RompeRock Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Se, det lurer jeg på. Og som dere ser, er dette ikke ment som krangleinnlegg. Men jeg ser på mange (ikke alle, men mange) av dere som holder til her som svært oppegående. Derfor spør jeg her. Hva ville du gjort for å bygget en bedre selvfølelse? Hvordan få større tro på egen verdi? Er det mulig å få det til på egen hånd, eller trenger man stort sett hjelp av profesjonelle (psykolog, fortrinnsvis)? Blir svært takknemlig for kompetente og seriøse svar. Skravlesiden er for full av nettopp skravling, og dette er et alvorlig tema. Krangling er også seriøse greier, så da passer dette best her inne ;o)
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 EN god selvfølelse bygges over litt tid og hvis man har svært dårlig selvfølelse fra før så trenger man kansje litt starthjelp i hvertfall. Finn dine sider som du selv liker, og de du vet andre setter pris på...fokuser på det indre i deg selv først og fremst. Det er det viktigste. Sett deg et mål for noe du har lyst å oppnå for deg selv. Hiv deg på et kurs for noe du intresserer deg for. Stell pent med ditt yttre også, bruk litt tid på egenpleie. Gå turer, spis sunt. Se på hva din styrke er, og dine svakheter, kansje kan du gjøre noe med det? Vær glad i deg selv.
RompeRock Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2008 Ja, jeg vurderer sterkt psykolog. Føler jeg sliter med selvfølelsen på akkurat samme måte som min mor, og sikkert hennes mor før det igjen. Og jeg er redd for å overføre min dårlige selvfølelse til den lille datteren min. Nå tror jeg at jer er mye mer bevisst handlinger og tanker som påvirker selvfølelsen, enn det min mor var. Men jeg hadde nok hatt godt av litt hodehjelp ) Noen som vet om UiO har gratis tilbud, der studenter har timer under veiledning av sine mer profesjonelle forelesere/lærere?
Willemo Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Jeg skal gi deg et godt råd. Få fokuset vekk fra deg selv. Du kan bygge opp følelse av egenverdi og det å føles vel med seg selv, med å ta fokuset bort fra deg selv og din person. Bruk heller energien på personene du omgir deg med, familie, venner, kollegaer osv. Glem deg selv, dine tanker om hvordan du fremstår og hva du tror andre tenker om deg. Forsøk å fokuser på verden rundt deg, vær interessert og oppriktig. Se menneskene rundt deg og vær tilstede i møtet med dem.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Jeg tror du nettopp fikk et godt råd, om fokuset. Det er nemlig vankelig å bygge sin egen selvfølelse. Det blir litt som å dra seg opp etter håret, smertefullt og fånyttes. MEN, barnet ditt kan du hjelpe, og derigjennom kanskje også deg selv. Noen prinsipper for å bygge god selvfølese hos et barn: - se barnet, og anerkjenn det du ser - gi positiv oppmerksomhet - unngå kritikk som går på person, kritiser kun handlinger - ikke skryt urealistisk mye. Målet er ikke at barnet skal tro at det er flink til alt, men heller at barnet skal kunne leve med sine sterke og svake sider. - sørg for at barnet vet at det er elsket uavhengig av prestasjoner - ha respekt for barnet Jeg tror en profesjonell terapeut kan hjelpe deg til å se din egen verdi. Ofte skal det ikke så mange timer til for å få mekanismer på plass, som man så kan jobbe videre med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå