bustebartepin Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 masse pes inne på skravla ser jeg. Noe av det er nok berettiget men jeg undrer meg litt.. 5 viktige ting å vite om førskolelærere: - Vi har valgt jobben pga barna, ikke pga penger (innlysende egentlig..) - Vi har gjennom et intr studie tilegnet oss masse kunnskap om barns utvikling, noe som etterhvert sammen med praksis vil gi oss gode forutsetninger for å gi barnet best mulig hjelp og støtte, både i med og motgang. -Vi har full respekt for at foreldrene er de som best kjenner sine barn og ønsker derfor et nært og godt samarbeid.Når vi ber om en prat midt i en kanskje vanskelig periode, er det ikke fordi vi er nysgjerrige på hva som foregår men fordi vi ser at barnet har endret adferd og sliter. -Vi har forpliktet oss til å handle til det beste for barnet og må derfor innimellom ta avgjørelser som det for foreldre kan være vanskelig å godta. - VI ER SÅ VELDIG VELDIG GLADE I BARNA DERES!!! Vi feller gjerne en tåre på Lucia, må ofte opp i øyenkroken når koser og gode ord deles ut ifra de små eller når nye mål blir nådd. Når lille sola som du har fulgt hele veien fra skeptisk ettåring til stolt skolegutt vinker farvel; da må jeg ha en stille stund for meg selv.. Bare noen tanker fra meg en regnfull tirsdag!
dritgrei hei hei! Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 God morgen bustebartepin! Det er godt at du sier dette! Det er viktig å få frem at ikke alle som jobber i barnehage er sprø, selvom jeg av og til har tenkt tanken...Sannheten er vel at det er mange styrere, kommuner og saten som har skyld i mine bekymringer. Det handler om hvem de ansetter og på hvilket grunnlag... for etter at seksåringene ble en del av skolen så har jo de fleste førskolelærerne hoppet opp et hakk, og vips så står barnehagene igjen med u-utdannede vikarer og assistenter. Unge mennesker som bare trenger å tjene noen penger et år, helt uten ønske om barnets beste, helt uten forståelse for rutiner og barns behov for trygge og kjente rammer. Jeg har vært fortvila over "kaffekoppkulturen" og grått over manglende forståelse i episoder som har vært graverende for mitt barn. Det er vanskelig å ikke klage da, men det du sier er viktig! Det er ikke alle som er sånn! Det er ikke alle barnehager som har problemer med å ansette nok folk, og det er ikke alle barnehager som har problemer med å holde på de flotte førskolelærerne som faktisk gjør denne jobben fordi de, som du sier, er glad i ungene. Du gjør en viktig og flott jobb bustebartepin, og jeg håper du klarer å smitte noen med ditt engasjement for det er viktig for meg at mine barn blir fulgt opp av sånne som deg!
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Alle får masse pes på skravle. Ein skulle ikkje tru det fantest kompetente jordmødre, helsesøstre eller legar heller. For ikkje å snakke om ektemenn og sambuerar.... Årsaken er sjølvsagt at det er mykje større underholdningsverdi i skandalane, dei elendige og mislykka. Og på skravlesider er omsetningen på innlegg så stor, at dei mindre populære innlegga (les dei positive) forsvinn ut med ein gong. Sjølv har eg hatt barn i fire ulike bhg, og har berre vore borti flotte førskulelærarar og assistentar. Og det er så ubeskrivelig deilig å kunne levere barna frå seg og vite at dei blir tatt godt hand om i bhg. Så all ære til bustebartepin og alle kollegaer som gjer ein uendelig viktig jobb!!!!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Kjære bustebartepin, Jeg vil bare si at de tankene du formidler her gjør meg glad:-) Jeg har barn i alderen 2 til 20 år og har hatt de store i den samme barnehagen som lille rosa går i. Jeg kan si, at jeg har kun positive opplevelser med de ansatte selv om noen av dem selvfølgelig har blitt byttet ut med nye ansikt i løpet av alle disse årene. Ikke en gang har jeg opplevd at de ansatte har vært sløve, lite interessert eller uengasjerte. Jeg opplever alle sammen som svært enestående mennesker, som faktisk tar på seg den viktige jobben det er å ta vare på det kjæreste vi har. Jeg opplever en dyp og oppriktig varme og ser ofte tårer i øyekroken når det skjer noe som er rørende. Jeg ser heller ingen forskjell på voksen eller ung ansatt, de er like nydelige alle sammen og ungene elsker dem:-) Når det må klemmes hver dag når vi skal hjem og lille frøkna gleder seg til å komme i barnehagen, ja, da vet jeg at hun blir godt tatt vare på. Og sånn har jeg vært heldig å få oppleve med alle mine tre:-) At det sikkert finnes "utskudd" i din bransje som i alle andre bransjer er vel ingen bombe, men jeg velger å tro at de aller fleste tar den jobben fordi de bryr seg om barn:-) Vi kommuniserer fint med de ansatte og tar oss ofte tid til en kaffekopp midt i frokost eller fruktmåltid ved henting. Tilbakemeldingene fra de ansatte er da at de så gjerne skulle sett flere foreldre ta seg tid til nettopp det. Da føler de at vi bryr oss om dem og jobben de gjør, og vi kan snakke med dem om det meste. Jeg gir dagens blomst til deg og dine kolleger og bøyer meg dypt i støvet for verdens viktigste jobb som dere gjør:-)
bustebartepin Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2008 Kjære dere! Takker for blomster og fine ord, det setter jeg pris på! Er helt enig med deg Dritgrei når du sier at mange bhg har ansatte som så absolutt ikke burde vært der. Dette er noe som frustrerer meg; hvorfor skal feks unge mennesker som ikke fungerer på andre arbplasser plasseres i bhg? Det sier en del det synes jeg om hvilket syn mange av de som styrer og ordner her i landet vårt har på barn... "Enhver kan jo passe barn.." Er heller ingen stor fan av Stoltenberg når han paraderer med "vi trenger flere hender ut i helse og omsorg!!" Fine ord, men vi trenger ikke bare det, vi trenger flere hoder!!! Selv har jeg vært bhgmamma i 11 år nå og har gjort meg mine erfaringer på godt og vondt men heldigvis mest godt. Tror kanskje endel av de eldste i bhg rundtomkring ikke har opplevd å ha egne barn i bhg, noe som kan føre til at de ikke alltid helt klarer å sette seg inn i foreldrenes situasjon. Og angående det som ble sagt om skravla; helt enig! Et noget hyklersk sted til tider synes jeg, holder meg her jeg!!
Maud Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Dette er en viktig påminnelse synes jeg! De (vi) som jobber i offentlige hjelpetjenester får som regel bare kritikk og sjelden ros. Lillebrors barnehage er den tredje jeg har barn i og alle har vært fulle av fantastiske voksne som er flinke til å se akkurat mitt barn og som stadig viser at de synes han er en flott gutt. Innimellom har jeg vært frustrert over mye sykdom hos personalet, dårlig sammensatt barnegruppe og lite tumleplass ute. I de periodene dette kommer i forgrunnen er det lett å glemme at de som jobber i barnehagen faktisk gjør en fantastisk jobb og gjør det lett for meg å gå fra det aller kjæreste jeg har. Takk for at du minte meg på dette :-D
coscos Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Ja, dette var en fin påminnelse! Tror at de som ser for seg en "karriere" i barnehagene, er genuint ekte og gode mennesker og dere har min største beundring. Jeg har i det siste vært litt skeptisk til om det er så bra at lille M begynner i barnehage. Han er mitt eneste barn og jeg har aldri vært i kontakt med en barnehage før og hvordan dette fungerer. Har mest lyst til å beskytte ham og passe på ham litt til :-) Samt, nå skjer det så mye nytt, at jeg har lyst til å være den første som får med meg det. Har akkurat fått bekreftet når lille M skal begynne i barnehage, og det gjorde at jeg ble litt tatt av panikk. Snakket med barnehagen i går, da vi fikk forsinket start, og da sa bestyreren at hun hadde problemer med å besette alle stillingene, samt at det var ferieavvikling til langt ut i august. I tillegg så har de så mange nye, at lille M må gå på en avdeling med 1-5 års barn, der bare han og en til er 1 år. Men, ser jo på venner og kjentes barn (og foreldrene deres også), at de blir veldig glad i de som jobber i barnehagene. Så, håper det ordner seg for oss også etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå