 Jeg vil nok også si nei. Jeg er i en lignende situasjon selv, jeg skal studere og har et barn. For min egen del tenker jeg at så lenge vi har bare en, så trenger ikke jeg å jobbe så mye ved siden av studiene. Det er fint å ha ei jente jeg ser ofte istedet for to barn jeg nesten aldri ser, hvis du skjønner Måtte nok jobbet mer for å dekke inn kostnadene til to barnehageplasser.
T**** mamma:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 10. juni 2008 Jepp, blir nok en familieforøkelse i slutten av studiene:) Sånn at sambo har kommet seg ut i jobb når andremann kommer. Men man vet jo adri hva som skjer:)
T**** mamma:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. juni 2008 Anonym 13.43: Synes du kommer med mange bra poeng. Vil jo tross alt bare være i midten av 20årene når jeg er ferdig utdannet. Planen er 3 unger, så hadde vært kjekt å kunne fått to tette ikke så lenge etter studiene. Er ikke bare bare å være verpesjuk. hehe. Når jeg allerede gleder meg til nestemann føles de 4 årene veldig lenge til;)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 Synes ikke du bør få flere barn i det hele tatt jeg
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #15 Skrevet 10. juni 2008 Anonym 14:42 Hva slags tullpreik er det! HI Hev deg over slike tullekommenterer. Vennlig hilsen Anonym 13:43
blond Skrevet 10. juni 2008 #16 Skrevet 10. juni 2008 Bli først vant med å ha ett barn før dere planlegger neste. Du vet aldri hvordan det er å ha barn før du har det (å ha baby byr ikke på samme utfordringer som å ha barn).
T**** mamma:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2008 Nei, men regner med hun bare er ute etter å provosere. Har ikke bedre ting å finne på stakkar;)
T**** mamma:) Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #18 Skrevet 10. juni 2008 Har foreldre som er skillte, og dette resulterte i at mamma fikk en skikkelig etterpåklatt. Hehe.. Han er nå 5 år, og gir en helt ny mening til ordet "trass". Ser jo at det er mye mer utfordrene med en 5 åring enn med en 5 måneder gammel baby. Så dere må ikke tro at jeg lever i min egen lille babyboble og tror at det kommer til å være slik for bestandig:) Men ja, får vell legge drømmen om enda en familieforøkelse på hylla en stund.. Heller glede meg enda mer over den lille prinsessa vi har fra før.
blond Skrevet 10. juni 2008 #19 Skrevet 10. juni 2008 Ja, nyt tiden med henne nå, snart er hun stor og babytiden er over. Det blir fint på en annen måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå